Gå til innhold

Dere erfarne ukeshandlere.. Trenger hjelp her!😄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire og annenhver helg er vi seks stykker.. Vi bruker vanvittig mye på mat og ser at vi må kutte budsjettet..

Vi bruker langt over 10 000 i mnd på mat.. Jeg trenger som sagt tips.. Hva handler dere når dere storhandler og må dere handle utenom? Hvor mye bruker dere i mnd på mat og husholdningsartikler?

Håper på maange svar!! 😄👍

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager først ukesmeny, så skriver jeg handleliste utifra den. Skjeldent jeg må handle utenom.

Bruker 4500kr i mnd. 1 voksen, 2 barn.

Skrevet

Vi månedshandler. Lager meny og planlegger innkjøpene deretter.

Kalkulerer med 6000 mnd, 2 voksne og tre barn.

Handler: melk, frukt og grønt utenom. Men setter av penger til dette fra måneds budsjettet

Skrevet

Takk for svar! 😊 håper flere også vil komme med tips😄

Skrevet

Vi ukeshandler!

Lager meny, går gjennom skuffer og skap og ser hva vi har og hva som må handles.

Har en liste liggende på kjøkkenet. Der skriver jeg opp feks vaskepulver om jeg åpner siste eske av det, toalettpapir når det er en pakke igjen osv. Dermed vet jeg at jeg husker det når handlelisten skal skrives.

Jeg handler inn frukt og grønnsaker en gang i uken. Blir det tomt for bananer får de spise epler osv.

Vi er 2 voksne og 2 barn på 11 og 13. Kjøper en biola, en appelsinjuice og litt yoghurt. Er det tomt så er det tomt og blir handlet nytt ved neste ukeshandling!

Vi bruker opp det meste av maten. Særlig grønnsakene. Kjøper ikke ekstra for å være sikker på at vi har nok. Siste dag før ny ukeshandling brukes resten av grønnsakene i en wok, suppe eller bare stekte til en middag. Kjøleskapet er ganske tomt, lett å vaske ut og få oversikt og klar til ny storhandling.

Kjøkkenskapene er ganske tomme de og. Jeg har et "bakeskap" der jeg alltid har mel, sukker, gjær osv.

Ellers har vi ryddet slik at vi kun har det vi skal bruke den uken.

I frysa er det noen ekstra middager, men prøver å ikke kjøpe inn mye. Blir ofte kjøpt litt ekstra tilbudsvarer til frysa.

Anonymous poster hash: d1e75...6f0

Skrevet

Vi ukeshandler!

Lager meny, går gjennom skuffer og skap og ser hva vi har og hva som må handles.

Har en liste liggende på kjøkkenet. Der skriver jeg opp feks vaskepulver om jeg åpner siste eske av det, toalettpapir når det er en pakke igjen osv. Dermed vet jeg at jeg husker det når handlelisten skal skrives.

Jeg handler inn frukt og grønnsaker en gang i uken. Blir det tomt for bananer får de spise epler osv.

Vi er 2 voksne og 2 barn på 11 og 13. Kjøper en biola, en appelsinjuice og litt yoghurt. Er det tomt så er det tomt og blir handlet nytt ved neste ukeshandling!

Vi bruker opp det meste av maten. Særlig grønnsakene. Kjøper ikke ekstra for å være sikker på at vi har nok. Siste dag før ny ukeshandling brukes resten av grønnsakene i en wok, suppe eller bare stekte til en middag. Kjøleskapet er ganske tomt, lett å vaske ut og få oversikt og klar til ny storhandling.

Kjøkkenskapene er ganske tomme de og. Jeg har et "bakeskap" der jeg alltid har mel, sukker, gjær osv.

Ellers har vi ryddet slik at vi kun har det vi skal bruke den uken.

I frysa er det noen ekstra middager, men prøver å ikke kjøpe inn mye. Blir ofte kjøpt litt ekstra tilbudsvarer til frysa.

Glemte å si at brød og frokostbrød kjøpes inn en gang i uka og fryses i oppskåret skiver i passe poser. Blir det tomt baker vi!

Det går mye i havregryn, havregrøt og knekkebrød hos oss utenom skolematen.

Skrevet

Vi handler ca en gang i uken.  

Vi har en handleliste liggende på kjøkkenet og skriver ned etter hvert som vi går tom eller ser at noe er nesten tomt.  

Vi har en del "standardvarer" som vi alltid kjøper når vi handler, f.eks. melk, leverpostei, frukt osv.  

Vi kjøper frysevarer på tilbud og har dermed alltid mat i frysen, f.eks. kyllingfilet, karbonadedeig, frossenfisk osv.  

Vi har alltid en god del tørrvarer, f.eks. pasta, ris, havregryn osv i skapene.  

Jeg prioriterer det vi MÅ ha, f.eks. melk, grønnsaker, brød osv.  Så kjøper jeg mest mulig på tilbud av ting vi vet vi bruker mye av (f.eks. pastasaus, kyllingfilet osv).  Så kjøper jeg litt for å variere og alltid ha noe ekstra, men ikke alt mulig ekstra.  F,eks. kjøper jeg av og til brus, av og til is osv, men vi trenger ikke til en hvert til å ha både brus, is, sjokolade osv liggende.  

Vi kjøper altså mest av fornuftige varer som brukes til å lage sunn og vanlig mat, i tillegg kjøper vi av og til litt ekstra godt (sushi, blåskjell osv).  

Vi har ikke spesielt dårlig økonomi og kjøper gjerne dyrere varer innimellom.  Men jeg synes det er synd å kaste mat, og bruker heller penger på skikkelig mat enn på en haug med mat som blir kastet.  

Anonymous poster hash: c64c2...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...