Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Hei skal i et møte med nav. Har aldri hatt noe med dem å gjøre bortsett fra permisjon. så jeg føler meg usikker på hva jeg skal si. saken er at jobben gikk konkurs i august. jeg ble også gravid da. går nå på dagpenger og har jobbet litt ved siden av så jeg har tjent meg opp til foreldrepenger. jeg vil starte på skole enten allerede nå til høsten eller neste høst og lurer på om jeg kan få noe støtte av nav til dette? hadde et møte i banken og de mente at nav burde være positive til det og at jeg stilte sterkere økonomisk etter skolen om jeg fikk den muligheten. nå i dag så får vi ikke betalt fullt avdrag på huset siden jeg har dagpenger og det går nesten ikke rundt her. skal jeg ta lån osv fra lånekassen tror jeg ikke at jeg har råd til å betale tilbake de samtidig som vi betaler på huslånet ++ banken kunne gi oss avdragsfritt x antall år jeg går på skole om nav hjalp meg. noen som har tips? vært i lignende situasjon før? kom gjerne med linker til råd, søknader o.l jeg er ikke den som pleier å skrike høyest, så føler meg "dum" når jeg skal spørre nav nå.. takk for svar Anonymous poster hash: e2861...293
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #2 Skrevet 2. mars 2015 Du har ikke krav på noe støtte til utdanning fra nav nei, regner med du har samboer eller ektemann? Du må ta opp lån hos lånekassen og få stipend sånn som alle andre. De som får støtte til utdanning hos nav er de som må omskoleres pga sykdom eller er enslig forsørger og trenger en utdanning for å kunne forsørge seg selv og barnet. Anonymous poster hash: fd227...38e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 Her har du hovedreglene: Det finnes noen typer støtte fra NAV man kan få i forbindelse med studier, men dette er avhengig av hvilken situasjon du er i. Når man er enslig forsørger og mottar overgangsstønad, kan man få ekstra støtte til utdanning. Les mer om dette her. Man kan i noen tilfeller få ekstra støtte til studier mens man mottar arbeidsavklaringspenger (AAP). Dette kan du lese mer om her. Det finnes også en ordning som heter Studier med støtte, og som er for de som har en moderat eller alvorlig psykisk lidelse. Du kan lese mer om dette her. Når det gjelder økonomisk sosialhjelp som innvilges fra NAV sosialtjenesten i kommunene, så har man som hovedregel ikke rett på økonomisk sosialhjelp når man har rett på studiestøtte fra Statens Lånekasse. Anonymous poster hash: fd227...38e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #4 Skrevet 2. mars 2015 Dersom du er fagorganisert kan du noen ganger søke og få stipend til utdanning gjennom dem. Ellers må du ta lån i Lånekassen som alle andre. Har du ikke råd til det, må du få deg arbeid. Jeg har selv veldig lyst å ta mer utdanning, men har ikke råd. Det vil ikke gå økonomisk rundt med lån/stipend fra Lånekassen og litt jobb ved siden av. Derfor er jeg stuck enn så lenge med en jobb jeg trives svært godt i, men der lønnen gjerne skulle vært litt høyere. Men, klarer meg så vidt. Hvorfor mener du NAV skulle gi deg støtte til å ta utdanning? Anonymous poster hash: 8ef4f...a7d
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 Hvorfor i all verden skal du få støtte til utdanning? Det gjelder vel alle studenter dette, at det er vanskelig økonomisk. Derfor de fleste gjør det før de får barn og bor i studenthybel. Ærlig talt, du mistet jobben og ble gravid og da skal NAV betale utdanningen? De betaler deg lønn nå mens du leter etter ny jobb! Anonymous poster hash: b3d2a...8f9
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #6 Skrevet 2. mars 2015 Så vidt jeg vet, får du ikke støtte fra nav til utdanning så lenge du ikke har et behov for omskolering, men det er lov å spørre - det er selvsagt lov å sjekke ut hjemmesidene deres for å sjekke. Det høres ut som om du har en plan for livet fremover og da er det kanskje lurt å sette opp dette + et budsjett for å få det til. Dersom du tar utdanning, vil du jo vel også få høyere lønn etterpå. Man betaler ikke renter mens man er student, men etterpå. Høyere renteutgifter betyr også skattefradrag ihvertfall med dagens regler. Anonymous poster hash: fd628...311
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå