Gå til innhold

Har du brukt klistremerke - belønning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på at barnet får en oppgave det skal gjøre og får belønning i form av et klistremerke på et oppsett som viser hele uka.

Har du brukt det? Hvordan brukte du det? Forventet barnet alltid belønning når det fikk det for noe? Hvordan avviklet du det? :)

Anonymous poster hash: 98a3a...8ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klistermerke når han gjør lekser uten å tulle. Bestemmer middag en dag i uka.

Anonymous poster hash: 891ba...956

Skrevet

Klistermerke når han gjør lekser uten å tulle. Bestemmer middag en dag i uka.

Anonymous poster hash: 891ba...956

Forventer han klistremerker for andre ting?

Skrevet

Kun brukt det ved bleieslutt. Etter en uke fikk hun en premie. Etter det sluttet vi med klistremerker og hun var ferdig med bleier

Anonymous poster hash: 01219...21b
Skrevet

Kun brukt det ved bleieslutt. Etter en uke fikk hun en premie. Etter det sluttet vi med klistremerker og hun var ferdig med bleier

Anonymous poster hash: 01219...21b

Jeg vurderer å bruke det for å få henne til å høre bedre etter på beskjeder.

Skrevet

Ja, har brukt. Det er noen feller du kan gå i, så det er viktig å tenke grundig gjennom alt før du setter i gang.

Slike skjemaer bør bare brukes en kort periode for å hjelpe barnet å lære en ny atferd. Når du forklarer systemet for barnet er det viktig å være helt tydelig på hva du ønsker at barnet skal gjøre, som vil føre til at det får et klistremerke. Ikke fokuser på hva barnet IKKE skal gjøre, men hva det SKAL gjøre. Tenk også gjennom hva som skjer dersom barnet ikke klarer målet. Vil det begynne å gråte og krangle for å få klistremerket likevel, og hva gjør du da?

Vær også helt klar på atferden som kreves. Ikke si at barnet får klistremerke for å være snill. Det er altfor vagt. Barnet kan synes at det har vært kjempesnill, mens du er uenig. Slikt blir det krangel av.

Hvor mange klistremerker kan barnet realistisk sett oppnå i løpet av en dag, og hvor mange må det få før det kan få en belønning? Det er ikke lurt å blande dette med straff og ta vekk klistremerker hvis barnet gjør noe dumt. I verste fall havner barnet i "gjeld", og da forsvinner i hvert fall all motivasjon for å gjøre som det skal.

Etter hvert som barnet mestrer den nyeatferden avvikler du klistremerkene, men fortsetter selvsagt å rose. Du kan naturligvis også innimellom gi belønning, ikke fast, men av og til. Si "du har blitt så flink til å... så derfor skal du få velge hva vi skal ha til middag i dag."

Skrevet

Vi har brukt ved bleieslutt og bruker nå når hun smaker på ny mat og enkelte ganger når hun spiser opp maten sin. Dette er fordi hun har alltid vært ekstremt kresen og nekter å smake på noe som helst nytt, om det så er godteri og kake. Hun spiser også i perioder veldig dårlig og er i utgangspunktet undervektig, derfor blir hun belønnet når hun spiser opp av og til. Det blir avtalt på forhånd om hun får klistremerke når hun er ferdig og hun vet at hun ikke får når det er noe hun liker godt til middag. Det hender hun ber om klistremerke uten at det er avtalt og det kan da bli litt surmuling, men i utgangspunktet fungerer det godt så lenge vi er konsekvente på reglene. Hun forventer ikke klistremerker for andre ting.

Anonymous poster hash: 20b41...d8e

Skrevet

Ja, har brukt. Det er noen feller du kan gå i, så det er viktig å tenke grundig gjennom alt før du setter i gang.

Slike skjemaer bør bare brukes en kort periode for å hjelpe barnet å lære en ny atferd. Når du forklarer systemet for barnet er det viktig å være helt tydelig på hva du ønsker at barnet skal gjøre, som vil føre til at det får et klistremerke. Ikke fokuser på hva barnet IKKE skal gjøre, men hva det SKAL gjøre. Tenk også gjennom hva som skjer dersom barnet ikke klarer målet. Vil det begynne å gråte og krangle for å få klistremerket likevel, og hva gjør du da?

Vær også helt klar på atferden som kreves. Ikke si at barnet får klistremerke for å være snill. Det er altfor vagt. Barnet kan synes at det har vært kjempesnill, mens du er uenig. Slikt blir det krangel av.

Hvor mange klistremerker kan barnet realistisk sett oppnå i løpet av en dag, og hvor mange må det få før det kan få en belønning? Det er ikke lurt å blande dette med straff og ta vekk klistremerker hvis barnet gjør noe dumt. I verste fall havner barnet i "gjeld", og da forsvinner i hvert fall all motivasjon for å gjøre som det skal.

Etter hvert som barnet mestrer den nyeatferden avvikler du klistremerkene, men fortsetter selvsagt å rose. Du kan naturligvis også innimellom gi belønning, ikke fast, men av og til. Si "du har blitt så flink til å... så derfor skal du få velge hva vi skal ha til middag i dag."

Takk for mange gode tips!

Skrevet

Brukt ved bleieslutt. Da hadde de bare et ark som hang på badet, som vi satte klistremerkene på. Kistremerkene var belønningen i seg selv. 

Anonymous poster hash: 18392...341
Skrevet

Har brukt det ved bleieslutt og en periode da storesøster (ca 3 år på den tiden) nektet å legge seg fint om kvelden. Det var et hysterisk Marathon uten like.

Klistermerkesystemet funket greit det. Lagde et skjema med et ferdig antall felter. Liten belønning for hver ferdig rad, spennende innpakket gave som lå synlig men utilgjengelig ved utfylling av hele skjemaet. Deretter ingenting for skjemaet var jo ferdig utfyllt. Ingen av gangene har jeg opplevd spørsmål etter flere klistermerker/belønninger i etterkant. Når skjemaet helt tydelig er fullt så er leken ferdig.

Skrevet

Vi brukte det på bleieslutt. En uke uten bleie, så skulle han få en gave. Han klarte det, etter at uka var gått så var han superhappy, belønningen var jo gave og at han hadde sluttet med bleie. Ble avviklet av seg selv.

Han var jo litt yngre da, så hadde sikkert fort glemt belønningssystemet uansett...

Anonymous poster hash: d25e5...bef
Skrevet

Huff det er mye jeg har hatt lyst til å bruke det på, men jeg tør ikke for jeg har lest så mye negativt om det her inne. F.eks. nekter han å smake på ukjent mat, også kunne han trenge en ekstra motivasjon for å slutte med bleie. (3,5 år og vil absolutt ikke, selv om han har full kontroll.) I tillegg vil han på ingen måte rydde etter seg, så jeg kunne også tenke meg å bruke det for å få inn en rutine på rydding.

Men jeg er så redd for å gjøre noe feil...

Eneste jeg har brukt er premie for å slutte med smokk, men da ble smokken lagt vekk en dag, også fikk han premien dagen etter, så ingen klistremerker. Men det fungerte fint, han spurte aldri etter smokken igjen.

Anonymous poster hash: 89b47...082
Skrevet

Huff det er mye jeg har hatt lyst til å bruke det på, men jeg tør ikke for jeg har lest så mye negativt om det her inne. F.eks. nekter han å smake på ukjent mat, også kunne han trenge en ekstra motivasjon for å slutte med bleie. (3,5 år og vil absolutt ikke, selv om han har full kontroll.) I tillegg vil han på ingen måte rydde etter seg, så jeg kunne også tenke meg å bruke det for å få inn en rutine på rydding.

Men jeg er så redd for å gjøre noe feil...

Eneste jeg har brukt er premie for å slutte med smokk, men da ble smokken lagt vekk en dag, også fikk han premien dagen etter, så ingen klistremerker. Men det fungerte fint, han spurte aldri etter smokken igjen.

Anonymous poster hash: 89b47...082

Jeg er litt der du er. Veldig lyst til å prøve, men redd for at det slår feil..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...