Gå til innhold

Dere som leier ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sendt spørsmål til huseiern om vi kan få betale halve husleien hver 14.dag fremover en periode. Grunnen til det er at jeg mottar aap mens mannen har litt dagpenger mens han går skole.Vi har akkurat det en familie skal klare seg på i henhold til satsene,men klarer oss veldig bra da jeg handler billig mat,brukte klær og utstyr. Har derfor klart å fått til å legge unna slik at husleien er blitt betalt innen god tid tidligere. Men jeg blir psykisk sliten av å hele tiden tenke på husleien,og hadde jeg kunnet betalt halve hver 14.dag hadde jeg jublet! Men er det frekt av meg å spørre om dette? Har nesten lyst til å grave meg ned her jeg venter på svar! Hvordan hadde du som leier ut reagert på ett slikt spørsmål?

Anonymous poster hash: f817a...a82

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vel et helt kurant spørsmål! Men jeg ville ha satt to datoer istedet for 14 dager, ettersom det er mer enn 28 dager i de fleste mnd. Jeg vil tro at huseieren er glad for at du tar tak i utfordringen før det baller seg til og du ikke får betalt.

Og når det er sagt så er jeg ikke huseier selv, jeg er husLeier som deg ;) Men huseieren min er veldig grei :)

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Hadde tenkt at det var veldig spesielt at dere ikke bare kan sette av pengene og betale leien i sin helhet en gang i mnd.

Anonymous poster hash: 38c7a...b75

Skrevet

Vår leieboer spurte om det, og vi godtok det i en kort periode fordi vi vet at hun har slitt litt økonomisk (lå etter på en del betalinger, men er a jour nå). Eneste grunnen for at vi kunne godta det akkurat da var fordi vi selv hadde litt ekstra, ellers hadde vi måtte si nei.

Du må ikke glemme at også huseier gjerne har utgifter som må betales og derfor gjerne er avhengig av å få inn leieinntektene i tide. Det er også mer stress å forholde seg til to datoer enn en. Kanskje du kan ta dette som en utfordring til å få mer orden på egen økonomi? Det må da være mulig å sette pengene til side slik at du kan betale alt på en gang?

Anonymous poster hash: 32f6e...94d
Skrevet

Hadde våre leieboere spurt hadde vi sagt ja.

Anonymous poster hash: c6640...b12

Skrevet

Hadde ikke vært noe problem hos oss. Husleie går inn på egen konto , vår form for sparing ;)

Skrevet

Så lenge leieboerne spør på en ordentlig måte, så hadde ikke jeg hadde hatt noe problem med å si ja, hvis det kunne ha hjulpet de.

Anonymous poster hash: 3da90...73f

Skrevet

Jeg hadde ihvertfall sagt ja hvis mine leieboere hadde hatt behov for å gjøre det på den måten.

Skrevet

Vår leieboer spurte om det, og vi godtok det i en kort periode fordi vi vet at hun har slitt litt økonomisk (lå etter på en del betalinger, men er a jour nå). Eneste grunnen for at vi kunne godta det akkurat da var fordi vi selv hadde litt ekstra, ellers hadde vi måtte si nei.

Du må ikke glemme at også huseier gjerne har utgifter som må betales og derfor gjerne er avhengig av å få inn leieinntektene i tide. Det er også mer stress å forholde seg til to datoer enn en. Kanskje du kan ta dette som en utfordring til å få mer orden på egen økonomi? Det må da være mulig å sette pengene til side slik at du kan betale alt på en gang?

De får jo fremdeles samme leia, så med mindre ikke de heller har kontroll bør det jo ikke være noe problem ;)

Skrevet

Det hadde gitt meg et utrolig dårlig inntrykk av deg.. Det er jo ekstremt merkelig å ikke då til dette... Om det er så forferdelig, så opprett en egen konto da... Hvorfor skal huseier ta ansvar for din udugelighet? Tror du ikke deres lånekostnad forfaller en fast dag, kanskje?

Herregud, noen ganger skulle Darwin slått til!

Anonymous poster hash: 8b034...117

Skrevet

De får jo fremdeles samme leia, så med mindre ikke de heller har kontroll bør det jo ikke være noe problem ;)

Man kan ha kontroll, men en stram økonomi likevel. La oss si at man selv har utgifter som må betales den 5. i hver måned og skal ha inn husleien den 1. i hver måned. Leieinntekten er på 10 000 kr. Dersom man da er avhengig av å få inn husleien, kan det bli vanskelig dersom man bare får inn 5000 av de kronene den 1., og ikke resten før den 15. som jo er 10 dager etter at man selv skulle betalt regningene sine.

Skrevet

Da hadde jeg forlangt to datoer, å betale annenhver tirsdag stemmer jo ikke med månedene.

Å betale en halvpart den 1. og en halvpart den 15. hadde forsåvidt ikke vært noe problem, men jeg hadde ærlig talt begynt å lure litt på hvor blåst dere er.

Hvorfor lager du ikke en egen husleiekonto i nettbanken med fast trekk til hver fjortende dag? Da har du hele husleien på den dagen når det er forfall. Er ikke nødvendig å innvie huseier i dine psykiske stressnivåer for å ordne dette greit. Å lage en ny konto til husleiepengene gjør du jo enkelt selv i nettbanken fra sofakroken hjemme...

Anonymous poster hash: 143c4...765

Skrevet

Man kan ha kontroll, men en stram økonomi likevel. La oss si at man selv har utgifter som må betales den 5. i hver måned og skal ha inn husleien den 1. i hver måned. Leieinntekten er på 10 000 kr. Dersom man da er avhengig av å få inn husleien, kan det bli vanskelig dersom man bare får inn 5000 av de kronene den 1., og ikke resten før den 15. som jo er 10 dager etter at man selv skulle betalt regningene sine.

Da fikk du inn 5000 først, og så 5000 til før regningene forfaller. Ikke etterpå.

Skrevet

Da fikk du inn 5000 først, og så 5000 til før regningene forfaller. Ikke etterpå.

Dersom leieboer betalte full husleie siste gang 1. februar, og så vil stykke det opp i to betalinger, vil jo det da komme 5000 kr 1. mars og 5000 kr 15. mars. Om jeg da hadde regninger som forfalt 5. mars, ville jeg jo ikke hatt nok penger fordi ikke hele husleien kom når den skulle. Skjønner? Nå er ikke dette et problem nå, men da vi nettopp hadde kjøpt huset var vi i en periode helt avhengig av at leien kom når den skulle før vi kom mer på forskudd selv.

Hadde leieboer kunne betalt full husleie 1. februar og så halve 15. februar for første delen av mars, og så 1. mars igjen for siste del av mars og dermed alltid lagt på forskudd, hadde det vært noe annet, men det hadde de vel ikke akkurat mulighet til?

Skrevet

Jeg betaler på forhånd, og det bør jo huseier i dette tilfelle også kunne forvente.

Skrevet

Jeg betaler på forhånd, og det bør jo huseier i dette tilfelle også kunne forvente.

Så om du skal flytte inn i en ny leilighet 1. mars, så betaler du den første leien din den 1. februar? Det har jeg aldri vært borti før i hvert fall. Våre leieboere har betalt den 1. fra den måneden de har flyttet inn. Altså, om de flyttet inn 1. mars, betalte de leien for hele mars den 1. mars.

Skrevet

Lag deg en husleiekonto og sett penger inn på den. Bare tull å spør om å dele opp sånn, virker skikkelig useriøst. Setter du pengene inn på en konto har du de til leien skal inn, og du trenger ikke tenke på det.

Anonymous poster hash: 1cadc...d0f

Skrevet

Lag deg en husleiekonto og sett penger inn på den. Bare tull å spør om å dele opp sånn, virker skikkelig useriøst. Setter du pengene inn på en konto har du de til leien skal inn, og du trenger ikke tenke på det.

Anonymous poster hash: 1cadc...d0f

Bra ide, å  når året er omme har du tjent inn en husleie til eget bruk, da hver 14. dag blir 26 ganger innskudd, lik 13 husleier. i året betaler man bare 12 tilsammen. Lag et budsjett på andre regninger med det samme, del beløpet på 24 og sett av likt hver utbetaling.

Anonymous poster hash: 59625...8eb

Skrevet

Jeg hadde svart ja, men lurt etterpå hvorfor leier ikke klarer å spare i 14 dager for å betale husleie i sin helhet. Man vet jo at man skal betale, så da er det bare å "sette av pengene" til dato for husleiebetaling.

Har vært både en som leier og nå en som har utleie.

Anonymous poster hash: 3326d...223

Skrevet

Så om du skal flytte inn i en ny leilighet 1. mars, så betaler du den første leien din den 1. februar? Det har jeg aldri vært borti før i hvert fall. Våre leieboere har betalt den 1. fra den måneden de har flyttet inn. Altså, om de flyttet inn 1. mars, betalte de leien for hele mars den 1. mars.

nei, om jeg overtar 1. mars betaler jeg husleia 1.mars, for hele mars mnd. Altså på forskudd. 

Skrevet

nei, om jeg overtar 1. mars betaler jeg husleia 1.mars, for hele mars mnd. Altså på forskudd. 

Jammen, hva er det da du ikke forstod med svaret mitt lenger oppe? Da vil man jo komme på etterskudd selv dersom leieboer plutselig bare betaler halve summen i stede for hele den 1. i en måned.

Skrevet

Jammen, hva er det da du ikke forstod med svaret mitt lenger oppe? Da vil man jo komme på etterskudd selv dersom leieboer plutselig bare betaler halve summen i stede for hele den 1. i en måned.

Hun må jo selvsagt fortsatt betale på forskudd! Leia for mars betales da 15. februar og 1. mars. Men nå vi jeg ikke kuppe tråden mer, så hvis ikke vi er enige nå får vi bare være enige om å være uenige ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...