Gå til innhold

Jeg er sliten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter ikke hvordan alenemødre klarer å være alene med flere enn 2 barn!?

Jeg er så sliten..Er kommet i en situasjon hvor jeg er alene med barna, mens mannen pendler. Så jeg er alene man-fre, også er vi sammen i helgene. Nå er jeg student så jeg kan ikke dra på skolen å jobbe for så å legge skolesakene bort om kvelden og i helgene, iaf ikke på mitt studie. Jeg sitter nå her, selv på en lørdag, for å få alt til å gå rundt. 

Det hjelper heller ikke på at vi har en utfordrende familiesituasjon som medfører masse ekstraarbeid.

Jeg er nå så sliten at jeg kjenner det går på humøret løs. Har litt dårlig samvittighet for at jeg brøla til mannen i går fordi han skravler så høy og vekte ungene som er forholdvis små også meg. Hørtes ut som han regelrett hadde munndiare, for han prata på inn .og utpust DRITHØYT.

UGH! Og denne helga er han bare hjemme i dag.. Får bare lyst å grine! Har gått ned 5 kilo på 1 mnd, og er ikke akkurat tykk i fra før. Så kjenner på at jeg er svimmel og ør hele tiden. I tillegg får jeg disse voldsomme boldtrykksfallene som gjør at jeg nesten svimer av. Sover med sammenbitte tenner og er tydeligvis overstressa.

Gjør ikke skolesituasjonen min bedre at jeg ikke får til å konsentrere meg heller, har bare lyst å hyle høyt!!

Måtte bare få ut dagens utblåsning :)

Anonymous poster hash: ecbff...dac
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sette deg ned og finne ut hvordan du kan organisere hverdagen og helgene bedre.

Kan mannen ta med ungene til sine foreldre en helg så du får hentet deg inn litt?

Vaskehjelp?

Ukeshandling? Enkle middager. Lag mye hver helg og frys ned til ukedagene.

Kan besteforeldre ha barna en ettermiddag?

Rydd huset for alt unødvendig, mindre å rydde i hverdagen.

Er du effektiv når du studerer? Kan du ta inn på hotell en helg og lese i fred, komme ajour

Sjekk jern og dvitamin

Får du nok frisk luft

Legger du deg tidlig nok på kveldene?

Anonymous poster hash: 4917d...c93

Skrevet

Vi har ingen familie her. Vaskehjelp har vi ikke råd til pga av kostnadene ved at mannen bor en annen plass, sammen med at jeg er student, dreper økonomien vår. Ellers så ukeshandler vi og vi har middagslagedag på søndager.

Det med å sjekke jernlagre ol er absolutt en god ide! Dette er noe jeg sliter med og ofte i klarer å fange opp (selv om jeg har vært plaget i 7 år) før det er forsent. Trolig fordi jeg ikke vil springe ned legekontoret. Så får ringe på mandag :)

Med alle ungene vi har, som også er forholdvis små, er det så mye klesvask. 4 klesvasker om dagen, MINST !? I tillegg har ungene allergier som gjør at jeg aldri kan kjøpe brød, det må lages :(

Får nok også for lite frisk luft da jeg enten sitter på skolen hele dagen og etter jeg kommer hjem er jeg fastlåst hjemme. Men prøver å trene litt de helgene mannen er hjemme mer enn 1 dag.

I forhold til nok søvn kan jeg nok helt klart svare nei. Ungene våkner så mange gang er om natta, videre så er jeg blitt bare mer og mer stressa så om ikke ungene vekker meg så våkner jeg mange ganger om natta av meg selv. Når mannen er hjemme i helgene sover jeg litt bedre, men da skravler han så forferdelig og respekterer ikke mitt behov for hvile (selv om jeg sier klart i fra og ikke svarer han tilbake) at jeg sjelden sovner tidligere enn 12 om kvelden. 

Selv om det er en midlertidig situasjon, synes jeg den er knalltøff... Kjenner at det er stor avstand mellom meg og mannen. Han mener jeg skal kjøre åpen butikk hver gang han er hjemme, mens e fikser ikke at han ser på meg en gang fordi jeg er så sliten og vil helst være i fred. Dette gjør meg så lei meg :( :(

Skrevet

Du skrev om dette for et par uker siden og. Har du enda ikke tatt tak og snakka med mannen din??

Anonymous poster hash: 17563...740

Skrevet

Nei, jeg har ikke skrevet om dette før. Dette er en situasjon som har oppstått for meg nettopp (vært slik bare 1 mnd),og har ikke kjent på hvor sliten jeg er før nå den siste tiden.

Kan virke som det er flere som er i lik situasjon som meg da :)

Skrevet

Vi har ingen familie her. Vaskehjelp har vi ikke råd til pga av kostnadene ved at mannen bor en annen plass, sammen med at jeg er student, dreper økonomien vår. Ellers så ukeshandler vi og vi har middagslagedag på søndager.

Det med å sjekke jernlagre ol er absolutt en god ide! Dette er noe jeg sliter med og ofte i klarer å fange opp (selv om jeg har vært plaget i 7 år) før det er forsent. Trolig fordi jeg ikke vil springe ned legekontoret. Så får ringe på mandag :)

Med alle ungene vi har, som også er forholdvis små, er det så mye klesvask. 4 klesvasker om dagen, MINST !? I tillegg har ungene allergier som gjør at jeg aldri kan kjøpe brød, det må lages :(

Får nok også for lite frisk luft da jeg enten sitter på skolen hele dagen og etter jeg kommer hjem er jeg fastlåst hjemme. Men prøver å trene litt de helgene mannen er hjemme mer enn 1 dag.

I forhold til nok søvn kan jeg nok helt klart svare nei. Ungene våkner så mange gang er om natta, videre så er jeg blitt bare mer og mer stressa så om ikke ungene vekker meg så våkner jeg mange ganger om natta av meg selv. Når mannen er hjemme i helgene sover jeg litt bedre, men da skravler han så forferdelig og respekterer ikke mitt behov for hvile (selv om jeg sier klart i fra og ikke svarer han tilbake) at jeg sjelden sovner tidligere enn 12 om kvelden. 

Selv om det er en midlertidig situasjon, synes jeg den er knalltøff... Kjenner at det er stor avstand mellom meg og mannen. Han mener jeg skal kjøre åpen butikk hver gang han er hjemme, mens e fikser ikke at han ser på meg en gang fordi jeg er så sliten og vil helst være i fred. Dette gjør meg så lei meg :( :(

Hei, det høres stressende ut for deg. Mon tro om du ikke har litt for store forventninger til husarbeid ol og høye krav til deg selv? Jeg ble alene da minste var nyfødt og største 3 år, da minstemann ble 1 år startet jeg å studere. Helt ærlig må jeg si at jeg husker studietiden som en fin tid med rolige kvelder for meg selv og skolebøkene, selvfølgelig mye jobbing særlig forran eksamener og i praksis men nå i full jobb har jeg enda mindre tid.

Bodde i studentleilighet og måtte gå 200 m for å vaske klær, noe som skjedde to ganger i uken. Hadde ikke bil så måtte ta bussen for å handle mat så det skjedde heller ikke så ofte. For å spare penger gikk jeg til skolen hver dag, 30 min hver vei. Fikk frisk luft og litt bedre samvittighet for at jeg ikke fikk tid til å trene..

Anonymous poster hash: 8355a...ad2

Skrevet

Sjekk d-vitamin også!

Anonymous poster hash: 4917d...c93

Skrevet

Du studerer og er alene med to barn i ukedagene og du er så sliten?! Enten er du utrolig uorganisert og suser bort mye energi på tull eller så må du jo være alvorlig syk?!

Skrevet

Her må mannen din mer på banen. Helt klart! Det er ikke din jobb alene å ha ansvaret for å lage mat og vaske klærne til deres felles barn mandag til fredag. Jeg kjenner at det koker inni meg når jeg leser om dette.

Når han er hjemme, må han bidre kraftig på flere måter:

Sørge for avlastning i helgene(ta med seg barna på turere el.likn.) Han får bake noen brød så du har i frysen til resten av uke, han får ta seg en tur med vann og fille og vaske f.eks. gulvene samt vaske noen maskiner med klær. Dette er et minimum. 

Nå syntes jeg det hørtes litt mye ut å ha så mange klesvask som du nevner. Vi er en familie på fem, men vasker stort sett til alle et par ganger i uka. (Da vasker jeg noen maskiner de dagene, og har fått meg tørketrommel.Fikk det da tredje barnet kom.) Kanskje du bør vurdere om klærne trenger å vaskes så ofte?

Det virker som om mannen din er svært selvopptatt, men det er din jobb å få ham til å våkne opp. Si ifra. Bruk gjene det andre har skrevet her og vis ham om han er vanskelig. 

Anonymous poster hash: 5d42c...df5
Skrevet

Du må snakke med ham og fortelle hvordan du har det. For at det skal gå inn, er det viktig at du ikke anklager ham. Fortell ham at du er utslitt, at du raser ned i vekt og at du er i desperat søvnunderskudd. Fortell ham at situasjonen dere er i nå, tar knekken på deg. Spør ham gjerne om han har noen forslag til løsning. Kommunikasjon er viktig i et forhold, og hinting virker ikke.

Det neste du må gjøre er å ta deg en tur til legen og få sjekket jernlagrene dine, som noen andre foreslår. Dersom du jevnlig havner i en situasjon med lave jernlagre, så er det kanskje en mulighet å få en fast avtale om at du får sprøyter med jern jevnlig? Jeg har en kollega som gjør dette, og hun fikk et helt nytt liv etterpå. Da slipper du også å huske på å ta jerntabletter.

Skrevet

Du studerer og er alene med to barn i ukedagene og du er så sliten?! Enten er du utrolig uorganisert og suser bort mye energi på tull eller så må du jo være alvorlig syk?!

Åh milde, du er i gang igjen. Hun skriver ingen steder at hun har to barn, tvert imot nevner hun at det er flere. Er det virkelig uforståelig for deg at man kan være sliten i en sånn situasjon, selv med to barn?? Du har tydeligvis aldri vært (en pliktoppfyllende) student og småbarnsmor samtidig.

Jeg føler med deg, hi - som student er man konstant plaget av dårlig samvittighet over disposisjonen av tid, man føler aldri at man er a jour og har aldri definert fritid slik man ofte har som arbeidstaker. Det er en psykisk belastning og jeg skjønner veldig godt at du er sliten. Ta til deg de konstruktive rådene du har fått her og forsøk å utnytte tiden på dagtid mest mulig effektivt slik at du kan legge bort studiene og være tilstede for barna på ettermiddagene. Ønsker deg lykke til - ting blir lettere etter hvert (mager trøst når det står på som verst, jeg vet..)!

Anonymous poster hash: cf72e...c58

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å vaske 4 maskiner om dagen, hva har du egentlig i dem?

Jeg har fire barn, om alle bytter tøy fra innerst til ytterst hver dag er da det bare en halvfull maskin, om jeg plusser på litt gymtøy og fotballtøy har vi en full maskin hver dag. Jeg vasker en maskin hver dag i ukedagene, og 2-3 maskiner om dagen i helgene for da tar jeg haugen med håndklær fra hele uka og gjerne noe sengetøy eller yttertøy.

Jeg har som sagt 4 barn, og en mann som er mye borte i jobb. Skikkelig struktur på hverdagen og gode rutiner er viktig. Slutt å stresse, du er helt nødt til å senke skuldrene og puste rolig. At du freser rundt med høye skuldre og kaver deg opp gjør ikke at ting blir fortere gjort, snarere tvert imot. Døgnet har bare 24 timer, og det du ikke rekker løper ingen steder men er der neste dag også.

Skriv gode ukeplaner, at du går rundt og er redd for å glemme ting hever stressnivået. Hver fredag kveld skriver du ukeplan for kommende uke, kjøp f.eks en stor whiteboardtavle og skriv ukedagene bortover. Skriv hva som skjer, og hvilke dager du skal gjøre hva, og følg den.

Anonymous poster hash: de9b6...423
Skrevet

Underskudd på søvn over tid kan ta knekken på hvem som helst. Sov på eget rom (med propper i ørene) og la mannen ta alt ansvar for barna om natta når han er hjemme.

Anonymous poster hash: 465c4...1e0

Skrevet

Mitt studie er ganske krevende, og dere har jo helt klart ikke hele bilde på hva som har skjedd den siste tiden :) Samtidig ønsker jeg ikke utlevere meg for mye på dette forumet i tilfelle jeg blir kjent igjen ;)

Som nevnt tidligere så har jeg barn som medfører mye ekstra- arbeid og det gått en del timer bort i hverdagen til dette i januar og februar. I tillegg så har barna mine hatt omgangssyka på tur,og jeg har måttet vært hjemme i 2 uker pga av dette da 1 av dem fikk det 2 ganger på rad, vi har hatt øyekatar, halsbetennelse, falsk krupp m feber osv osv. Lista er lang. Noen av ungene jeg har vært hjemme med klarer fint å underholde seg selv, men det er også av de som blir fortest frisk. Er ikke så lett å si til en på 1,5 at nå må du se på tv og ikke forstyrre mamma for nå skal jeg lese ;)

Du kan si mangt om hvor strukturert jeg er eller ikke, men så er det også forskjell på studier. Jeg går på et studie som har mange realfag. Jeg har ingen problemer med å gjøre det bra i fagene bare jeg får tid til å lese jevnt. For meg er stikkordet jevn lesning. I tillegg så er pensumet ganske stort. F.eks denne uka hadde jeg 100 sider i 1 fag! Jeg har ikke fått vært nesten en hel full dag på skolen pga at situasjonen den siste mnd.

Jah, med mange barn følger det masse klesvask. Jeg har et barn som nettopp har sluttet med bleie og følgelig har en del uhell i barnehagen og hjemme, jeg har ei som har 2 treninger i uka, videre har jeg en som tisser seg ut på natt (men nå har jeg kapitulert og hun må bruke bleie). På toppen av dette er det ikke vinter her jeg bor og må ha med meg alle uteklær av flere skift hjem hver dag siden oppstart i januar til vask (nå er det heldigvis blitt litt tørrere på bakken den siste uka).

Jeg føler jeg gjør mitt beste, og har sammen med mannen lagt en plan for hverdagen, men synes ikke den går opp.

Jeg er enig med hun som sier at jeg kanskje legger lista litt for høyt? Det kan faktisk hende at du har et poeng der. Jeg burde kanskje la det flyte litt mer hjemme og kanskje ikke være så nøye på det i denne fasen... Om ikke annet kanskje jeg blir litt mindre sliten ;) Samtidig er jeg ikke en som har støv på hjernen, jeg bare liker at kjøkkenbenken, do og bad skal se sånn høvelig presentabel ut...

Skal til legen denne uken å få sjekket meg mtp jern,d-vitamin osv. 

Har også snakket med mannen og vi er blitt enig om at han skal gjøre et ordentlig skippertak når han er hjemme for å avlaste meg i hverdagen. Det er spesielt mat og klesvask som har en tendens å hope seg opp. I tillegg så må han bare ta ut sykt barn dager om dem fortsetter å være syke framover :)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...