Gå til innhold

OMG! Helse-Norge i et nøtteskall! (??)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til konsultasjon på sykehuset for to år siden pga operasjon av åreknuter. Da hadde jeg ventet ca ett år på å komme inn til konsultasjon.

Ringte sykehuset februar i fjor fordi jeg trodde det var innen da jeg ble lovet operasjon.

Da fikk jeg beskjed om at "nei, det er innen to år etter konsultasjonen" jeg kunne vente meg operasjonen.

Har ventet og ventet. Mottok IKKE noen innkalling til operasjon innen februar i år.

I dag ringer jeg sykehuset for å høre hvor i køen jeg er.

Får da beskjed om at de har sluttet (!!) å operere åreknuter og at jeg derfor må inn til en ny konsultasjon for å se om jeg kan behandles med den nye metoden!

Hva???? Hadde de altså ikke tenkt å informere meg om dette??

Har nå ventet i 3 (!!) år på å bli kvitt disse ekstremt plagsomme åreknutene!

Hvor mange flere år må jeg vente?

Har ikke råd til å ta det privat, da hadde jeg gjort det for lengst...

Anonymous poster hash: 3188e...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke helse-Norge i et nøtteskall. Det skjer ting i helsevesenet som ikke er bra. Feil diagnostisering, feil medisinering, feil vurderinger, forglemmelser. Men det gjøres også veldig mye bra, av hardtarbeidende og samvittighetsfulle mennesker. Jeg har også hatt åreknuter, og jeg fikk konsultasjon, operasjon og oppfølging innen relativt kort tid. Har også opplevd akutt sykdom, og fått hjelp. Oppfølging under svangerskap og fødsel, og etterpå. Barn med bruddskader har fått super hjelp. Syk og redd bestefar har fått hjelp og oppfølging. Noe kunne sikkert vært enda bedre, men alt i alt fungerer mye i helse-Norge veldig bra. Velsig synd at du har opplevd dette, håper det ordner seg!

Anonymous poster hash: d9914...c58
Skrevet

Jeg ventet i over et år på å få komme til vurdering for operasjon av vonde åreknuter. Da jeg endelig fikk time, så fikk jeg beskjed om at de ikke kunne operere dem innen det offentlige fordi de startet på feil sted. Om mine hadde startet i lysken eller bak kneet, så hadde det vært greit, men mine starter på utsiden av låret, og da må man visst betale det selv eller leve med å ikke kunne ligge på venstre side...Skjønn det den som kan!

Anonymous poster hash: 424b7...e41
Skrevet

Effektiviteten i norsk helsevesen er ikke mye å skryte av, har jeg også fått erfare siste året.

Vi vil så gjerne tro at vi har "verdens beste helsevesen", men når det kommer til stykket så har vi ikke det.

Jeg er under utredning for mistanke om en spesiell sykdom. I USA anses det som så alvorlig at en undersøkelse skal tas innen to uker etter mistanke, en annen innen en måned (det glipper der borte også, men det er retningslinjene). Den ene må jeg vente ti måneder på, den andre ble bare nesten ni måneder å vente på. Og da blir undersøkelsene tatt kun fordi jeg har mast og mast og mast for å få dem gjort.

En person som står meg nær endte med å vente i nærmere et halvt år før h*n kom i kreftbehandling fordi fastlegen ikke gjorde jobben sin, nå er det for sent å operere, de kunne trolig ha operert for et halvt år siden sier kreftlegene.

Åreknuter er ikke livstruende, men å vente tre år når man har så store problemer at det offentlige anser det som riktig å operere, det blir håpløst, når man vet hvor mye dette stjeler av livskvalitet og aktivitet. Og så avlyse alt uten å gi beskjed er bare helt håpløst! Men ikke overraskende. Midt i utredning så glemte sykehuset jeg er under utredning på at jeg var under utredning, så jeg ble ikke satt opp på videre timer før jeg selv etterlyste det...

Du får bare stå på selv og kreve svar og undersøkelser. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med pasientombudet, de kan trolig hjelpe deg, for her har sykehuset tydeligvis gjort noe feil også.

Anonymous poster hash: 3a6f6...f00
Skrevet

Kjenner en forelder som har en 5-åring som er døv. Han står på 3 året og venter på å få en operasjon slik at han får hørsel. Skammelig!

Anonymous poster hash: fcf92...8d3
Skrevet

En venninne av meg fikk operert store, vonde åreknuter via det offentlige. Hun var helt ubrukelig i beina etterpå, sykmeldt i to uker etc etc. Men det ble bra! Men etter noen år kom de tilbake. Jeg har tatt mine privat, og hun sier at de dessverre får mange som har vært til behandling i det offentlige, for de metodene de bruker der ikke holder åreknutene unna og de kommer igjen. 

Like greit å gå privat med en gang, spør du meg...

Anonymous poster hash: bb115...e7f
Skrevet

Har du prøvd støttestrømper? Kanskje det kan lindre litt iallefall :)

Anonymous poster hash: fcf92...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...