Gå til innhold

Hvordan lære ettåringen om innestemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 1,5 år som hyler hele tiden. Hyler av sinne når hun er sint, hyler av frustrasjon når hun ikke får til ting, hyler av glede når hun har det gøy. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gripe an på all hylinga, noen som har tips? Hva bør jeg gjøre/si og hva bør jeg ikke gjøre? 

Anonymous poster hash: d6679...4f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For all del ikke hyle tilbake. Da lærer hun at dette er noemalt stemmevolum ;) .

Det er, mest sannsynlig, en kort periode. Hun har ikke så veldig mye språk enda, og dette er den måten hun kan gi uttrykk for følelser på. Å bruke stemmen.

Fortsett å snakke med henne. Demp gjerne din egen stemme, da må hun være nokså stille selv for å høre deg. Ta i bruk tålmodigheten din og trøst deg med at det går over. Gi henne masse oppmerksomhet og ros dersom hun bruker rolig, dempet stemme en gang.

Skrevet

Snakk lavt selv og husk på at det er veldig bra at barna er trygge på å bruke stemmen sin. Det er mye bedre at de er litt for høylytte enn at de er alt for forsiktige.

Anonymous poster hash: 9e94d...191

Skrevet

Takk for tips! Håper det går over snart, jeg blir så stressa når hylingen skjer ute blandt folk  :tongue: Har prøvd å sette ord på ting, forklart at det går an å være sint/glad uten å hyle, laget hysjetegn (men det er bare hysterisk morsomt og fremkaller mer hyling), foreslått andre ting hun kan gjøre for å uttrykke følelsene sine, men er vanskelig å skjønne hvor mye hun egentlig forstår.

Anonymous poster hash: d6679...4f8
Skrevet

Hadde det også slik, men jeg var konsekvent med meg selv at jeg selv ALDRI måtte heve stemmen enten jeg var glad eller sint (har aldri ropt i sinne noengang). Ungene lærer av sine foreldre. Hvis det vedvarer ville jeg tatt henne med til legen for å få testet hørselen :)

Anonymous poster hash: d24c5...8a5
Skrevet

Da jenta mi var i den alderen begynte jeg å hviske til henne om hun ropte. Både om det var hyling og om hun pratet for høyt. Funka her

Skrevet

Jeg starter hviskeleken når ungen min blir for høylytt :)

Anonymous poster hash: 20ab6...6d0
Skrevet

Hviskeleken er gull. Men mi forsto den ikke før nærmere toårsalderen. Hadde lite språk, og alt bedret seg med språkforståelsen.

Anonymous poster hash: 24019...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...