Gå til innhold

Har sønnen min kommet i puberteten allerede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er er straks 11,5 år... Dette har plutselig skjedd etter nytt år: Fått mer hårvekst. Han har fått dun under nesa, men han har lyst kroppshår så det er ikke sånn veldig synlig, men likevel markert. Mer hår på armer og ben. Han har begynt å lukte svette så deodorant er et must etter trening osv. Denne uken har han fått sine første kviser. Fire stykker for å være nøyaktig. 

Han har slitt med humørsvingninger også, så mye at vi faktisk har vært bekymret. Men jeg kan vel kanskje konkludere med at humørsvingningene har sammenheng med puberteten?

Vi har blitt tatt litt på sengen nå. Han er så tynn og liten (ikke lav) på en måte og forventet derfor pubertet tidligst  i 13-14 års alderen...

Har jeg riktig at han er kommet i puberteten, eller er dette med kviser og voksensvettelukt også vanlig før pubertet?

Anonymous poster hash: 62287...501
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok starten.de kommer tidligere i pubertet nå enn tidligere

Skrevet

Takk for svar :) vet du hvorfor de kommer tidligere i puberteten nå enn før?

Skrevet

Takk for svar :) vet du hvorfor de kommer tidligere i puberteten nå enn før?

Kosthold er en av grunnen. Vi lever mer usunt enn før, og gjennomsnittskroppen er tyngre nå enn for bare 25 år siden. Puberteten starter oftest raskere for de med mer fett på kroppen.

Og så får vi sikkert i oss mer hormoner gjennom maten enn før.

Anonymous poster hash: 6bb3a...187

Skrevet

En teori er mye hormoner i maten.

Teori nummer to er også relatert til kosthold og er rett og slett overvekt hos barn. Og barn som er overvektige har som regel mer av proteinet leptin, som påvirker slik at gonadene produserer mer hormoner. 

Teori nummer tre er at vi spiser bedre nå. Mange var underernært fra mellom 1800-tallet frem til litt etter krigen noe som fører til forsinket pubertet. Mer mat stimulerer tidligere produksjon av hormoner. 

Teori nummer fire er hormonforstyrrende midler i diverse kjemikalier. Alt fra våtservietter, til insektsmiddel også videre også videre brytes ned og kan for eksempel etterligne østrogen i kroppen. 

Min teori er at det er en god mix mellom mye av dette. Økt bruk av kjemikalier, bedre levevilkår og mer hormoner "i luften".

Anonymous poster hash: 8888e...9cd
Skrevet

Høres absolutt ut som han er kommet i puberteten. Det var tidlig, men noen er tidlig ute....

Anonymous poster hash: cec3f...bd1
Skrevet

Enda en teori er at lyset fra alle skjermene man sitter å glor på gjennom hele barndommen gir hormonforstyrrelse, økt produksjon av kjønnhormoner og tidlig pubertet!

Barnelegen jeg snakket med ang datteren min som stinket svette som 7-åring sa at teorien om fedme/pubertet ikke viste seg å stemme! Men at alderen på starten av pubertet har gått ned med 2-3 år.

Anonymous poster hash: 2785d...b49

Skrevet

Sønnen min begynte også i den alderen, kviser og ustabil i humøret, svette og tåfislukt.

Nå er han 14 og det har skjedd lite på den tiden, hatt et hopp i vekst og blitt lang, fått noen flere kviser og litt mer hårvekst på kroppen, men ingen fremgang i ansiktshår og ikke noe stemmeskifte enda. Humøret stabiliserte seg igjen da, perioden hvor det svingte fra de dypeste daler til de høyeste topper på sekundet varte ikke så lenge.

Det trenger altså ikke gå så fort selv om du ser starten på det.

Anonymous poster hash: c96a6...f8d

Skrevet

Broren min var like gammel. Ganske trasig at han kom så tidlig i den ettersom han er lettere utviklingshemmet...

Anonymous poster hash: 990a7...6c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...