Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #1 Skrevet 1. mars 2015 Hva vil dere anbefale og hvorfor ? Hvem av yrkene har best lønn ? Hvordan er utdanningene ? Anonymous poster hash: fb640...353
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #2 Skrevet 1. mars 2015 Ville valgt lærer. Hilsen barnevernspedagog som ikke får jobb Anonymous poster hash: 41b63...1c4
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #3 Skrevet 1. mars 2015 Ville valgt lærer. Hilsen barnevernspedagog som ikke får jobb Anonymous poster hash: 41b63...1c4 Hvor lenge har du prøvd å få jobb ? Hvor bor du ? Anonymous poster hash: fb640...353
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #4 Skrevet 1. mars 2015 Dette bør du jo først og fremst basere på din egen personlighet og ønsker. Jeg er ikke så veldig kjent med barnevernspedagog-yrket, men jeg vil tro at dette innebærer veldig nære en-til-en-forhold både i forhold til barn og foreldre. Dette er en jobb jeg ser for meg at er vanskelig å legge fra seg hjemme og som man kanskje blir litt blasert av, men også noe som er givende og veldig viktig. Selv er jeg lærer og opplever også innimellom nær kontakt med barn som har det vondt og deres foreldre, men jeg må ikke gå i dybden på samme måte om du skjønner? Selv om jeg hjelper og lytter til elever som ikke har det bra, er det også min plikt å melde dette videre slik at barnet vil få hjelp fra noen som er spesielt utdannet til dette. I læreryrket må du forholde deg til store grupper, ha ro og tålmodighet, tåle stort arbeidspress i perioder (jobbe både kveld og helger), men også få følelsen av å gjøre noe viktig. Anonymous poster hash: 0dc1c...648
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #5 Skrevet 1. mars 2015 Det kommer jo an på hva man kan tenke seg å gjøre. Jeg er utdannet barnevernspedagog, jobber som barnevernkonsulent og kunne overhodet ikke tenke meg å være lærer. Jeg har ikke noe som helst talent for å undervise. Stortrives i jobben jeg har. Ganske mange synes jobben min høres helt grusom ut når jeg beskriver den, også lærere. Eller andre barnevernspedagoger som driver med f.eks miljøterapi. Allmennlærer er vel fireårig, mens barnevernspedagog er treårig. Jeg tror lærerne i snitt får litt igjen for det ekstra året og har hakket høyere gjennomsnittslønn. Jeg jobber i Oslo hvor barnevernkonsulentene er bedre betalt enn de fleste andre steder, her er vi nok ca likestilt med lærerne har jeg inntrykk av. Ingen av yrkene er et du velger for å bli rik, begge vil gi helt grei inntekt. Arbeidsmarkedet er nok i snitt bedre for lærere enn barnevernspedagoger, men i en del områder i landet er det godt marked for begge deler. Straks man har litt yrkeserfaring er det veldig lett å få jobb som barnevernspedagog, i hvert fall innenfor saksbehandling. Kanskje ikke så snodig, siden folk blir kjapt utbrent på det feltet. Anonymous poster hash: a308b...340
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #6 Skrevet 1. mars 2015 Det kommer jo an på hva man kan tenke seg å gjøre. Jeg er utdannet barnevernspedagog, jobber som barnevernkonsulent og kunne overhodet ikke tenke meg å være lærer. Jeg har ikke noe som helst talent for å undervise. Stortrives i jobben jeg har. Ganske mange synes jobben min høres helt grusom ut når jeg beskriver den, også lærere. Eller andre barnevernspedagoger som driver med f.eks miljøterapi. Allmennlærer er vel fireårig, mens barnevernspedagog er treårig. Jeg tror lærerne i snitt får litt igjen for det ekstra året og har hakket høyere gjennomsnittslønn. Jeg jobber i Oslo hvor barnevernkonsulentene er bedre betalt enn de fleste andre steder, her er vi nok ca likestilt med lærerne har jeg inntrykk av. Ingen av yrkene er et du velger for å bli rik, begge vil gi helt grei inntekt. Arbeidsmarkedet er nok i snitt bedre for lærere enn barnevernspedagoger, men i en del områder i landet er det godt marked for begge deler. Straks man har litt yrkeserfaring er det veldig lett å få jobb som barnevernspedagog, i hvert fall innenfor saksbehandling. Kanskje ikke så snodig, siden folk blir kjapt utbrent på det feltet. Anonymous poster hash: a308b...340 Tusen Takk for svar Jeg ønsker å jobbe med barn og ungdom. Er redd man føler man ikke strekker til i barnevernet og at man tydeligere kan se at man hjelper barn som lærer? Hvis jeg velger lærer ønsker å bygge på med spesialpedagogikk slik at jeg kan hjelpe de som trenger det litt ekstra..hvis jeg velger barnevern tror jeg at jeg vil ta master i familieterapi. Klarer virkelig ikke bestemme meg for hvem av yrkene som vil passe best for meg. Kan man med lærer og spesialpedagogikk utdanning få noen av de samme jobbene som en barnevernspedagog ? Anonymous poster hash: fb640...353
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #7 Skrevet 1. mars 2015 Dette bør du jo først og fremst basere på din egen personlighet og ønsker. Jeg er ikke så veldig kjent med barnevernspedagog-yrket, men jeg vil tro at dette innebærer veldig nære en-til-en-forhold både i forhold til barn og foreldre. Dette er en jobb jeg ser for meg at er vanskelig å legge fra seg hjemme og som man kanskje blir litt blasert av, men også noe som er givende og veldig viktig. Selv er jeg lærer og opplever også innimellom nær kontakt med barn som har det vondt og deres foreldre, men jeg må ikke gå i dybden på samme måte om du skjønner? Selv om jeg hjelper og lytter til elever som ikke har det bra, er det også min plikt å melde dette videre slik at barnet vil få hjelp fra noen som er spesielt utdannet til dette. I læreryrket må du forholde deg til store grupper, ha ro og tålmodighet, tåle stort arbeidspress i perioder (jobbe både kveld og helger), men også få følelsen av å gjøre noe viktig. Anonymous poster hash: 0dc1c...648 Vil du anbefale å ta 1-7 eller 5-10? Hvordan typer oppgaver får man hvis man har spesialpedagogikk i tillegg ? Føler så mange lærere er misfornøyd, er det et yrke du vil anbefale ? Kan jeg spørre hva du har i lønn ? Anonymous poster hash: fb640...353
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #8 Skrevet 1. mars 2015 Jeg er barnevernspedagog og trives veldig godt med det Fikk meg jobb, som barnevernskonsulent i bv.tjenesten, 14 dager etter endt utdannelse. Vet ikke om noen i mitt kull som ikke har relevant jobb. Tenk nøye gjennom hva du ønsker å jobbe med og hvordan type jobb du kan tenke deg å stå i til du er nesten 70 år. Utover det er jeg enig med nr.#5. Å være barnevernspedagog er utrolig spennende. Kunne ikke tenke meg å gjøre noe annet. Anonymous poster hash: e762f...ce8
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #9 Skrevet 1. mars 2015 Jeg er barnevernspedagog og trives veldig godt med det Fikk meg jobb, som barnevernskonsulent i bv.tjenesten, 14 dager etter endt utdannelse. Vet ikke om noen i mitt kull som ikke har relevant jobb. Tenk nøye gjennom hva du ønsker å jobbe med og hvordan type jobb du kan tenke deg å stå i til du er nesten 70 år. Utover det er jeg enig med nr.#5. Å være barnevernspedagog er utrolig spennende. Kunne ikke tenke meg å gjøre noe annet. Anonymous poster hash: e762f...ce8 Tusen takk for svar Kan du fortelle hvordan en typisk arbeidshverdag er for deg ? Hva har du i lønn ? Anonymous poster hash: fb640...353
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #10 Skrevet 1. mars 2015 Dette bør du jo først og fremst basere på din egen personlighet og ønsker. Jeg er ikke så veldig kjent med barnevernspedagog-yrket, men jeg vil tro at dette innebærer veldig nære en-til-en-forhold både i forhold til barn og foreldre. Dette er en jobb jeg ser for meg at er vanskelig å legge fra seg hjemme og som man kanskje blir litt blasert av, men også noe som er givende og veldig viktig. Selv er jeg lærer og opplever også innimellom nær kontakt med barn som har det vondt og deres foreldre, men jeg må ikke gå i dybden på samme måte om du skjønner? Selv om jeg hjelper og lytter til elever som ikke har det bra, er det også min plikt å melde dette videre slik at barnet vil få hjelp fra noen som er spesielt utdannet til dette. I læreryrket må du forholde deg til store grupper, ha ro og tålmodighet, tåle stort arbeidspress i perioder (jobbe både kveld og helger), men også få følelsen av å gjøre noe viktig. Anonymous poster hash: 0dc1c...648 Vil du anbefale å ta 1-7 eller 5-10? Hvordan typer oppgaver får man hvis man har spesialpedagogikk i tillegg ? Føler så mange lærere er misfornøyd, er det et yrke du vil anbefale ? Kan jeg spørre hva du har i lønn ? Anonymous poster hash: fb640...353 Igjen, det kommer jo helt an på hvilken aldersgruppe du trives med Jeg trives best med ungdom. Før jobbet jeg på ungdomsskole, nå jobber jeg i VGS. I år er jeg kontaktlærer i en avgangsklasse, så mine elever er faktisk 18-19 år. For min del så elsker jeg jobben min! Virkelig, jeg gleder meg til hver dag. Dette selv om jeg har veldig mye rettearbeid og press fordi jeg er lærer til to avgangsklasser. Ungdomsskolen er også veldig kjekk, men for meg ble det litt lite fag og litt mye diplomati og "mamma". Jeg har ulike fag fra universitet og PPU, så jeg har ikke vanlig lærerutdanning, derfor kan jeg ikke si så mye om den utdannelsen. Det jeg vet er at de som har spesialpedagogikk får veldig mye spesialundervisning. Noen får nesten bare det. Da har man ute små grupper med elever, enkeltelever eller er med i klassen som tolærer. De elevene har ulike former for lærevansker (alt fra dysleksi til ADHD, autisme osv), noen sterke og tunge vansker, andre lettere. Disse elevene er også ofte ekstra sårbare fordi de så ofte har opplevd å komme til kort, å ikke leve opp til forventingene for deres aldersnivå, og for en del kan det da også slå seg ut som atferdsvansker. Det å være spesialpedagog krever at man er veldig tålmodig, veldig tøff, veldig diplomatisk og veldig empatisk. Lønn som lærer er litt vanskelig å si noe om, for det er avhengig av utdannelse, ansiennitet og ev. tillegg. Jeg for min del har 6 år med høyere utdanning, men ikke master. Dette gjør at jeg får lønn som adjunkt m/tilleggsutdannelse, men jeg får også et fast tillegg for det ekstra året med utdanning jeg har utover den graden/tittelen. Videre har jeg 8 års ansiennitet og er kontaktlærer (dette gir tillegg). Akkurat nå ligger årslønnen min på ca 513 000 kr tror jeg. Jeg jobber 100%. Anonymous poster hash: 0dc1c...648
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #11 Skrevet 1. mars 2015 Jeg er barnevernspedagog og trives veldig godt med det Fikk meg jobb, som barnevernskonsulent i bv.tjenesten, 14 dager etter endt utdannelse. Vet ikke om noen i mitt kull som ikke har relevant jobb. Tenk nøye gjennom hva du ønsker å jobbe med og hvordan type jobb du kan tenke deg å stå i til du er nesten 70 år. Utover det er jeg enig med nr.#5. Å være barnevernspedagog er utrolig spennende. Kunne ikke tenke meg å gjøre noe annet. Anonymous poster hash: e762f...ce8 Tusen takk for svar Kan du fortelle hvordan en typisk arbeidshverdag er for deg ? Hva har du i lønn ? Anonymous poster hash: fb640...353 Ordinær arbeidstid er fra 08-15:45 (08-15 mellom 15.mai og 15.september). En vanlig dag består av innføringa post, skriving av journaler, telefoner, noen møter (med foreldre, samtaler med barn, samarbeidsmøter, ansvarsgruppemøter, møter mellom foreldre og fosterforeldre, møter mellom foreldre og besøkshjem,eller barnevernfaglige møter). Og så er det gjerne et besøk eller to. Ikke hver dag, men gjennomsnittlig 2 ganger i uka hos ulike familier. Kontakt med andre instanser som fastlege, psykatrien, rusomsorgen, barnehage / skole, tannleger, BUP, PPT, politiet osv. Det er hjemmebesøk, fosterhjemsbesøk, samvær med tilsyn (noen ganger utfører vi tilsynet selv - det er stort sett lagt til lørdag eller søndag), oppfølging av besøkshjem, oppfølging av tiltak, godkjenning av timelister, oppfølging av tilsynsfører og alt det uforutsette som skjer - som akutte situasjoner, reiser med barn som skal plasserer akutt osv. I noen tilfeller kjører vi barn eller foreldrene til og fra samvær. Og så er det små oppgaver som å handle til ungdom som bor på hybel eller har botrening, innkjøp av ting og tang til ungdom, vekke ungdom med skolevegrig, kjøre og hente ungdom med skolevegring osv. Innimellom kommer det telefoner på ettermiddager og i helgene (har ikke barnevernsvakt her i kommunen). Da er det ut og hente mindreårige på flyplassen, hente mindreårige på fest, lete opp fosterbarn som har stukket av osv. Politiet tar noe, men har de det travelt så må vi gjøre det selv. Og så går det endel tid til å finne støttekontakter, fritidsassistenter, besøksfamilier og fosterfamilier. Det er lang ventetid i fosterhjemstjenesten så vi bruker endel tid på å finne familier selv. I tillegg er det å oppdatere seg på lovverket og nye metoder. Planlegge tiltak som kan passe for den enkelte familie, planlegge nye tiltak dersom familien ikke ønsker det som er foreslått, og følge opp foreldre som har mistet omsorgen for barna sine. Det er en spennende og uforutsigbar hverdag. Lønna er på 440 000,- Har 4 års ansiennitet. Anonymous poster hash: e762f...ce8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå