Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Hvorfor? Hvorfor ikke? Har en toåring og straks en nyfødt, og vurderer å jobbe mindre etter perm. Jobber nå 100% og har 45 min reisevei hver vei. Anonymous poster hash: 775d1...577
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #2 Skrevet 2. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvis jeg jobber 80% vil jeg ikke tape noe? Skjønner ikke hva som er med i beregningen av pensjon. Vet man kan gå hjemme med barn og fortsatt få år pensjonspoeng, men vet ikke noe mer rundt dette. Anonymous poster hash: 775d1...577
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #4 Skrevet 2. mars 2015 Jeg jobber 80% og er veldig fornøyd med det. Barna begynner å bli store (4 og 8 år), så jeg føler vel at jeg snart bør øke til full stilling igjen. Men akkurat nå syns jeg at den ene fridagen i uka er gull verdt 😊 Anonymous poster hash: 4fa1c...5eb
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 Helt siden jeg begynte å jobbe har jeg jobbet 80%. Fikk de to første barna i studietiden. Nå har jeg fire barn, og eldste blir sytten år. Har hatt en fridag i uken hele veien og den er gull verdt!! Minste er snart tre, men jeg vurderer ikke en gang å jobbe fullt. Ang pensjon tenker jeg at jeg ikke en gang vet om jeg lever da.... jeg lever nå og gjør det jeg mener er best for familien og barna mine. Heldigvis tjener vi forholdsvis mye, så økonomi har ikke vært noen hindring. ;-) Anonymous poster hash: e78db...bf9
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #6 Skrevet 2. mars 2015 Hvorfor: Bedre tid, mindre hverdagsstress, logistikken sklir glattere, du ser mer til barna, barna har kortere barnehagedager. Hvorfor ikke: Mulig pensjonspoeng-issue, likestillings-issue, økonomi-issue, du risikerer å gå glipp av karrieremuligheter/avansement på jobben. Det blir jo en prioriteringssak. Anonymous poster hash: 374ab...98c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #7 Skrevet 3. mars 2015 Men får man automatisk dårlig pensjon om man jobber redusert noen år?synes så mange eksperter advarer mot å jobbe redusert. Anonymous poster hash: 775d1...577
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #8 Skrevet 3. mars 2015 Jeg blir så frustrert over at folk svarer på ting de ikke kan. Du vil etter all sannsynlighet tape pensjon. Sett deg inn i det og ta en vurdering. Det er verdifull tid! Det med 70% er veldig gammelt og gjelder svært svært få av oss. Anonymous poster hash: d346d...a16
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #9 Skrevet 3. mars 2015 Men får man automatisk dårlig pensjon om man jobber redusert noen år?synes så mange eksperter advarer mot å jobbe redusert. Anonymous poster hash: 775d1...577 Det kommer an på hva du tjener. Du får pensjonspoeng for å være hjemme å ta deg av barn under 6 år tilsvarende en lønn på 4,5G. Så jeg som tjener bare 340.00 i full jobb taper ikke et eneste pensjonspoeng på å være hjemme. Jeg får like mange pensjonspoeng for å ta meg av barna mine som jeg ville fått i full jobb. Men arbeidsplassen din har jo en pensjonsspareavtale i ditt navn, der spares det littegranne penger til din pensjonstid hver måned. Du må sjekke hvor god pensjonsavtale din arbeidsgiver har for deg og hvor mye du evt taper på å ikke jobbe fullt der (arbeidsgvieren din sparer vel gjerne en viss prosent av lønnsinntekten din). Jeg personlig taper ikke noe her heller for min arbeidsgiver har den kjipeste av de kjipe avtalene, bare det de etter loven må spare og det er minimalt Anonymous poster hash: a2706...25f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #10 Skrevet 3. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvor gammel er du egentlig som skal ha pensjonen din utregnet etter den gamle modellen? Nærmer det seg pensjonsalder for deg eller Er du født før 1954, gjelder gamle regler for opptjening. Er du født i perioden 1954-1962, gjelder en kombinasjon av gamle og nye opptjeningsregler. Er du født etter 1962 gjelder de nye opptjeningsreglene. Anonymous poster hash: a2706...25f
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #11 Skrevet 4. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvor gammel er du egentlig som skal ha pensjonen din utregnet etter den gamle modellen? Nærmer det seg pensjonsalder for deg eller Er du født før 1954, gjelder gamle regler for opptjening. Er du født i perioden 1954-1962, gjelder en kombinasjon av gamle og nye opptjeningsregler. Er du født etter 1962 gjelder de nye opptjeningsreglene. Hva er de nye opptjeningsreglene for de født etter 1962? Anonymous poster hash: a2706...25f Anonymous poster hash: adbab...d68
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #12 Skrevet 4. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvor gammel er du egentlig som skal ha pensjonen din utregnet etter den gamle modellen? Nærmer det seg pensjonsalder for deg eller Er du født før 1954, gjelder gamle regler for opptjening. Er du født i perioden 1954-1962, gjelder en kombinasjon av gamle og nye opptjeningsregler. Er du født etter 1962 gjelder de nye opptjeningsreglene. Anonymous poster hash: a2706...25f Hva er de nye opptjeningsreglene for de født etter 1962? Anonymous poster hash: adbab...d68
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #13 Skrevet 4. mars 2015 Jeg har 3 barn og like lang reisevei som deg. For meg hadde ikke kabalen gått opp hvis jeg skulle jobbe 100% . Jeg tjener bra og har gode pensjonsordninger gjennom jobb så jeg er ikke så bekymret for pensjonen. Fordelen er mer fleksibilitet i hverdagen, ulempe lavere lønn. Hvis jeg hadde kortere reisevei ville jeg vurdert 100 % Anonymous poster hash: ff02d...5c4
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #14 Skrevet 4. mars 2015 Jeg har også samme reiselengde som deg, og det kommer ikke til å fungere å jobbe fullt. Prøvde 90, men må nok ned til 80. Det har litt å gjøre med arbeidstidene også, hadde jeg jobbet kun dag hadde 90% gått. Anonymous poster hash: 5c46f...0d9
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #15 Skrevet 4. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvor gammel er du egentlig som skal ha pensjonen din utregnet etter den gamle modellen? Nærmer det seg pensjonsalder for deg eller Er du født før 1954, gjelder gamle regler for opptjening. Er du født i perioden 1954-1962, gjelder en kombinasjon av gamle og nye opptjeningsregler. Er du født etter 1962 gjelder de nye opptjeningsreglene. Anonymous poster hash: a2706...25f Ingen grunn til å bli spydig. Dette er det jeg er blitt fortalt av kolleger på jobb. Jeg er nemlig så ung at jeg ikke har satt meg inn i det selv, men stolt på at de bet hva de snakker om. Åpenbart gjør de ikke det da. Men siden du vet så mye om det kan jo kanskje heller forklare de nye reglene da, i stedet for å være så ovenpå? Anonymous poster hash: 88c69...817
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #16 Skrevet 4. mars 2015 Hvorfor? Hvorfor ikke? Har en toåring og straks en nyfødt, og vurderer å jobbe mindre etter perm. Jobber nå 100% og har 45 min reisevei hver vei. Anonymous poster hash: 775d1...577 Har 30 min reisevei per vei.. Minstejenta vår er 11 mnd og jeg jobber nå litt redusert frem til høsten, 3 dager i uka. Samboer 100%. De dagene jeg jobber er i helga og en tirsdag (da passer bestemor vesla) Veldig deilig, og jeg synes det er fint vi kan gi eldste korte dager i barnehagen og at den lille slipper barnehage enda. Har man råd, kjør på! Anonymous poster hash: a45df...437
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #17 Skrevet 4. mars 2015 Du får pensjonspoeng opp til 4,5g når du har omsorgen for barn under 6 år. Dette får du om du jobber 0%, 10% eller 100%. Jeg er jobber 50%, og har en lederstilling. Mannen driver for seg selv, og tjener veldig godt. Han sparer pensjon til meg, 5000 i mnd i fond. I tillegg eier vi alt 50/50, og har store verdier i eiendom. Bekymrer meg ikke for fremtiden. Jeg stemmer ja for redusert stilling, så lenge det økonomiske er ivaretatt. Anonymous poster hash: 12ff4...a7c
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #18 Skrevet 4. mars 2015 Hadde det vært økonomisk mulig hadde jeg ikke nølt. Vurderer nå å selge hytta for at det skal la seg gjøre. Anonymous poster hash: 51dc7...291
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #19 Skrevet 4. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvor gammel er du egentlig som skal ha pensjonen din utregnet etter den gamle modellen? Nærmer det seg pensjonsalder for deg eller Er du født før 1954, gjelder gamle regler for opptjening. Er du født i perioden 1954-1962, gjelder en kombinasjon av gamle og nye opptjeningsregler. Er du født etter 1962 gjelder de nye opptjeningsreglene. Anonymous poster hash: a2706...25f Ingen grunn til å bli spydig. Dette er det jeg er blitt fortalt av kolleger på jobb. Jeg er nemlig så ung at jeg ikke har satt meg inn i det selv, men stolt på at de bet hva de snakker om. Åpenbart gjør de ikke det da. Men siden du vet så mye om det kan jo kanskje heller forklare de nye reglene da, i stedet for å være så ovenpå? Anonymous poster hash: 88c69...817 Jeg er ikke spydig, derfor jeg satte smiletegnet etter, ta tøyser jeg med deg. Men det er faktisk litt viktig også på et anonymforum at man vet hva man snakker om før man svarer som om det er en sannhet. Du tar nemlig feil, og videreformidler den feilen som en sannhet. Jeg har allerede skrevet den nye regelen, du får samme pensjonspoeng for å ta deg av barn under 6 år som om du skulle vært i full jobb med en lønn opptil 4,5G. Tjener du mer enn 4,5 G taper du pensjonspoeng på å gå hjemme, tjener du under får du samme antall pensjonspoeng uansett om du jobber eller er hjemme med barna. Anonymous poster hash: a2706...25f
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #20 Skrevet 4. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvor gammel er du egentlig som skal ha pensjonen din utregnet etter den gamle modellen? Nærmer det seg pensjonsalder for deg eller Er du født før 1954, gjelder gamle regler for opptjening. Er du født i perioden 1954-1962, gjelder en kombinasjon av gamle og nye opptjeningsregler. Er du født etter 1962 gjelder de nye opptjeningsreglene. Anonymous poster hash: a2706...25f Ingen grunn til å bli spydig. Dette er det jeg er blitt fortalt av kolleger på jobb. Jeg er nemlig så ung at jeg ikke har satt meg inn i det selv, men stolt på at de bet hva de snakker om. Åpenbart gjør de ikke det da. Men siden du vet så mye om det kan jo kanskje heller forklare de nye reglene da, i stedet for å være så ovenpå? Anonymous poster hash: 88c69...817 Jeg er ikke spydig, derfor jeg satte smiletegnet etter, ta tøyser jeg med deg. Men det er faktisk litt viktig også på et anonymforum at man vet hva man snakker om før man svarer som om det er en sannhet. Du tar nemlig feil, og videreformidler den feilen som en sannhet. Jeg har allerede skrevet den nye regelen, du får samme pensjonspoeng for å ta deg av barn under 6 år som om du skulle vært i full jobb med en lønn opptil 4,5G. Tjener du mer enn 4,5 G taper du pensjonspoeng på å gå hjemme, tjener du under får du samme antall pensjonspoeng uansett om du jobber eller er hjemme med barna. Anonymous poster hash: a2706...25f Gjelder det da både mor og far? Anonymous poster hash: a23b5...afd
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #21 Skrevet 4. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvor gammel er du egentlig som skal ha pensjonen din utregnet etter den gamle modellen? Nærmer det seg pensjonsalder for deg eller Er du født før 1954, gjelder gamle regler for opptjening. Er du født i perioden 1954-1962, gjelder en kombinasjon av gamle og nye opptjeningsregler. Er du født etter 1962 gjelder de nye opptjeningsreglene. Anonymous poster hash: a2706...25f Ingen grunn til å bli spydig. Dette er det jeg er blitt fortalt av kolleger på jobb. Jeg er nemlig så ung at jeg ikke har satt meg inn i det selv, men stolt på at de bet hva de snakker om. Åpenbart gjør de ikke det da. Men siden du vet så mye om det kan jo kanskje heller forklare de nye reglene da, i stedet for å være så ovenpå? Anonymous poster hash: 88c69...817 Jeg er ikke spydig, derfor jeg satte smiletegnet etter, ta tøyser jeg med deg. Men det er faktisk litt viktig også på et anonymforum at man vet hva man snakker om før man svarer som om det er en sannhet. Du tar nemlig feil, og videreformidler den feilen som en sannhet. Jeg har allerede skrevet den nye regelen, du får samme pensjonspoeng for å ta deg av barn under 6 år som om du skulle vært i full jobb med en lønn opptil 4,5G. Tjener du mer enn 4,5 G taper du pensjonspoeng på å gå hjemme, tjener du under får du samme antall pensjonspoeng uansett om du jobber eller er hjemme med barna. Anonymous poster hash: a2706...25f Gjelder det da både mor og far? Anonymous poster hash: a23b5...afd Nei, så vidt jeg har forstått er det bare den ene forelderen som får disse pensjonspoengene, og jeg mener de gis automatisk til den av foreldrene som mottar barnetrygden i sitt navn. Men dette er jeg ikke 100% sikker på så det må du sjekke skikkelig opp. Anonymous poster hash: a2706...25f
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #22 Skrevet 4. mars 2015 Ja, en periode, men ikke mindre enn 70%, for da hår det ut over pensjonspoengene dine. Anonymous poster hash: 88c69...817 Hvor gammel er du egentlig som skal ha pensjonen din utregnet etter den gamle modellen? Nærmer det seg pensjonsalder for deg eller Er du født før 1954, gjelder gamle regler for opptjening. Er du født i perioden 1954-1962, gjelder en kombinasjon av gamle og nye opptjeningsregler. Er du født etter 1962 gjelder de nye opptjeningsreglene. Anonymous poster hash: a2706...25f Ingen grunn til å bli spydig. Dette er det jeg er blitt fortalt av kolleger på jobb. Jeg er nemlig så ung at jeg ikke har satt meg inn i det selv, men stolt på at de bet hva de snakker om. Åpenbart gjør de ikke det da. Men siden du vet så mye om det kan jo kanskje heller forklare de nye reglene da, i stedet for å være så ovenpå? Anonymous poster hash: 88c69...817 Jeg er ikke spydig, derfor jeg satte smiletegnet etter, ta tøyser jeg med deg. Men det er faktisk litt viktig også på et anonymforum at man vet hva man snakker om før man svarer som om det er en sannhet. Du tar nemlig feil, og videreformidler den feilen som en sannhet. Jeg har allerede skrevet den nye regelen, du får samme pensjonspoeng for å ta deg av barn under 6 år som om du skulle vært i full jobb med en lønn opptil 4,5G. Tjener du mer enn 4,5 G taper du pensjonspoeng på å gå hjemme, tjener du under får du samme antall pensjonspoeng uansett om du jobber eller er hjemme med barna. Anonymous poster hash: a2706...25f OMG! Virkelig? Du kunne faktisk ikke ha vært mer nedlatende om du hadde prøvd. Som jeg sa har jeg fått informasjon av kolleger og sjef om dette, og det var virkelig ingen grunn for meg til ikke å stole på at det var korrekt. Men TENK at jeg var så uhyrlig frekk å videreformidle noe jeg var overbevist om at var riktig på et anonymforum. For en katastrofe altså. Og jeg har til og med innrømmet at "har du sett, jeg tok feil". Men, det er klart, ingen grunn til ikke å dvele litt mer ved det likevel nei... For øvrig bør du selv sette deg inn i normal "nettikette" ift bruk av smiletegn. Når du setter smiletegn, og spesielt smiletegn som blunkesmiletegn, etter en slik setning som du skrev der, så oppfattes det av 98% av leserne som spydig... Anonymous poster hash: 88c69...817
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #23 Skrevet 4. mars 2015 Som gressenke i ukene, med to bhgbarn og jobb kommer jeg til å gå ned i 80% stilling. Det kommer til å bli tøft økonomisk, siden mannen er student, men for å få hverdagen til å gå litt bedre så er vi nødt til å prioritere tid foran penger en periode For meg er derimot ikke en fridag verdt stort, jeg kommer til å jobbe kortere dager siden jeg har mulighet til det. Å komme hjem etter henting halv fire kontra nærmere fem, og å kunne levere i barnehagen nærmere ni enn halv åtte - det er mye verdt! Anonymous poster hash: e6955...04c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå