Gå til innhold

hva gjør jeg galt i oppdragelsen her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2,5 åring er ikke så enkel og forstå seg på i det siste. Morgenen starter med sutring. Vil ikke kle på seg eller skifte bleie. Alt jeg gjør er galt. Sier alt med sutrestemme og det skal ingenting til før sinnesutbrudd oppstår. I barnehagen (og ellers hjemme) er hun selektiv. Hun skal bestemme hvem som skal kle på, legge og skifte bleie. Får hun ikke viljen sin kan hun slå seg helt vrang (hun blir satt på plass både der og her hjemme) vi forklarer at hun ikke kan bestemme alt og blir oversett om hun fortsetter - da pleier hun å komme snikende og da er alt greit plutselig. Hun gråter som regel på vei hjem fra barnehagen... Glad når hun ser meg, men finner liksom noe å gråte av. Alt fra at hun ikke fikk lukke porten, at hanskene er av.. Osv osv.... Noen kvelder går veldig bra, men i det siste har hun blittt veldig sutrete her også. Gråter fort av alt. Hva gjør jeg galt her?? Vet de finner ut de har egen vilje i denne alderen, men jeg føler hun er ekstrem på å skulle bestemme alt selv. Slår seg vrang enormt mye. Vi prøver og forklare, har også kjeftet - men føler ikke det hjelper. Noen med noen gode råd... 😔

Anonymous poster hash: 3033d...69f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta er bare 2,5 år, det er nok ikke du som gjør noe galt her;)

Skrevet

Jenta er bare 2,5 år, det er nok ikke du som gjør noe galt her;)

Hehe.. Kanskje ikke. Men ser jo at barna til mine venninner og andre barn i barnehagen ikke er like ekstreme på nettop dette... Føler ikke det er noramlt at hun skal sutre og gråte så mye?

Anonymous poster hash: 3033d...69f

Skrevet

Høres ut som en helt vanlig unge på den alderen.

Anonymous poster hash: 2d75b...4c1

Skrevet

istede for å forklare opp og ned.. Har du prøvd å være i forkant av henne? Fortell klart å tydelig hva som skjer. Nå skal dere gå, nå skal bleia på. Nå skal dere lukke porten sammen.. osv.. Eller gi henne valg. Skal du ligge eller stå når bleia skal på, blå eller rød genser... Man må rett å slett være litt kreativ og tøyse litt..

Jeg hadde en ekstrem viljesterk gutt og dette er noe av det som hjalp. Han er heldigvis roligere nå som snart 5åring. :)

Anonymous poster hash: 6dd94...bbd
Skrevet

Nei, mange barn kan ha slike perioder. 

Anonymous poster hash: 39a71...91e
Skrevet

Hehe, det hører til alderen ;) Har ei viljesterk ei som straks blir to, hun er likedan! Jeg tar det hele med ro, og velger mine kamper med omhu. Bleieskift og påkledning er heldigvis ikke noe problem her - så lenge hun får gjøre det selv. Det tar litt tid, men jeg teller til ti hundre ganger de dagene vi har dårlig tid... Er det bæsjebleie, blir det fort en kamp, men vi møtes på midten relativt ofte - jeg får skifte bleie og hun får f.eks pusse mine tenner (det er stas...). 

Ellers har jeg funnet ut at det er enklere å gi henne valg fremfor å bestemme alt over henne. Hun liker det bedre, og føler hun får viljen sin litt på den måten. F.eks om morgenen: Dette tøyet eller dette tøyet? (hun får to valg av hvert plagg). Vil du ha ost eller leverpostei? Melk eller vann? Denne eller denne lua?

Det er også en fordel å fortelle alt som skjer fremover. Hva neste skritt blir i hverdagen. Da er hun bedre forberedt.

Anonymous poster hash: 4464c...5f9
Skrevet

Du gjør ikke nødvendigvis noe galt i oppdragelsen, du er bare ikke ferdig med den ennå. Du har bare såvidt begynt. ;)

Anonymous poster hash: 85f59...036
Skrevet

Har også en på 2,5 som er akkurat likedan! Slitsomt til tider, men tror ikke det er noe jeg som mor kan gjøre på noen annen måte. Vær talmodig, la henne velge mellom to ting og velg dine kamper for å ikke slite deg ut :)

Anonymous poster hash: 4d3cd...eb6
Skrevet

Åh, jeg vet så godt hvordan du har det! Vi har hatt en lang periode med akkurat det samme, vår er også 2,5. Det har blitt gradvis bedre i det siste, uten at vi har gjort noe spesielt egentlig. Går vel litt i faser. Du har min fulle sympati, det er veldig slitsomt! Bit tenna sammen, det går over :)

Skrevet

Hely normalt.

Tips:

-velg dine kamper

.ignorer

-avled

-vær tålmodig

:)

Anonymous poster hash: e13ff...976

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...