Gå til innhold

Kan en forvente at 5 åringer rydder rommet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det ann å forvente at 5 åringer rydder rommet sitt (uten å måtte ty til ukelønn)? Synes egentlig at ungene kan gjøre ting hjemme uten å få betalt for det. Rydder deres 5 åringer rommet?

Anonymous poster hash: f9794...ebb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente på snart 4 år rydder rommet.

Skrevet

Ja, jentungen her på 3.5 må rydde. Hun må som regel ha litt hjelp for at det faktisk skal bli ryddig, men det viktigste er at hun skjønner hun må rydde på plass ting.

Anonymous poster hash: 0a527...13c
Skrevet

Her rydder femåringen etter seg hver kveld før han går å legger seg. Hender innimellom at det bærer rett i seng, men stort sett så må både femåringen og toåringen rydde før det er kvelden. Vi hjelper stort sett litt til de dagene det går litt tregt og humøret er vrangt ;)

Anonymous poster hash: a0ddd...dbf
Skrevet

Begge mine har gjort det lenge, de er 7 og 5.

Ukelønn får de for å gå ut med søpla, hjelpe til med forberedelse av frokost/middag og støvsuge litt.

Anonymous poster hash: e4bcb...826

Skrevet

Ja, absolutt. Jeg har merket ulike kasser for de ulike lekene så det er lett å rydde på plass. De hender de bare kaster det oppi der de har lyst, men da får de litt hjelp så gjør de resten selv. Er 4 og 6 år og kan rote noe helt ekstremt!

Anonymous poster hash: 42287...030

Skrevet

En 5-åring kan helt klart rydde etter seg.

Min 5-åring roter veldig lite på rommet så der er det sjelden noe å rydde, men alt hun roter i stuen må hun selv rydde opp. Tegnesaker, puslespill, bamser eller dukker, hun må rydde det hun har rotet.

Her i huset er ikke det å rydde sitt eget rot knyttet opp mot lommepenger, har fire barn og alle yter etter evne og får etter behov. For at en familie på 6 skal ha en grei hverdag må alle bidra, og man får ikke lønn for å dekke bordet eller gå ut med søpla, det gjør man for å bidra til fellesskapet så alle får det bra.

De får litt penger hver lørdag og velger selv om de vil svi de av på lunsj på butikken og snop eller spare noe av det. Litt ekstra penger for ekstra jobber får de selvfølgelig av og til, jeg kan godt tilby 14-åringen en 100-lapp for å støvsuge og vaske bilen min f.eks. Ellers får de det de trenger til kino o.l. av meg.

Anonymous poster hash: 2237a...3f1
Skrevet

Ja, min på 2 år rydder lekens etter seg

Skrevet

Gutten min er nettopp fyllet 3 år å han må rydde lekene etter seg.

Skrevet

Med mindre de er evneveike så kan barn hjelpe til med å rydde fra de er rundt året,og en femåring bør så absolutt kunne rydde rommet sitt ja.

Anonymous poster hash: d7172...475
Skrevet

Jeg har tro på strategien å rydde sammen med dem! Da kan man lære noe, ha en fin prat sammen og så kan det jo faktisk hende at barnet ser poenget uten at man må være streng!

Anonymous poster hash: df0b5...f12
Skrevet

Min på 20 mnd rydder leker i stua sammen med oss foreldre hver kveld.

Anonymous poster hash: c2513...576

Skrevet

Jeg har tro på strategien å rydde sammen med dem! Da kan man lære noe, ha en fin prat sammen og så kan det jo faktisk hende at barnet ser poenget uten at man må være streng!

Anonymous poster hash: df0b5...f12

Veldig enig i denne. Det kan fort se uoverkommelig ut for en på fem år å skulle rydde alene hvis det er mye rot. Det kan bli en utrolig koselig og fin stund når man rydder sammen. Og etterhvert blir det en vane så barnet gjør det alene.

Skrevet

4 åringen rydder selv. Eneste belønning er et ryddig rom.

Skrevet

Mitt barn har måttet rydde i lekene sine fra 2,5 års alder.

Skrevet

Her må både 2-åringen og 6-åringen rydde opp etter seg før Barne-tv, eller før vi drar ut på noe. Går helt fint med litt hjelp.

Skrevet

Så godt å se at jeg ikke forlanger for mye av 8-åringen min når jeg forlanger st han skal rydde rommet sitt.men jeg sliter beldig med at han leker med annenhver ting han finner. I går brukte han iallfall 5 timer på å rydde rommet. Og da både hjalp jeg til litt, sa hvilke ting han skulle ta, maste, kjeftet osv...

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at han bare skal rydde og ikke leke?

Skrevet

Har 8 åringene systemer og faste plasser til lekene? Slik at alt ikke bare er kaos?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...