Gå til innhold

Barnevernspedagoger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen barnevernspedagoger her som kan fortelle litt om yrket ? :)

Hva har dere i lønn og vil dere anbefale det ? 

Anonymous poster hash: 16e0b...d55
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan jobbe som mye forskjellig med utdannelsen. De fleste er i barneverntjeneste eller på barneverninstitusjoner, men det er også en del i skole, barnehage, sykehus, BUP, utekontakt m.m.

Jeg er barnevernkonsulent og trives med det. Hektisk og krevende, men også interessant og givende. Har rundt 470,000 med ni års ansiennitet.

Anonymous poster hash: dcce5...114

Skrevet

Man kan jobbe som mye forskjellig med utdannelsen. De fleste er i barneverntjeneste eller på barneverninstitusjoner, men det er også en del i skole, barnehage, sykehus, BUP, utekontakt m.m.

Jeg er barnevernkonsulent og trives med det. Hektisk og krevende, men også interessant og givende. Har rundt 470,000 med ni års ansiennitet.

sen takk :) hvordan er en typisk arbeidshverdag ?

Jobber du mye terapeutisk med barn og ungdom ?

Skrevet

Jeg er barnevernspedagog. Jobber med oppfølging og veiledning av fosterhjem og fosterbarn i en privat bedrift. Tjener 550 000, og styrer min egen hverdag. Samarbeider med barneverntjenesten, foreldre, bufetat, skole, lege, psykolog.. Er med på alle møter som omhandler barnet, og er familiens kontaktperson. Veldig fornøyd med jobben min.

Har jobbet som miljøterapeut på skole tidligere, var også veldig givende. Skulle jeg valgt igjen, ville jeg valgt sosionom. Du kan fortsatt jobbe med barnevern, men du har flere muligheter. Også for vidreutdanning.

Anonymous poster hash: 1dfdd...56d

Skrevet

Om du ikke vil jobbe som bvp terapeut så er det mye turnusjobbing. Jeg utdannet meg til bvped. og ønsket å jobbe i institusjon. Vet at mange, med meg har havnet som førskolelærer i barnehage (med et års tilleggsutdanning på deltid) da dette er mer forelnelig med familieliv

Anonymous poster hash: cb605...6f6
Skrevet

sen takk  :) hvordan er en typisk arbeidshverdag ?

Det er jo i hovedsak en administrativ kontorstilling, men med rimelig mye avveksling fra å "sitte foran dataen." Det er mye møter med familier - primært foreldre, men også barn, ungdom, samarbeidspartnere etc. Ofte følelsesladede møter og ganske tøffe relasjoner å stå i. Vi behandler bekymringsmeldinger, gjennomfører undersøkelser i familier med hjemmebesøk og samtaler og innhenting av informasjon fra andre, gjør vurderinger av informasjonen vi får og hvilke - om noen - tiltak som er påkrevd, følger opp tiltakene osv. Det er alt fra å skrive juridiske vedtak til å følge unger på ridekurs.

Jeg jobber ikke mye terapeutisk. Det er det i hovedsak andre som gjør, min rolle handler mer om å administrere, vurdere, delegere, ha oversikt osv. Den faglig utfordrende biten er gjerne å holde ut relasjonene - det kan være mye frykt, frustrasjon og sinne, og ofte rettes det mot "barnevernet" som i egen person. Det kan være utfordrende å komme i en posisjon hvor det er mulig å hjelpe de som behøver hjelp med noe. I blant må man også ta den tøffe vurderingen det er om barn kan forbli i hjemmet, og de påfølgende følelsene til alle involverte. Det er absolutt en krevende posisjon, samtidig opplever jeg å få brukt faget og meg selv, det er utfordrende og det er spennende. I blant er det knalltøft, i blant er det gøy, i blant er det kjedelig. Men jeg kunne ikke tenkt meg noen annen jobb, det er langt mer enn "tørt kontorfag."

Skrevet

sen takk :) hvordan er en typisk arbeidshverdag ?

Det er jo i hovedsak en administrativ kontorstilling, men med rimelig mye avveksling fra å "sitte foran dataen." Det er mye møter med familier - primært foreldre, men også barn, ungdom, samarbeidspartnere etc. Ofte følelsesladede møter og ganske tøffe relasjoner å stå i. Vi behandler bekymringsmeldinger, gjennomfører undersøkelser i familier med hjemmebesøk og samtaler og innhenting av informasjon fra andre, gjør vurderinger av informasjonen vi får og hvilke - om noen - tiltak som er påkrevd, følger opp tiltakene osv. Det er alt fra å skrive juridiske vedtak til å følge unger på ridekurs.

Jeg jobber ikke mye terapeutisk. Det er det i hovedsak andre som gjør, min rolle handler mer om å administrere, vurdere, delegere, ha oversikt osv. Den faglig utfordrende biten er gjerne å holde ut relasjonene - det kan være mye frykt, frustrasjon og sinne, og ofte rettes det mot "barnevernet" som i egen person. Det kan være utfordrende å komme i en posisjon hvor det er mulig å hjelpe de som behøver hjelp med noe. I blant må man også ta den tøffe vurderingen det er om barn kan forbli i hjemmet, og de påfølgende følelsene til alle involverte. Det er absolutt en krevende posisjon, samtidig opplever jeg å få brukt faget og meg selv, det er utfordrende og det er spennende. I blant er det knalltøft, i blant er det gøy, i blant er det kjedelig. Men jeg kunne ikke tenkt meg noen annen jobb, det er langt mer enn "tørt kontorfag."

Det høres veldig spennende ut ! Men har barnevernspedagoger også muligheter til å jobbe mer terapeutisk ?

Skrevet

Hva tenker dere om dette yrket i forhold til lærer yrket ?

Skrevet
Det høres veldig spennende ut ! Men har barnevernspedagoger også muligheter til å jobbe mer terapeutisk ?

Ja. I direkte arbeid med ungdom på institusjon vil man jo jobbe langt mer terapeutisk, f.eks som miljøterapeut. Det er også en del som jobber i direkte behandlingsrettet arbeid innenfor BUP (da ofte med en videreutdanning til f.eks klinisk barnevernspedagog), eller som jobber med tiltaksarbeid i familier eller med barn/unge etter ulike metodikker (da gjerne som et av tiltakene barneverntjenesten setter inn).

Jeg er veldig glad i jussbiten av jobben min også, og ønsker meg ikke over i mer terapeutisk rettet arbeid - men mulighetene er der absolutt om jeg skulle ville det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...