Gå til innhold

Baby 7 mnd- søvn på dagtid og om natten


Pastel Peach

Anbefalte innlegg

Det var da voldsomt som jeg skulle mase om søvnen i det siste, men det er jo det vi har slitt med, og dessverre fortsatt sliter med.

 

Snuppa er 7 mnd og 1 uke i morgen. Hun sover 2 ganger på dagtid (3 hvis lurene er korte), 2-3 timer til sammen. Vi steller henne på kvelden, jeg synger den samme sangen hver kveld når jeg skrur av lyset, og hun sovner selv i sprinkelsengen sin som står rett ved siden av vår. 

 

Så begynner moroa, og hun våkner sånn cirka 10 ganger i løpet av en natt 19.00- ca. 06.30. Noen ganger litt sjeldnere, noen ganger litt oftere. Når hun våkner så kan det hende at det er nok å gi henne smokken, vann, men hun er ofte så sint og klarer ikke helt å slå seg til ro i sengen sin. Hun er jo 7 mnd for pokker, og jeg lurer på når dette tar slutt?!

 

 

Vi har prøvd å avvenne om nettene, og det gikk helt fint, men hun våknet fortsatt for vann. For to dager siden ble hun syk med feber, så da fikk hun full service døgnet rundt, så jeg regner med at jeg må avvenne på nytt i natt.

 

 

Er det i det hele tatt noen andre som har det samme problemet? Hva bør vi gjøre annerledes? Skal jeg kontakte en søvnekspert?

 

Jeg blir jo snart bokstavelig talt gal av å ikke få noe sammenhengende søvn. Det går ikke bare utover oss, men utover henne også. Noen ganger når hun våkner om natten er vi så sinte begge to at vi ikke nesten ikke orker å stå opp, og i natt laget jeg en høy "hysjjj" lyd og hun skvatt sånn, stakkar. Så skvatt jeg og og tenkte "Hva fa** er det jeg gjør?!" og tok henne fort opp. Vi er så utslitte, men det er jo kanskje ingen unnskyldning...

 

Tusen takk på forhånd

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å legge henne på eget rom? Så tar dere annehver natt, slik at dere får litt sammenhengende søvn. Evt at mannen din tar nettene i helgene og får sove litt utpå på morgenen. Var slik vi gjorde det med førstefødte. Det blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også til å foreslå å prøve eget rom. Har selv erfart at misten sov mye bedre da, og våknet kun 1 gang for mat. Da han var ca. 6mnd. sov han hele natten gjennom. (flyttet han på eget rom ved ca. 4mnd.)

 

Verdt et forsøk i alle fall!



Anonymous poster hash: e3081...8e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe som plager henne? Min datter på snart 7 mnd sov bare 1-2 timer sammenhengende.. Gikk til fysioterapeut og nå sover hun 5-8 timer sammenhengende.. Så lurt å først finne ut at hun ikke har noen plager før du kontaker søvnekspert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt som jeg skulle mase om søvnen i det siste, men det er jo det vi har slitt med, og dessverre fortsatt sliter med.

 

Snuppa er 7 mnd og 1 uke i morgen. Hun sover 2 ganger på dagtid (3 hvis lurene er korte), 2-3 timer til sammen. Vi steller henne på kvelden, jeg synger den samme sangen hver kveld når jeg skrur av lyset, og hun sovner selv i sprinkelsengen sin som står rett ved siden av vår.

 

Så begynner moroa, og hun våkner sånn cirka 10 ganger i løpet av en natt 19.00- ca. 06.30. Noen ganger litt sjeldnere, noen ganger litt oftere. Når hun våkner så kan det hende at det er nok å gi henne smokken, vann, men hun er ofte så sint og klarer ikke helt å slå seg til ro i sengen sin. Hun er jo 7 mnd for pokker, og jeg lurer på når dette tar slutt?!

 

 

Vi har prøvd å avvenne om nettene, og det gikk helt fint, men hun våknet fortsatt for vann. For to dager siden ble hun syk med feber, så da fikk hun full service døgnet rundt, så jeg regner med at jeg må avvenne på nytt i natt.

 

 

Er det i det hele tatt noen andre som har det samme problemet? Hva bør vi gjøre annerledes? Skal jeg kontakte en søvnekspert?

 

Jeg blir jo snart bokstavelig talt gal av å ikke få noe sammenhengende søvn. Det går ikke bare utover oss, men utover henne også. Noen ganger når hun våkner om natten er vi så sinte begge to at vi ikke nesten ikke orker å stå opp, og i natt laget jeg en høy "hysjjj" lyd og hun skvatt sånn, stakkar. Så skvatt jeg og og tenkte "Hva fa** er det jeg gjør?!" og tok henne fort opp. Vi er så utslitte, men det er jo kanskje ingen unnskyldning...

 

Tusen takk på forhånd

 

Å kjære deg, du er ikke alene. Vi fikk også plutselig mange oppvåkninger i løpet av natten, og har ikke funnet en løsning på det enda. Jeg er så trøtt om dagen og går jo regelrett rundt som en zombie døgnet rundt siden jeg ikke får nok sammenhengende søvn. Pappaen jobber jo så da må jeg trå til ekstra på nettene.

 

Jenta vår har sovet gjennom hele natten fram til hun ble drøyt 6 mnd, uten å spise på natten. Nå er hun snart 8 mnd, våkner utallige ganger om natten og er veldig urolig og sint, helt til hun får pupp. Jada, for vi har ikke tatt opp kampen om å slutte å amme på natten da hun ikke har brukt dette før. Mistenker at dette nå har blitt en vane ja...

 

Jeg tenker jo at grunnen til at hun spiser er fordi hun er sulten og trenger mere mat, kan det hende at det også gjelder hos dere?

Her i huset øver vi på middagsmat og brødskive, men hun spiser minimalt. Får ellers to grøtmåltid og frukt i løpet av dagen. Også pupp da, til alle døgnets tider...

 

Lykke til! Hilsen trøtta trøttesen!

 

Anonymous poster hash: 76890...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er nå 7 mndr. Jeg har utallige ganger prøvd å legge henne for natten klokka 1900. Noen ganger sovner hun, sover en halvtime og så er det full rulle resten av kvelden. Hun kan til slutt sovne 22-23, og da sove helt til klokken 0700. Jeg har nå innsett at det ikke er reelt at natten hennes starter klokken 1900. Jeg har valgt å gi opp min voksentid på kvelden. Det er viktigere å få en sammenhengende nattesøvn. Jeg vet at det er mange som hevder at det er viktig med rutine på at natten starter klokken 1900. Men når det absolutt ikke funker på denne måten for våre babyer, så tenker jeg at vi må prioritere at vi voksne må få sove når det er vår nattetid. Jenta mi styrer hele kvelden, ammer, gulper,raper, smiler,gråter,leker,bæsjer,opp og ned,hit og dit. Til slutt er hun utslitt og klar for å sove. Og da kan hun som sagt sove maaange deilige timer sammenhengende. Dette var bare noen tanker...man kan rett og slett bli utslitt av å strebe etter rutinene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, som å lese om oss "rundown". Da hun var 6-7 mnd startet dette. Hun var trøtt som en dupp kl 18, men om jeg prøvde å legge henne kl 19 var det kun 30 min og så full rulle helt til 23-24.. Hvis vi holdt henne våken til 8-9 så sov hun igjennom hele natten og våkner i 6-tiden. Jeg tenker at et så lite barn som 7 mnd er for liten for rutiner, selv om jeg vet at mange får det til. Kanskje det går an å legge henne senere? Eller samsove med henne om natten? Hvis jenta mi våkner når det enda er natt, tar jeg henne i min seng før hun er ordentlig våken, da sovner hun igjen..



Anonymous poster hash: ccbe6...896
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen vår på 7,5 mnd er ikke klar for legging før i 21-21:30 tiden. Da sover hun ofte til mellom 7-9, gjerne med et bleieskift + pupp en gang ila natta (alt fra kl 03-07).

Ville forsøkt å legge henne rundt kl 21, og heller med tiden nærme seg kl 19 etterhvert :-)

 

Anonymous poster hash: 98b96...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det akkurat likt som dere, Pastel Peach. Like gammel også. Ser ut som "sove hele natten" er milevis unna her. Våkner hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :-)

 

Nå har vi kuttet ut nattmaten, og dette blir vår femte natt uten pupp om natten. Den første natten var litt ille. Den andre natten gikk det litt bedre, og den tredje natten våknet hun bare ÈN gang rundt klokken 01.00! I går våknet hun to ganger, og vi får se hvordan det går i natt. Men uansett er det bedre om hun våkner én/to ganger enn 10/15! 

 

Legges fortsatt mellom 7/8 på kvelden og er 8 mnd gammel om 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hvordan gikk nattmat avvenning? Hvordan gikk dere frem og hvordan ille var første natten? Det høres jo nesten ut som det hjalp å slutte med mat på natten i forhold til oppvåkninger..?!

 

Anonymous poster hash: 76890...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :-)

 

Nå har vi kuttet ut nattmaten, og dette blir vår femte natt uten pupp om natten. Den første natten var litt ille. Den andre natten gikk det litt bedre, og den tredje natten våknet hun bare ÈN gang rundt klokken 01.00! I går våknet hun to ganger, og vi får se hvordan det går i natt. Men uansett er det bedre om hun våkner én/to ganger enn 10/15! 

 

Legges fortsatt mellom 7/8 på kvelden og er 8 mnd gammel om 3 dager.

Det høres herlig ut :)

Du er virkelig flink til å stå på syns jeg.

Når våkner hun om morgenen?

 

Og når spiser hun kveldsmaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første natten sov hun greit til 22/23, så ville hun ha pupp da, men fikk ikke. Våknet igjen en time senere, og var da våken så ofte i noen timer at vi ikke rakk å sovne før hun begynte å skrike igjen. Men så sovnet hun rundt 3, og sov i ett til 6.30!

 

Natt nr 2 gikk bedre, og hun var bare våken tre ganger. Mye skriking den andre gangen hun våknet, men ellers gikk det greit.

 

Natt nr tre våknet hun bare én gang!

 

I går ga jeg henne puppen (Jeg er en idiot) fordi hun skrek sånn og jeg trodde at hun var veldig sulten (Hun hadde spist lite grøt til kveldsmat), og hun våknet noen ganger etter det. Vi får se hvordan det går i natt, men jeg må være konsekvent. Det er så lett å bare gi puppen...

 

Hun våkner rundt 6, noen ganger tidligere. En i barselgruppa våkner 04.00 nå som hun ikke får mat om natta- kjempetidlig, men det går jo det også. Kveldsmaten spiser vi rundt en halvtime før hun legges for natten, altså rett før stellet.

 

Beklager elendige formuleringer, skriver fra nettbrett, og det er ikke lett... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sover hun i egen seng? Tar du henne opp når hun våkner?

 

Hadde samme problemet som deg med mange oppvåkninger så har avvent siden begynnelsen av mars, men det hjelper ikke :( jeg tar han opp i sengen min for han hylgråter hvis han må ligge alene, men er som regel oppe et par timer av gangen. Så på en natt er han våken fra ca 11-01 og så 04-06 og står opp mellom halv sju og sju. Så det blir ikke mange timer med søvn på oss.

 

Vil gjerne ha tips! Begynner snart å miste tålmodigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er det også ganske kaotisk på natta nå. De siste ukene har vært de mest slitsomme siden fødselen! 9 måneder nå. i natt var han våken fra 22-00, fra 0230-03, fra 05 (da fikk han pupp), da sov han til 0730. han pleier å få morgenpupp ca 6, men det ble litt tidligere i dag, ettersom jeg måtte ha litt søvn.

det er akkurat som om pupp er det eneste som roer han.han tar ikke smokk lenger. i natt sov han faktisk i vogna fra 3-5. hvis jeg tar han i min seng uten å gi pupp blir han bare kjempesint.

han må dele rom med søstra, så det er vanskelig å legge han på eget rom før han sover bedre.

det må jo bare bli bedre, men når?!!

vi er frustrerte på dagen også, ettersom han ikke vil ha mme og flaske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Har en snuppa på 7 mnd nå som ikke er så keen på å sove tidlig. Det vil si at vi har prøvd å legge hun i en peroide mellom 7:00-8:30. Men hun våkner gjerne etter 1 eller 2 timer og er klar for en ny runde. Så har vi forskyvet tiden til 9:30-10:00 og da sover hun igjennom hele natten. Gjerne til 6:00-7:00 eller litt lenger. Hun kan våkne av og til i 3-4 tiden men da gir eg hun tutten og sovner etterpå. Eller så får hun litt flaske på natten av og til. Det går som regel fint uten mat. Ellers så varierer det med soving på dagen. Etter at hun ble 7 mnd så har sovingen hennes blitt kortere, men tredje luren hennes er på 2-3 timer heldigvis. Hun er en veldig livlig jente og jo større de blir, jo mindre søvn blir det på de etterhvert😅. Ellers får hun fast føde og litt flaske innimellom👍🏻😊.

Endret av SadieWaifu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...