Gå til innhold

Delt økonomi- overføre penger til regningskonto etter evne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen får inn u der halvparten av det jeg gjør. Jeg skal sette opp et budsjett det vi begge betaler like mye etter evne.

Han får inn 29,7 % av familiens økonomi, jeg får inn 70,3%.

Blir dette regnestykket rett?

Vi har faste utgifter på 22000kr før mat, mobil, bensin.

Han setter inn 22000•0,297= 6534

Jeg setter inn 22000•0,703= 15422

Matbudsjett + bensin er på 11000

Han= 3267

Jeg= 7733

Penger til eget forbruk:

Han - 1202kr

Jeg - 2845

Da har jeg regnet barnetrygden som sparing.

Ser dette greit ut?

Skal presentere dette for mannen i kveld. Han sløser fryktelig med penger! Så ille at vi har pådratt oss gjeld for å kunne kjøpe mat.

Anonymous poster hash: 135c4...1aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde vi samle pengene til eget forbruk og dele det på to, slik at vi har like mye og det blir mer rettferdig?

Ikke veldig lyst til det. Han sitter mest hjemme og kjøper seg junkfood på nærbutikken.

Jeg tar med ungene på aktiviteter.

Skrevet

Ja.

Sørg for at det er autotrekk På lønningsdag, og ta kodebrikken hans. Hvis han vil i nettbanken må han spørre deg, og hvis han ikke går med på dette bør du gå fra ham. Han kjører dere i grøfta, og han bryr seg ikke.

Anonymous poster hash: 4f3d7...106

Skrevet

Burde vi samle pengene til eget forbruk og dele det på to, slik at vi har like mye og det blir mer rettferdig?

Ikke veldig lyst til det. Han sitter mest hjemme og kjøper seg junkfood på nærbutikken.

Nei, ikke del! Hvorfor skal du det? Slutt å laham sløse vekk pengene deres! 1200kr i mnd når han ikke tjener særlig er mer enn nok.

Skrevet

Vi tjener forskjellig og sitter igjen med lik sum hver når vi har overført til felleskonto. D.v.s. at samboer overfører mer enn meg.

Men begge har et fornuftig syn på økonomi.

Anonymous poster hash: 44843...855

Skrevet

Jeg har nesten lyst til å være så slem å si at hans røyk og cola skal dekkes av hans penger.

Ca 20-30 flasker pr mnd.

Da er fort 1000kr av hans penger borte

Skrevet

Vet du hva, jeg er for felles økonomi når man deler hjem og barn, men om en av partene bare sitter å spiser junk food, og ikke bidrar til familieøkonomien så mener jeg det er HELT riktig at vedkommende har mindre å rutte med! Du må for all del ikke gi NOE av dine penger til denne mannen, jeg stiller egentlig spørsmålsteng med hva han skal med over 1000 til eget forbruk i det hele tatt om han har satt dere i en økonomisk vanskelig situasjon, bør ikke disse pengene brukes på gjeld? Og han røyker?????? Her må mannens vaner ryddes i for dette går ikke an  :frustrert:  :frustrert:  :frustrert:  :frustrert:

Ta han der det svir for han...økonomisk!!!

Anonymous poster hash: 39b60...3f4
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi gir etter evne og bruker etter behov. Mannen setter inn hele lønna si på regningskontoen,jeg fordeler min mellom matkonto, sparekonto og regningskonto. Det jeg sitter igjen med på konto er ca 7000 kr som går til ting og tang ungene kan ha bruk for og ymse behandlinger til meg selv.

Skrevet

Her er det mannen som tjener dobbelt så mye som meg (jeg er ufør), men etter at vi har hatt det automatiske trekket til regnings og matkonto har jeg mer "lommepenger" enn han.

Det er fordi jeg altdri sløser bort penger på fjas, nesten aldri bruker penger på meg selv, men siden jeg ikke jobber er det lettest at jeg ordner klær og utstyr til ungene, handler gaver når noen i familien har bursdag eller ungene er invitert i barneselskaper osv.

Hvem av dere skal ordne slike ting og for hvilke penger. Når en av ungene trenger sokker, en pysj, plutselig har vokst fra buksene sine eller trenger en 200-lapp fordi han/hun er invitert med bestevennen sin på kino?

Hos oss dekker jeg disse tingene fra min konto, så når det kommer til stykket har mannen mer penger til eget forbruk enn meg og det synes jeg er helt ok siden han faktisk forsørger oss alle.

Synes forslaget du setter opp er veldig greit. Når mannen din ikke tjener særlig med penger må han faktisk leve deretter! At du skal forsørge hans dårlige vaner og overforbruk er helt feil, det kan du bare nekte!

Anonymous poster hash: db675...2d0

Skrevet

Mannen får inn u der halvparten av det jeg gjør. Jeg skal sette opp et budsjett det vi begge betaler like mye etter evne.

Han får inn 29,7 % av familiens økonomi, jeg får inn 70,3%.

Blir dette regnestykket rett?

Vi har faste utgifter på 22000kr før mat, mobil, bensin.

Han setter inn 22000•0,297= 6534

Jeg setter inn 22000•0,703= 15422

Matbudsjett + bensin er på 11000

Han= 3267

Jeg= 7733

Penger til eget forbruk:

Han - 1202kr

Jeg - 2845

Da har jeg regnet barnetrygden som sparing.

Ser dette greit ut?

Skal presentere dette for mannen i kveld. Han sløser fryktelig med penger! Så ille at vi har pådratt oss gjeld for å kunne kjøpe mat.

Jeg er enig i det meste, men synes dere burde sitte igjen med like mye hver til dere selv.

Anonymous poster hash: df930...0f4

Skrevet

Da tenker jeg du må forklare ham dette eller ta med utgifter til barna i budsjettet

Anonymous poster hash: df930...0f4

Skrevet

Her er det mannen som tjener dobbelt så mye som meg (jeg er ufør), men etter at vi har hatt det automatiske trekket til regnings og matkonto har jeg mer "lommepenger" enn han.

Det er fordi jeg altdri sløser bort penger på fjas, nesten aldri bruker penger på meg selv, men siden jeg ikke jobber er det lettest at jeg ordner klær og utstyr til ungene, handler gaver når noen i familien har bursdag eller ungene er invitert i barneselskaper osv.

Hvem av dere skal ordne slike ting og for hvilke penger. Når en av ungene trenger sokker, en pysj, plutselig har vokst fra buksene sine eller trenger en 200-lapp fordi han/hun er invitert med bestevennen sin på kino?

Hos oss dekker jeg disse tingene fra min konto, så når det kommer til stykket har mannen mer penger til eget forbruk enn meg og det synes jeg er helt ok siden han faktisk forsørger oss alle.

Synes forslaget du setter opp er veldig greit. Når mannen din ikke tjener særlig med penger må han faktisk leve deretter! At du skal forsørge hans dårlige vaner og overforbruk er helt feil, det kan du bare nekte!

Utgifter til barna er det alltid jeg som tar. Gaver, klær, aktiviteter.

Jeg kjøper i grunn klær til hele familien. Ikke fordi heg har et kontrollbehov, men greit å kjøpe inn litt i ny og ne så mannen ikke ser ut som en skal når han blir med ut av huset.Den posten har jeg ikke tatt med.

Skrevet

Utgifter til barna er det alltid jeg som tar. Gaver, klær, aktiviteter.

Jeg kjøper i grunn klær til hele familien. Ikke fordi heg har et kontrollbehov, men greit å kjøpe inn litt i ny og ne så mannen ikke ser ut som en skal når han blir med ut av huset.Den posten har jeg ikke tatt med.

Så mannen ikke ser ut som en slask-skulle det stå

Skrevet

Men da er jo alt greit, du har mer igjen på din konto enn han fordi du skal dekke klær, utstyr, gaver og lommepenger til barna.

Hadde forresten ventet med å spare barnetrygden til kredittgjelden var nedbetalt, betal ekstra for å få vekk den først.

Skrevet

Ble veldig skjevfordeling på summen til egen bruk da!

Mannen min tjener dobbelt så mye som meg. Vi har felles økonomi.

Vi får begge 2000 kroner i mnd. til eget bruk. Resten av pengene går til andre utgifter.

Anonymous poster hash: 34def...e53

Skrevet

Men da er jo alt greit, du har mer igjen på din konto enn han fordi du skal dekke klær, utstyr, gaver og lommepenger til barna.

Hadde forresten ventet med å spare barnetrygden til kredittgjelden var nedbetalt, betal ekstra for å få vekk den først.

Så klart ;)

Kaller det 'sparing'

Skrevet

Enig med hun over her, å spare når man har gjeld er talentløst. Dere må bli kvitt kredittgjelda fort som F.

Og selvsagt skal ikke fellespengene gå til røyk og cola, er du gal. Det må han ta fra sine lommepenger. Det er ingen menneskerettighet å røyke.

Skrevet

Vi får begge 2000 kroner i mnd. til eget bruk. Resten av pengene går til andre utgifter.

Som nevnt i en senere post. Han har forbruk kun til seg selv.

Jeg dekker forbruk for meg selv, 3 barn + klær, utstyr, gaver.

Skrevet

Det blir jo ikke det når han bruker sine penger på seg selv mens hun bruker sine på alle de småtingene ungene trenger i løpet av en måned (bursdagsgaver til venner, klær, sko, frisør, lommepenger osv.). Da er realiteten at hennes sum fordeles på henne og tre barn mens han bruker sin sum på seg selv.

Skrevet

Enig med hun over her, å spare når man har gjeld er talentløst. Dere må bli kvitt kredittgjelda fort som F.

Og selvsagt skal ikke fellespengene gå til røyk og cola, er du gal. Det må han ta fra sine lommepenger. Det er ingen menneskerettighet å røyke.

Kaller det bare sparing. Skal selvsagt gå til betaling av gjeld. :)

Skrevet

Høres veldig rettferdig ut dette her! Helt nøyaktig slik vi har gjort det faktisk. Trenger virkelig mannen mer penger å sløse bort i lommepenger.. Siden du betaler alt for barna og sånt så er det riktig at du får mer.

Men cola og røyk - det må gå av egen lomme. Dere må ha felles regler for bruk av matpengene og rutiner/kontroll på det. Kan ikke vøre sånn at han plutselig bruker alle matpengene på junkfood første uka i måneden.. Regler er viktig!

Og ikke gi deg på dette altså... Du må for all del ikke finne deg i denne mannens sløseri. Han gir deg jo bare økonomisk usikkerhet. Dine penger er nettopp det - dine penger.

Anonymous poster hash: 5edee...296

Skrevet

Kjenner jeg blir veldig forundret over frekkheten til mannen.

Jeg er selv ufør og veldig ydmyk og takknemlig for at jeg har en mann som drar det tyngste økonomiske lasset i familien. Jeg mener det er direkte respektløst og utrolig frekt av mannen din og sløse vekk pengene du jobber så hardt for og i tillegg sette dere i kredittgjeld.

Det minste han kan gjøre til gjengjeld for å bli forsørget er å hjelpe deg med å få til en trygg og stabil familieøkonomi.

Så får han bidra der han kan, for det har jo en stor verdi for familien og særlig barna at han er hjemme også. Hans bidrag til familien er at han er hjemme, kan hente tidlig i barnehage/sfo, ha middagen klar når du kommer så det ikke blir stress på ettermiddagen osv.

Sånn føler jeg vi er verdt like mye i vår familie, vi bidrar begge for å få en fin hverdag. Men tanken på å sløse bort pengene mannen min tjener er helt fremmed for meg. Jeg er like takknemlig for de pengene som mannen min er takknemlig for at han kan dra rett hjem fra jobb fordi barna allerede er hentet og middagen står på bordet.

Høres ikke ut som mannen din har noen respekt for deg og din innsats?

Skrevet

Jeg er den eneste som handler inn til felles husholdning. Jeg tar det etter jobb hver fredag.

Skrevet

Da legger du eventuelt penger til aktiviteter for barna i fellesutgiftene!

Anonymous poster hash: bcd89...edc

Skrevet

Kjenner jeg blir veldig forundret over frekkheten til mannen.

Jeg er selv ufør og veldig ydmyk og takknemlig for at jeg har en mann som drar det tyngste økonomiske lasset i familien. Jeg mener det er direkte respektløst og utrolig frekt av mannen din og sløse vekk pengene du jobber så hardt for og i tillegg sette dere i kredittgjeld.

Det minste han kan gjøre til gjengjeld for å bli forsørget er å hjelpe deg med å få til en trygg og stabil familieøkonomi.

Så får han bidra der han kan, for det har jo en stor verdi for familien og særlig barna at han er hjemme også. Hans bidrag til familien er at han er hjemme, kan hente tidlig i barnehage/sfo, ha middagen klar når du kommer så det ikke blir stress på ettermiddagen osv.

Sånn føler jeg vi er verdt like mye i vår familie, vi bidrar begge for å få en fin hverdag. Men tanken på å sløse bort pengene mannen min tjener er helt fremmed for meg. Jeg er like takknemlig for de pengene som mannen min er takknemlig for at han kan dra rett hjem fra jobb fordi barna allerede er hentet og middagen står på bordet.

Høres ikke ut som mannen din har noen respekt for deg og din innsats?

Min skal søke ufør nå. Gått pp AAP i 4 år, ikke vært i jobb på 7 år.

I min drømmeverden hadde han bidratt slik. Han går tur med hunden, hvis jeg er heldig tømmer han kanskje oppvaskmaskinen.

Dette ekteskapet er langt fra perfekt. Slik er det vel å prøve å bevare et forhold til en mann som har blitt deprimert og selvsentrert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...