Gå til innhold

Undersøker legen brystene dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min vil helst ikke undersøke brystene mine. Jeg har spurt om han kan gjøre det, men han blir bare irritert og sier at jeg må gjøre det selv eller få mannen min til å gjøre det. Jeg forklarer at både jeg og mannen min kjenner mange kuler der og at det ikke er lett å vite hva som er hva. Han spurte om det er kreft i familien vår, og svaret er jo nei. Hva gjør jeg nå da siden han tydelig ikke vil undersøke dem? Ber jeg om mammografi? Er det vanlig at legen undersøker brystene dine eller gjør du det selv?

Anonymous poster hash: 49b91...184

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri fått brystene undersøkt av lege nei.

Du må sjekke selv rett etter at du har hatt mensen, da er det ikke hovne melkekjertler og andre hormonelle kuler å kjenne inni der. Kjenner du rett før eller under mensen kan du kjenne kuler som er helt ufarlige.

Anonymous poster hash: 767cb...c1f
Skrevet

Det er ikke vanlig at leger gjør det, men dersom du selv har funnet noe du er usikker på så skal han jo det.

Anonymous poster hash: ed556...9b7
Skrevet

Dersom du oppdager en kul som er ny og som du er bekymret for skal legen sjekke brystene dine! Gå til en annen lege om du er bekymret. Det jeg kan si av egenerfaring (legens ord) er at om kulen ikke er rund, men med litt uklare grenser så kan den være farlig. Det samme om du ikke kan bevege huden over den. Regelen er at om du er bekymret så får du den sjekket hos legen og ber om mamografi. Har du brystkreft eller kreft i underlivet i familien skal du være ekstra obs. Gå gjerne til en kvinnelig lege, de tror jeg neppe har problemer med å sjekke bryster.

I tillegg til dette kan du lære deg å sjekke brystene dine jevnlig selv.  

Anonymous poster hash: 03a79...d9c
Gjest Antarctica
Skrevet

Legen min vil helst ikke undersøke brystene mine. Jeg har spurt om han kan gjøre det, men han blir bare irritert og sier at jeg må gjøre det selv eller få mannen min til å gjøre det. Jeg forklarer at både jeg og mannen min kjenner mange kuler der og at det ikke er lett å vite hva som er hva. Han spurte om det er kreft i familien vår, og svaret er jo nei. Hva gjør jeg nå da siden han tydelig ikke vil undersøke dem? Ber jeg om mammografi? Er det vanlig at legen undersøker brystene dine eller gjør du det selv?Anonymous poster hash: 49b91...184

Legen kan ikke undersøke deg, det er du som må finne ut om det er endringer. Det er derfor man undersøker seg selv JEVNLIG. Kuler og kjertler er det så mange av at en sånn undersøkelse som du ber om, ville være verdiløs om ikke legen gjorde det ukentlig eller månedlig på deg...

Skrevet

Min lege har sjekket mine i hvert fall.

Anonymous poster hash: 70ae5...7ea

Gjest Antarctica
Skrevet

Min lege har sjekket mine i hvert fall. Anonymous poster hash: 70ae5...7ea

Uten noen forutgående indikasjon? Jeg har bare blitt sjekket av lege når jeg har funnet en kul selv, og ville vite mer.

Skrevet

Klart at legen burde sjekke deg siden du finner kuler! Ei venninne av meg har ikke kreft i slekta på begge sider men hun mangler en pupp i dag pga brystkreft. Så man kan ikke utelukke kreft fordi man ikke har kreft i slekta. Tenk om du har kreft og dør pga den late legen din! Håper selvfølgelig at du er frisk som en fisk ;)

Anonymous poster hash: 1f552...85c

Gjest Antarctica
Skrevet

Klart at legen burde sjekke deg siden du finner kuler! Ei venninne av meg har ikke kreft i slekta på begge sider men hun mangler en pupp i dag pga brystkreft. Så man kan ikke utelukke kreft fordi man ikke har kreft i slekta. Tenk om du har kreft og dør pga den late legen din! Håper selvfølgelig at du er frisk som en fisk ;)Anonymous poster hash: 1f552...85c

Handler vel ikke om latskap, men om at han uansett ikke blir noe klokere av å knøvle litt på et par ukjente bryster. Om han sier alt er OK er det jo falsk trygghet.

Skrevet

Legen min sjekker brystene mine dersom jeg ber om det. Jeg har to ganger funnet kuler og begge gangene har legene jeg da har vært hos naturligvis kjent på dem og jeg har fått henvisning videre derfra. Synes det er veldig spesielt at legen ikke vil kjenne etter dersom du har funnet kuler som bekymrer deg, da ville jeg byttet lege. 

Anonymous poster hash: ed134...3ac
Skrevet

Pussig at legen din ikke tilbyr deg å lære deg hvordan du skal undersøke dem selv i hvert fall!

Det er så tafatt at jeg hadde byttet lege, faktisk.

Det som er viktig når man skal undersøke brystene er at man gjør det med flate fingre, ikke med fingertuppene.

Kjenner man med fingertuppene alene så vil man kjenne melkekjertlene, og de kan føles knudrete ut og uregelmessige og de kan endre seg i løpet av menssyklusen.

Brystene bør undersøkes på ca samme tid hver måned. For meg er det best ca en uke etter første mensdag, da er kjertlene minst. I tillegg vil du ved å gjøre det på samme tid i syklusen lære deg hvordan brystene dine kjennes ut normalt.

Så nr. 1 er å undersøke på riktig tidspunkt i måneden.

Nr. 2 er å undersøke med flate fingre (pekefinger, langfinger, ringfinger, ev. også lillefinger) som ligger inntil hverandre.

Legges ned på en del av brystet, presses lett ned og beveges frem og tilbake uten at fingrene flytter seg på huden. Når du kjenner slik på brystet vil melkekjertlene føles forholdsvis glatte ut og de vil ikke kjennes ut som direkte kuler. Løft fingrene og flytt dem til neste område av brystet, press lett ned og beveg dem som tidligere litt frem og tilbake i området uten at fingrene flytter seg på huden.

En fettkul eller en kreftsvulst vil ikke "forsvinne", men vil kunne kjennes med denne teknikken. Hvis man kjenner en slik kul, da skal man få det undersøkt hos lege. De fleste kuler er jo fettkuler, cyster eller små betennelser, men det skal alltid tas på alvor og undersøkes raskt hos lege.

Nr. 3 er å undersøke med en plan slik at man er sikker på at hele brystet blir sjekket.

Tenk deg at brystet er som en klokke. Ta for deg en del av klokken og jobb deg systematisk rundt hele brystet. Husk også området under brystvorten og sjekk også selve vorten.

Også viktig å undersøke litt over brystet og inn mot armhulen - samme teknikk som beskrevet under nr. 2.

Noen foretrekker å undersøke brystene sine i dusjen. Jeg foretrekker å undersøke dem når jeg ligger på ryggen i sengen, føler jeg får bedre kontroll på at jeg får med meg alle deler av brystene da (har litt større bryst som legger seg flatere når jeg ligger, når jeg står så henger de og det gjør det litt vanskeligere, men med mindre bryst er det sikkert like enkelt å gjøre stående). I tillegg bruker jeg ca samme dag se meg selv i speilet uten bh. Ser at formen er den samme, at det ikke er blitt noen inndragninger i huden eller brystvorten. Løfter så armene over hodet og ser etter det samme.

Så oppsummering:

1. Undersøk brystene ca en uke etter første mensdag hver måned.

2. Undersøk brystene med flate fingre.

3. Undersøk systematisk hele brystet og husk området også inn mot armhulen.

Det er så synd at legen din gjør/sier som han gjør, HI. Dette er så viktig! Altfor mange prøver selv å undersøke brystene med feil teknikk og så slutter de ofte fordi de da kjenner masse "kuler", noen slutter fordi de blir frustrerte, andre fordi de blir redde.

Med riktig opplæring så lærer man brystene sine å kjenne og kan oppdage endringer ganske raskt. Og ikke minst så blir man tryggere, får en følelse av kontroll fordi man vet hva man kjenner og hva man skal kjenne etter.

Jeg forsøker å undersøke brystene mine månedlig, men det hender jeg glemmer det. Da har det hendt at jeg plutselig har kommet på at det i senga, så har jeg sjekket brystene og plutselig kjent at det er større "kuler" der. Hjertet litt i halsen, før jeg kommer på at ooops, det er uken før jeg får mensen... og da vet jeg at det er kjertlene som er forstørret. Ofte har jeg slurvet litt med teknikken med fingrene også da, og derfor kjent det. Uken etter mens sjekker jeg brystene igjen og da er de normale igjen slik de bruker å være.

Men den legen din - han hadde jeg ikke gitt fem øre for!

Bruk tid til å bli kjent med brystene dine, det vil gjøre deg trygg og etter hvert så vil det bli en rutine som ikke gjør deg skremt. Jeg har visstnok ekstremt høy risiko for å utvikle brystkreft, men er likevel ikke redd for det, har lært brystene mine å kjenne gjennom mange år med undersøkelser. Skal sies at den legen jeg hadde den gangen heller ikke ville (eller kunne?) vise meg hvordan jeg skulle undersøke brystene mine selv.

Den som viste meg var en dyktig manuell terapeut, som viste meg teknikk, forklarte tydelig hva jeg skulle gjøre og så at jeg gjorde det riktig - alt på en helt nøytral og profesjonell måte som gjorde at det ikke føltes ubehagelig i det hele tatt. Jeg sender ham en tanke en gang i blant fordi han har reddet meg fra mye frykt i de siste 15-20 årene :)

Anonymous poster hash: 69d2d...8ca
Skrevet

Jeg har blitt sjekket uten at jeg trodde det var noe. Han spurte om jeg sjekket jevnlig så sa jeg at det har jeg aldri gjort, så han viste meg hvordan.

Skrevet

Be han sende en henvisning til kreftsykepleier eller noe sånt. Eller bytt fastlege.

Anonymous poster hash: 3de3e...34f

Skrevet

Klart at legen burde sjekke deg siden du finner kuler! Ei venninne av meg har ikke kreft i slekta på begge sider men hun mangler en pupp i dag pga brystkreft. Så man kan ikke utelukke kreft fordi man ikke har kreft i slekta. Tenk om du har kreft og dør pga den late legen din! Håper selvfølgelig at du er frisk som en fisk ;)Anonymous poster hash: 1f552...85c

Handler vel ikke om latskap, men om at han uansett ikke blir noe klokere av å knøvle litt på et par ukjente bryster. Om han sier alt er OK er det jo falsk trygghet.

Man skal være ta mulig kreft alvorlig. Ei anna venninne hadde en føflekk hun ville fjerne men legen ville ikke fordi han mente at det var helt unødvendig, den føflekken var fin den. Hun dro tilbake og måtte overtale han. Det var kreft med spredning. Min fastlege fjerner alle føflekker som jeg syns er ekle, og de blir selvsagt sjekket for kreft, jeg hadde byttet fastlege om hun ikke ville høre på meg. Så langt har jeg bare fjernet en så er ikke hypokonder om noen tror det, men hun sa at hun fjerner de pasientene vil ha fjernet.

Man kan ikke kjenne på en pupp at det er kreft uansett, man må utredes og HI burde fått en henvisning for å bli utredet. Eller i det minste gjøre som du sier, at legen sjekket puppene da og ba henne komme tilbake for en til sjekk. Å bare avvise henne er dårlig legearbeid.

Anonymous poster hash: 1f552...85c

Skrevet

Min lege har sjekket mine i hvert fall. Anonymous poster hash: 70ae5...7ea

Uten noen forutgående indikasjon? Jeg har bare blitt sjekket av lege når jeg har funnet en kul selv, og ville vite mer.

Det var ikke bare for moro skyld nei. 😜

Men jeg hadde ikke funnet noen kuler, jeg var hos han pga muskelsmerter i brystet.

Anonymous poster hash: 70ae5...7ea

Skrevet

Selvsagt skal legen sjekke dette når du mer om det og er bekymret. Vis til helsepersonelloven $ 4 og rapporter han til fylkesmannen. Dette er helt i kjernen av allmennlegene virksomhet. Meget kritikkverdig. Hilsen helserettsjurist

Anonymous poster hash: 1507f...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...