Gå til innhold

Forklar dette med konfirmasjon er dere greie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke norsk, har skjønt at tidligere var dette en kristen tradisjon, så kom ettervert et borgelig alternativ. Dette var en overgang til voksenlivet og man ble regnet som selvstendig etter sermonien.

Nå får jeg inntrykk av at det handler mer om festen og er en statusgreie? Eller har det fortsatt en reell funksjon? Dømmer ikke...bare nysgjerrig. Har mye i min egen kultur som jeg heller ikke forstår

..

Anonymous poster hash: bf40d...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å få gaver

Anonymous poster hash: f0b73...b1a

Skrevet

Konfirmasjon kommer fra konfirmerr= befeste sin tro (altså en kristen tradisjon). Men det er samtidig et rituale for å vise at barnet er i ferd med/over litt tid å gå inn i de voksnes rekker. Et slags overgangsrituale. Derfor har vi også borgerlig konfirmasjon.

Anonymous poster hash: 9c03a...ac6

Skrevet

Du har rett, nå handler det mest om fest og gaver.

Det er likevel greit, ungdommene lærer mye i månedene før den store dagen.

Enten de konfirmerer seg i kirken, menigheten eller borgerlig, skal de gjennom et opplegg hvor de lærer og opplever ting på en annen måte enn skolen.

Anonymous poster hash: 4f0fb...6af

Skrevet

For de fleste har det ingentingen med religion å gjøre, men en tradisjon og en mulighet til å få gaver;)

Men ja det er en kristelig begivenhet som symboliserte ungdommens steg inn i voksenlivet.

Selv fikk jeg valget om enten borgelig konf eller kristelig konf... Eller 20.000 kr rett i hånden(det selskapet ville ha kostet foreldrene mine)... Gjett hva jeg valgte? Ja 20.000 kr, he he.

Her skal barna få samme valg, eneste er at de ikke ville fått pengene rett i hånden(kanskje en liten sum), da det skal være noe de kan bruke på noe mer nyttig enn det jeg svidde bort pengene mine på ;)

Skrevet

Takk for svar! Tradisjon og en mulighet for å ha fest og gaver, det var det jeg tenkte også.

HI

Skrevet

Takk for svar! Tradisjon og en mulighet for å ha fest og gaver, det var det jeg tenkte også.

HI

Nja... Jeg vil nå påstå at konfirmasjonen fremdeles er et overgangsrite. I denne alderen går man fra å være barn med liten påvirkningskraft til å bli ungdom med økt påvirkningskraft. 

Men dessverre har gaver og penger blitt viktigere for mange. 

Anonymous poster hash: 67756...6b5

Skrevet

Konfirmasjon er ikke et rituale kun fra kristendom. Alle kulturer har eller har hatt slike ritualer. Ordet konfirmere betyr ikke bare bekrefte, men også styrke. Og denne betydningen brukes i humanistisk konfirmasjon.

Anonymous poster hash: 691cc...69e

Skrevet

For vår familie handler det absolutt ikke om penger og gaver. Det er en samlingsdag med masse familie og hygge. Det er en hedring av en ung voksen der ungdommen er i sentrum, en overgang der det forventes at man tar mer ansvar for egne valg. Hadde aldri valgt penger over denne dagen :-)

Anonymous poster hash: c9433...9b6

Skrevet

De fleste kulturer har overgangsritualer ved fødsel, overgang til voksenlivet, ekteskapsinngåelse og død. Har ingen ting med religion å gjøre, selv om det har en religiøs innpakning.

Anakronismen består mest i at 15 år ikke lenger er avslutningen på barndommen og overgangen til et selvstendig liv. Der en før begynte i jobb som 15-åring og ble myndig ved 25 (deretter 21, så 20), blir man nå myndig ved 18 og begynner i jobb som 25-åringer.

Anonymous poster hash: f877a...9d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...