Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Å bruke på mat, klær og bensin. Vi er 3 barn og to voksne. Alt av regninger er da betalt, men gaver, legebesøk og alt annet enn regninger skal gå av denne summen. Hvordan ville dere fordelt det? Anonymous poster hash: e3891...7c3
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #2 Skrevet 2. mars 2015 Høres snaut ut om det skal vare til jul. Anonymous poster hash: 57e4b...51d
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 Pr mnd da... Anonymous poster hash: e3891...7c3
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php Anonymous poster hash: 57e4b...51d
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #6 Skrevet 2. mars 2015 Mat 7000, bensin 1000, resten etter behov. Anonymous poster hash: 57e4b...51d
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #7 Skrevet 2. mars 2015 Det var veldig lite, det hadde vi aldri klart oss på. Hvor gamle er barna? Anonymous poster hash: 8802c...28e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #8 Skrevet 2. mars 2015 Barna er 2,7 og 8 år. Nei det er tøft, og vi sliter mot slutten av mnd hver gang...så vi gjør tydeligvis noe feil her. Anonymous poster hash: e3891...7c3
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #9 Skrevet 2. mars 2015 Vi har ikke så mye til overs hver mnd. Bruker vel 4-5000 kr til mat/lege osv.. vi er 6 pers annenhver uke. 2 voksne og 4 unger. 3 av ungene er hos oss 50%. Vi klarer det helt fint. Skriv ukesmeny og handle en gang i uka. Hold dere til handlelappen. Trenger ikke kjøpe det dyreste av mat, Anonymous poster hash: 3b39a...e42
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #10 Skrevet 2. mars 2015 Vi er også to voksne og tre barn på ca dine barns alder. Vi klarer oss på 6000 kr til mat i mnd. Men kun hvis vi er flinke til å ukeshandle. Turer til lekeplasser, skogsturer, bibliotekturer osv koster ingen ting. Handle klær på salg etter sesong, så går det fint med 1000 kr i mnd? Jeg syns ikke 10 000 kr er spesielt lite, med mindre man har en veldig høy levestandard, som igrunn kun er luksus og ingen nødvendighet. Anonymous poster hash: 83dc2...b4c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #11 Skrevet 2. mars 2015 Å bruke på mat, klær og bensin. Vi er 3 barn og to voksne. Alt av regninger er da betalt, men gaver, legebesøk og alt annet enn regninger skal gå av denne summen. Hvordan ville dere fordelt det? Anonymous poster hash: e3891...7c3 Hadde først tatt 3 "prøve-måneder" hvor alt av kvitteringer ble tatt vare på. Etter 3 måneder hadde jeg satt meg ned og gått gjennom hva et typisk forbruk er for dere. Ut fra det kan du lage et budsjett på hvordan dere bør fordele pengene. Syns i motsetning til mange her at 10.000 i måneden til mat, klær og diverse ikke er så mye for en familie på 5. Klarer dere å sette av en 2-3.000 på en buffer/spare konto hadde det vært flott. Er veldig greit å ha dersom man får uforutsette utgifter (vaskemaskin som ryker, bil som må på service og så videre) og til måneder med flere utgifter Anonymous poster hash: bb655...938
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #12 Skrevet 2. mars 2015 1. ukeshandle - og bruk restemat til å lage flere middager. 2. eget kredittkort til bensin - og KUN til bensin. Vi bruker et kort som heter 365 der vi får cashback på bensin + rabatt. Betaler ned kortet hver mnd, men de mnd det virkelig er krise, deler jeg opp beløpet. Men dette kortet ligger fast i bilen og brukes som sagt kun til bensin. 3. selg ting dere ikke trenger på finn.no (utrolig hva folk kjøper). Barneklær som er for små, ting som har stått i boden litt for lenge. 4. kjøp brukt. Speislt barneklær som selges brukt er jo veldig ofte som nytt fordi det brukes så kort tid. 5. Ingen netthanding 6. Lag hjemmelagde gaver Anonymous poster hash: 6bd8c...dc5
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #13 Skrevet 2. mars 2015 Nå er mine barn eldre, men jeg skjønner ikke hvordan dere skal få det der til. Stedet de fleste kan skrenke inn er på mat, men selv om du er veldig flink til å handle mat på tilbud og være veldig økonomisk der så går det en del mat i en familie på 5. Det skal jo være sunn mat også, grønnsaker, frukt, rent kjøtt og fisk. Klær er jeg veldig flinkt til å handle på salg, 2 for 1 på Skoringen, fjorårets modell til halv pris osv, men likevel skal alle barna ha vintersko, støvler, joggesko og pensko, de skal ha jakker som er vanntette, sommerjakker, vinterjakker, dresser, regntøy, luer, votter, ulltøy osv osv. Så er det sportsutstyr, fotballsko, treningstøy, hallsko, turntøy, skøyter, ski.... Så er det gaver, det er gaver til familie og venner, det er bursdagsgaver til alle selskapene ungene skal i. Jeg har 3 unger på skolen og de blir bedt i ihvertfall 15 selskaper i året, hver. Hva gjør dere om du knekker en tann og plutselig må rotfylle en tann for 2.500 kroner, eller bilen ryker og det koster 4.000 kr å få den fikset? Jeg skjønner ikke hvordan dere skal få dette til å gå rundt. Men først og fremst må du være veldig bevisst i matbutikken, der kan du spare mest. Vær også veldig bevisst når du fyller bensin, den er billigst søndag kveld eller tidlig mandag morgen. Følg med på tilbud, kjøpt klær utenom sesong, pass på tilbudene de forskjellige kjedene har (snart er det joggesko til 2 for 1 på Skoringen). Kjøp sporstutstyr brukt, barn sliter ikke ut ski og slike ting, du finner veldig pent brukte ting på Finn, vi har handlet mye slikt utstyr brukt. Anonymous poster hash: 8802c...28e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #14 Skrevet 2. mars 2015 Hvis beløpet er i mnd, så nutt ut legebesøk. Barna får gratis lege. Begynn å lage ukesmeny, og handle deretter. Kjøp mat på tilbud. Følg med på tilbud. Dere voksne trenger ikke klær nå. Handle kun nødvendige klær til barna. Bruk minst mulig i noen mnd, og få spart opp en buffer. Folk handler generellt alt for mye klær til barna, så bare kjøp det medt nødvendigste. Vask heller klærne litt oftere enn å kjøpe mengder. Gaver kan også kjøpes på tilbud. Følg med hele tiden på gode kp. Planlegg. Ikke kjør mere enn nødvendig. Tenk over hver gang en starter bilen om en virkelig trenger å kjøre da. Alle monner drar, dere har grei nok økonomi, alt er prioriteringer på hvordan en bruker pengene. Anonymous poster hash: 22032...576
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå