Gå til innhold

jente 22 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusler puslespill uten å "tenke seg om", bruker ikke bleie lengre (bruker på natta), kan telle til 10, hvis jeg spør "hvor er kenguruen, hvor er gyngestolen, hvor er snøskuffen" osv så peker hun på riktig ting.

Vanlig?

Anonymous poster hash: 0d6e1...87d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bleieslutten er tidlig, hun høres ut til å være språksterk men innenfor normalen, tellingen kommer an på om det er oppramsing eller tallforståelse (om hun faktisk forstår mengdene er det uvanlig tidlig).

Anonymous poster hash: 3d3bb...499
Skrevet

Slik er min på 20 mnd. Kan ikke alle tallene, men hvis jeg sier en så sier han to.... snakker veldig mye. Bleier bruker vi enda, men niesen min sluttet rundt 2 år.

Anonymous poster hash: 8f64a...aca

Skrevet

Ikke uvanlig, men hun er nok i det tidlige normalsjiktet på bleieslutten og språkforståelse. Du sier ikke noe om hvordan hun snakker? En av mine snakket lange setninger (gjenfortalte barnehagedagen hjemme osv) og sang avanserte sanger (typ nasjonalsangen) på den alderen, brukte ikke bleier lenger og det skulle mye til for å sette henne fast i forhold til språkforståelse. Dette var da hun var 22 måneder gammel. Kunne store dele av alfabetet 3 år gammel og kunne skrive de fleste bokstaver. Er fremdeles moden og tidlig ute.

Uavhengig av om det er tidlig eller ikke, så har du all grunn til å være stolt :-)

Skrevet

ikke uvanlig det, min gjorde alt det når han var 17 mnd, uten om bleie og telle, telle gjorde han rundt 20mnd, nå er 2 år og teller til 20,men uansett du har kjempe stor grunn til og være stolt av jenta di 

Skrevet

Flink!

Anonymous poster hash: 34607...971

Skrevet

Flink, men ikke ekstrem.

Vår var ikke helt bleiefri (vi ventet til 26 mnd med å ta den av)

MEN hun snakket rent og i grammatikalsk korrekte stetninger og hadde et greit ordforråd på den tiden.

Når det gjelder puslespillet, så er ikke det et så veldig godt eksempel med mindre du sier at det er et nytt puslespill med så og så mange brikker.

Å telle et godt stykke oppover (husker ikke hvor langt),  å nevne 7 gammatikaslke former, kunne forbokstaven i navnet sitt og vite de vanligste fargene var det ihvertfall her i huset. Farger og en del grammatikalske former kunne hun forresten også på engelsk siden hun spilte barnespill på tableten på engelsk....hehe ----

Så skal det sies at slike ferdigheter vi her snakker om, ofte har med stimulering å gjøre. Vårt barn var hjemme og hadde flere voksenpersoner som hadde god tid til henne. Barnet fikk en stor ro og tålmodighet.

Anonymous poster hash: 86066...e2b
Skrevet

Begge mine snakket flytende da de ble to og jeg har aldri tenkt på dem som spesielle, selv om de var litt tidlig ute.

De sluttet med bleie ved 2,5 år.

Anonymous poster hash: 1f363...243

Skrevet

Toåringen min (24mnd) er klar for bleie slutt, mamma må bare få ryddet kalenderen noen dager slik at vi kan være hjemme å øve. Gir ofte beskjed at hun må tisse eller bæsje sånn at hun slipper å gjøre det i bleia.

Pusler lett alle de enkle puslespillene vi har hjemme, og hjelper storesøster med de som er litt vanskeligere.

Ramser opp tall i riktig rekkefølge opp til ca 10 (noen ganger 11,12 etc) og "teller" vertfall til tre. Visst jeg gir henne en av en leke som vi har flere av spør hun hvor de andre er. For eksempel vi har 3 små bamser så ligner. Og når hun får den ene så spør hun meg "hvor er de andre to mamma?"

Språket har tatt helt av de siste månedene, hun lærer engelsk og norsk. Bruker lange setninger på begge språk, og lange ord. Tror hun var 18 mnd når hun først satte sammen 6 ord, og har brukt 3 ord setninger siden 15mnd.

Anonymous poster hash: c5084...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...