Gå til innhold

Sukk. 12 pp. Pergo og kreft..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 4 (6 pp), og vi prøver på en lillebror eller lillesøster til han.

 

Hadde en sen SA (1 pp) for et og et halvt år siden. Nå, 12 pp. etter begynner jeg å gi opp.

 

Har akkurat gått på to kurer pergo (med pausemåned mellom). Først en enkel, så en dobbel. Merket vel ingenting annet en humørsvigninger, og el kom 7 dager etter siste tablett begge gangene, og mensen kom på klokka samme syklusdag etter begge kurene.

 

Jeg er typen som er skeptisk til all medikament, men da jeg var med gyn begynte jeg å bli omtrent desperat. Jeg spurte gyn om kreftfare, og han mente på at den ikke var stor, og at det ikke var noe å tenke på med så få kurer. Dette er en anbefalt og erfaren gyn med 20 år fartstid.

 

I dag fikk jeg mensen etter den andre kuren, og begynner å tro at dette kanskje ikke er det rette for meg, og at jeg heller kan prøve andre ting, evt. ta blodprøver i stedet. Så jeg tror ikke jeg kommer til å ta den tredje kuren jeg har resept på.

 

Men nå kommer tankene. Er livredd for kreft, og føler meg dum som har gått på disse kurene omtrent uten grunn, har jo eggløsning til vanlig, og så har jeg ikke blitt gravid. Har prøvd 12 pp, har vært en del bortreist på kurs, så har gått glipp av et par pp.

Er redd for å få kreft senere i livet, pga. pergoen. Hvor lenge sitter den i kroppen? Vil det for meg være en risiko for kreft om f.eks. 3, 5 eller 10 år pga. pergoen? Har tidligere gått på p-piller (i min ungdomstid), og også tatt noen kurer med primolut tidligere, men dette er vel kanskje ikke like sterkt som pergoen.

 

Er det noen med solskinnshistorier etter 12 pp.? Ønsket etter nr. 2 er stort.

 

Takk for alle svar.

 



Anonymous poster hash: 1b184...ec0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg husker øker faren for kreft etter så og så mange ganger pergotime er brukt. Jeg mener det var etter langvarig bruk. Så når legene forskriver 3 eller 4 runder så er dette forsvarlig.

Men du kan kanskje prøve Femar? Det er faktisk brystkreftmedisin og er så vidt meg bekjent ikke et medikament som øker faren for kredt uansett hvor lenge man bruker det. Femar kan da brukes på samme måte som pergotime, gir ofte et bedre resultat, lavere sjangse for SA, lavere sjangse for tvillinger og mindre bivirkninger. Medisinen er ute av kroppen innen 24 timer mener jeg.

 

Men om du har eggløsning hver måned så kan jeg ikke skjønne hvorfor du har fått pergotime? Det skal jo fremkalle EL? Bedre hadde det jo vært å tatt UL og blodprøver etter EL for å sjekke om noe går galt under lutealfasen.

 

Anonymous poster hash: dcd92...bad

Skrevet

Så vidt jeg husker øker faren for kreft etter så og så mange ganger pergotime er brukt. Jeg mener det var etter langvarig bruk. Så når legene forskriver 3 eller 4 runder så er dette forsvarlig.

Men du kan kanskje prøve Femar? Det er faktisk brystkreftmedisin og er så vidt meg bekjent ikke et medikament som øker faren for kredt uansett hvor lenge man bruker det. Femar kan da brukes på samme måte som pergotime, gir ofte et bedre resultat, lavere sjangse for SA, lavere sjangse for tvillinger og mindre bivirkninger. Medisinen er ute av kroppen innen 24 timer mener jeg.

 

Men om du har eggløsning hver måned så kan jeg ikke skjønne hvorfor du har fått pergotime? Det skal jo fremkalle EL? Bedre hadde det jo vært å tatt UL og blodprøver etter EL for å sjekke om noe går galt under lutealfasen.

 

Anonymous poster hash: dcd92...bad

 

Tusen takk for svar. Femar hørtes interessant ut. Skal sjekke det ut. Så lenge det er uten alvorlige bivirkninger.

 

Fikk pergotime for å forsterke den eggløsningen jeg allerede har. Må bestille meg legetime snart, og ta noen blodprøver. Har menssmerter fra et par dager etter el til mens, og litt kort lutealfase, så det er mulig det er noe som går galt under lutealfasen.

 

Må man sjekke mannen før sånne undersøkelser?

 

Anonymous poster hash: 1b184...ec0

Skrevet

Her måtte mannen levere sædprøve og jeg hadde full utredning før vi fikk resept på pergo. Litt greit å forsikre seg om hva som egentlig er problemet før en behandler det, jeg har ikke eggløsning så for meg er det å bli gravid rimelig vanskelig på naturmetoden.

 

Nå venter vi vårt tredje "pergo-barn", men be om en ordentlig utrednig av en spesialist før dere fortsetter å dytte kroppen din full i hormoner...



Anonymous poster hash: 323ee...c7e
Skrevet

Takk for svar :) 



Anonymous poster hash: 1b184...ec0
  • 3 år senere...
Skrevet

Dytter opp da jeg lurer på litt det samme.

Anonymkode: e79d3...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...