Gå til innhold

HVORFOR er posesaus så ille ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker posesaus brun saus, berne saus, kvit saus, spagetti saus, fløtesaus, hollandes saus, peppersaus.. .

Ja vi kjøper knorr/toro lasagne også vi.

Og mexikansk gryterett......ja tilogmed jegergryte, og stroganoff gryte.

Og tenk, vi er alle mann friske og raske og normalvektige.......

Makan....

Anonymous poster hash: 21927...714

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ofte litt mye salt i dette i forhold til når man lager det selv. Når det gjelder lasagne og gryteretter, så synes jeg rett og slett at hjemmelaget smaker utrolig mye bedre, samt at det er veldig mye sunnere ;) I toro sin lasagne er det vel strengt tatt ikke noen næringsstoffer, i min hjemmelagde lasagne er det massevis av grønnsaker.

Når det er sagt så bruker jeg en del at posesausene selv, f.eks. brun saus, mens andre er mye bedre å lage selv, som spaghettisaus.

Anonymous poster hash: 81302...347
Skrevet

Kan være en del salt i men ellers så tror jeg ikke at det er så veldig ille. Jeg leste for ikke så lenge siden at faktisk så er det ofte mindre fett i slike poser enn når man lager sausene selv, mange sauser man lager selv skal det være mye fløte i eller mye smør. Så sånnsett er posesauser et sunnere alternativ. Så dropp salt i f.eks pastaen for det er salt i sausen.

Men smaken blir noe annet, hjemmelaget er oftest best på smak :)

Anonymous poster hash: 81c04...8fb

Skrevet

Ja du kan fint være normalvektig og frisk nå selv om du spise mye hel- og halvfabrikat. Men jeg selv ønsker ikke å spise så mye salt som det er i disse produktene, heller ikke få i meg diverse e-stoffer, konserveringsmidler og annet pøkk som finnes i posemat. Da synes jeg det er bedre å lage alt fra bunnen og vite hva jeg spiser.

Anonymous poster hash: c4322...1dd

Skrevet

Kvit saus på pose er det som undrar meg mest av halvfabrikata. Smør, mjøl, melk, salt, pepper. Korleis skal ein pose spare tid og krefter?

Mitt argument imot er smak og salt. Lite smak, mykje salt. Men ein kan leve fint på toro om ein ikkje bryr seg om det.

Skrevet

Toro er ikke så galt, men Knorr er jo full av palmeolje.

Det er ikke direkte skadelig, selv om det inneholder vel mye salt, og man blir ikke overvektig av posemat. Men smaken er jo gørr, hjemmelaget smaker tusen ganger bedre.

Vi er ikke helt nazi da, av og til er det enkelt og greit med halvfabrikata og vi kan godt bruke en Toro-pose en gang i uka eller en gang annenhver uke. Men gryteretter, brun saus, lasagne, soppsaus osv smaker jo så utrolig mye bedre hjemmelaget, det er mye mer næring i hjemmelaget og det er ikke vanskeligere heller.

Anonymous poster hash: e643f...c0c
Skrevet

Mye salt....og smaken blir bedre med hjemmelagd....Jeg bruker hakket mer poseting enn mannen min - uten at jeg bruker mye poser jeg heller (han er flinkere enn meg til å lage mat). Han pleier å lage tacokrydderet selv - og da 15-åringen skulle lage taco på fredag og vi bare hadde posekrydder ringte han faren sin og fikk oppskrift fordi guttungen syns det bare smaker salt av den krydderblandingen man kjøper :)

Anonymous poster hash: 7ca59...266
Skrevet

Akkurat som oss :) takk og pris for Toro :D

Må jo være mange som bruker dette, når man ser på utvalget i butikkene....som bare blir mer og mer!

Skrevet

For mye salt - og så smaker hjemmelaget bare bedre.....

Det skjer at jeg bruker en toropose el lign, men det er som nødløsning og kanskje en gang pr måned.

Skrevet

altfor mye salt rett og slett

Skrevet

Fordi hjemmelaget er så mye bedre, rett og slett! Og det er jo så enkelt å lage også :-)

Skrevet

Bruker mye Toro her i heimen!

Enkelt og GODT!! :Nikke:

Anonymous poster hash: dc060...c83
Skrevet

Fordi det ikke smaker veldig godt! Hjemmelaget er definitivt best!!

Gjest flykræsj
Skrevet

Hvis dere liker posesaus er det jo greit. Jeg synes ikke de smaker godt, og gidder derfor ikke bruke dem. Synes de er for salte og har en kunstig smak. Rynker imidlertid ikke på nesen av at andre bruker dem, og spiser hvis jeg får det servert.

Skrevet

Vi bruker posesaus brun saus, berne saus, kvit saus, spagetti saus, fløtesaus, hollandes saus, peppersaus.. .

Ja vi kjøper knorr/toro lasagne også vi.

Og mexikansk gryterett......ja tilogmed jegergryte, og stroganoff gryte.

Og tenk, vi er alle mann friske og raske og normalvektige.......

Makan....

Anonymous poster hash: 21927...714

Seriøst? Finnes hvitsaus på pose? Hva i all verden er vitsen med det? Hva blir det neste; kokt vann på pose? Tilsett kun vann og kok opp!

Kan til en viss grad forstå hvorfor enkelte tyr hollandaisesaus og bernaissesaus, men brun saus og hvit saus er jo like enkelt å lage selv.

Men for å svare på spørsmålet ditt: posesaus smaker høgg!

Skrevet

Det er ille fordi det ikke er godt.

Faktisk er hverken næringsinnholdet eller saltinnholdet på langt nær så ille som mange tror, men fersk mat smaker mye bedre.

Anonymous poster hash: d83bc...df1

Skrevet

Sikkert ikke så ille om enn ikke spiser det hver dag. Akkurat som med hjemmelagde sauser. Spiser ikke det hver dag heller;)

Alt med måte sier jeg. Posemat er greit en gang i blant men godt er det ikke og forferdelig salt.

Går like fort og smaker mye bedre å lage gryter og sauser fra bunnen av. Sunnere er det ikke fordi jeg bruker både fløte, smør og creme fraiche. Men jeg er forsiktig med saltet i all matlaging og bruker i stedet andre krydder:)

Anonymous poster hash: f0e51...876

Skrevet

Det smaker virkelig ikke særlig godt. Bruker aldri posesaus, og gryteretter har jeg bare kjøpt noen få ganger da jeg måtte ha noe ekstra lettvint. Spiselig, men noe særlig er det absolutt ikke. 

Anonymous poster hash: 29238...650
Skrevet

Ingenting galt med det.

Vi bruker myyye Toro, og mannen min er gourmetkokk.

Tror de på jobben hans hadde fått sjokk om de visste det, men det er faktisk ingenting galt med smaken av posesaus.

Noen dråper kraft og litt krydder, så blir det så godt atte 👍

Anonymous poster hash: 50681...514

Skrevet

Ingenting galt med det.

Tror de på jobben hans hadde fått sjokk om de visste det, men det er faktisk ingenting galt med smaken av posesaus.

Noen dråper kraft og litt krydder, så blir det så godt atte 👍

Det er da ingen overraskelse at kokker spiser halvfabrikat hjemme. Skomakerens barn, og alt det der...

Anonymous poster hash: db24e...f7c

Skrevet

Ingenting galt med det.

Noen dråper kraft og litt krydder, så blir det så godt atte

Der må jeg si meg helt uenig. Smaken, og ikke minst følelsen i munnen/konsistensen er helt annerledes i en posesaus. Hvis mannen din jobber på en gourmetrestaurant(hva du nå legger i det), og mener at det ikke er forskjell på posesaus og hjemmelagd, så høres det rart ut. Spesielt stor forskjell er det på posesaus og hjemmelagd når det er emulsjonssauser. Sauser som man lager med meljevning er det kanskje ikke så stor forskjell på. Og posegryteretter vil jeg helst ikke snakke om, for det smaker i hvert fall ikke bra. 

Anonymous poster hash: 670c0...528

Skrevet

Ingenting galt med det.

Noen dråper kraft og litt krydder, så blir det så godt atte

Der må jeg si meg helt uenig. Smaken, og ikke minst følelsen i munnen/konsistensen er helt annerledes i en posesaus. Hvis mannen din jobber på en gourmetrestaurant(hva du nå legger i det), og mener at det ikke er forskjell på posesaus og hjemmelagd, så høres det rart ut. Spesielt stor forskjell er det på posesaus og hjemmelagd når det er emulsjonssauser. Sauser som man lager med meljevning er det kanskje ikke så stor forskjell på. Og posegryteretter vil jeg helst ikke snakke om, for det smaker i hvert fall ikke bra.

Anonymous poster hash: 670c0...528

Selvfølgelig er det forskjell. Men posesaus som blir fikset litt på smaker fortsatt godt.

Skrevet

Så enkelt som det er å lage alle sauser basert på meljevning begriper jeg ikke at folk gidder å bruke pose? Samme med buljong, hva ER greia? Det smaker høgg.

En god meljevning til f.eks hvit saus tar 1 minutt å lage. Klarer ikke se for meg at det er noe godt med hvit posesaus? 

Anonymous poster hash: 59853...3a7
Skrevet

Hvis dere bruker mye saus, så blir det veldig mye salt. 

Anonymous poster hash: 051f9...751

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...