Gå til innhold

Dere som er gravide og sykmeldt - spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forventer mennene deres at dere skal gjøre ALT husarbeid?

Her er jeg samboer med et slik eksemplar, dessverre. Er sykmeldt 60 %, jobber med andre ord 2 fulle dager i uka, resten hjemme. Vi har et par tvillinger på 8 fra før, som er med på håndball og kulturskole. Er sykmeldt på grunn av invalidiserende bekkenløsning og kynnere (ingen utvidelse av livmorhalsen enda, uke 35, men de sliter meg rett og slett ut). Samboer jobber i en stilling som tilsvarer 90 %, arbeidstiden er 8-15, ingen reising eller fysisk tungt arbeid. Likevel forventer han at "siden jeg er hjemme" så bør jeg stå for alt husarbeidet. Vel, jeg er hjemme av en grunn - for å avlaste bekkenet og for å kunne sove/hvile. Sykmeldingen min skal ikke være slik at arbeidsgiver/NAV betaler for at han skal slippe unna husarbeid. Legen ga klar beskjed om at støvsuging, vasking av gulver og bad osv er noe jeg overhode IKKE skal gjøre, likevel vil han ikke. Og han sier ikke "nei" heller, han sier "jeg tar det senere", så skjer det aldri. Han kan ligge i sofaen og se på at jeg går rundt og støvsuger og har vondt. Kan ikke la 8-åringene bo i bomba hus, de hjelper til så godt de kan, men de får enda ikke til å vaske gulver og do/støvsuge på vanskelig tilgjengelige plasser godt nok. Vurderer å oppheve sykmeldingen og dra på jobb, så slutter gneldringa om husarbeidet i hvert fall (for jo, han blir sur hvis det er rotete og skittent). Og bare for opplysning, før noen skriver hvorfor jeg valgte å få barn med ham, han var ikke slik i svangerskap nr 1, og han var heller ikke slik nå før jeg ble sykmeldt.

Anonymous poster hash: cd293...337
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en dust...Tror han at du er sykemeldt for å være hushjelp på fulltid???

Anonymous poster hash: 27a86...0f2
Skrevet

For en dust...Tror han at du er sykemeldt for å være hushjelp på fulltid???

Jepp, det er nettopp det han tror dessverre... At sykmelding betyr at jeg "bare er hjemme". Mens jobben opplever en krise fordi jeg ikke er der, sjefen ringte flere ganger og spurte om jeg kunne legge inn flere kaffepauser/slappe av på sofaen på pauserommet ved behov, og jobbe NOE de dagene som jeg nå går hjemme sykmeldt. Ser ut som sjefen bryr seg mer om svangerskapet mitt, enn den vordende faren.

Skrevet

Nei, er sykemeldt 100% og mannen har vært med til legen og fått vite hvorfor. Han blir sur hvis jeg gjør husarbeid.

Du skal selvfølgelig ikke bruke sykemeldingen til husarbeid

Skrevet

kanskje du må ta ham med en tur til legen din slik at han kan få det forklart i klartekst hva sykemeldingen skal brukes til???!

Samboeren min er en litt sånn type han og, så jeg gruer meg litt til den tunge slutten av sv.skapet hvor jeg ikke klarer så mye av husarbeidet som jeg gjør til vanlig..Husker han åkka og oiet seg og støvsugde under sofaen med "sur mine" (bekkenet mitt gikk ikke med på å ligge på gulvet og støvsuge under ting..)

Skrevet

Jeg ville spurt om han kunne møte deg på legekontoret (ikke forklar hvorfor), og så får du legen til å forklare mannen din hvor viktig det er at du får avlasting og hjelp og hva det innebærer at du er sykemeldt.

Anonymous poster hash: 92a73...570
Skrevet

kanskje du må ta ham med en tur til legen din slik at han kan få det forklart i klartekst hva sykemeldingen skal brukes til???!

Samboeren min er en litt sånn type han og, så jeg gruer meg litt til den tunge slutten av sv.skapet hvor jeg ikke klarer så mye av husarbeidet som jeg gjør til vanlig..Husker han åkka og oiet seg og støvsugde under sofaen med "sur mine" (bekkenet mitt gikk ikke med på å ligge på gulvet og støvsuge under ting..)

Han var jo med til legetimen der jeg fikk beskjed om å ikke gjøre tungt husarbeid, og hvorfor. Han mener at det er bare tull det som legen sier, og at siden jeg nå ikke jobber så har jeg mer krefter til å gjøre husarbeid de dagene jeg er hjemme.

Skrevet

Han var jo med til legetimen der jeg fikk beskjed om å ikke gjøre tungt husarbeid, og hvorfor. Han mener at det er bare tull det som legen sier, og at siden jeg nå ikke jobber så har jeg mer krefter til å gjøre husarbeid de dagene jeg er hjemme.

Fra før hadde vi ikke det problemet siden jeg jobber 100 % og samboer 90 %, og da synes han det er rettferdig å dele på husarbeid.

Skrevet

Si at du ikke ønsker å invalidisere deg selv. Da vil han måtte stå for mesteparten av husarbeidet resten av livet deres 

Anonymous poster hash: 9447d...c38
Skrevet

Jeg er sykemeldt 100 % og får så vidt lov av mannen til å vaske litt klær. Når det er sagt så har han ikke helt skjønt at man må støvsuge og vaske hver uke, så det er ikke akkurat strøkent her, men jeg vil ikke mase. Så lenge det er sånn passe ok for vesla på 3 år så ignorerer jeg det.

Jeg synes mannen din er ganske frekk som ikke tar hensyn til deg og det legen sier.

Anonymous poster hash: 55cba...209

Skrevet

Men hva klarer du å gjøre da? Jeg er også sykmeldt pga bekkenløsning og jeg klarer ingenting. Såvidt jeg klarer å reise meg. Klarer ikke bære en liter melk feks. Går med krykker og sitter i rullestol hvis jeg skal gå mer enn fra sofa til do feks.

Mannen ville selvfølgelig ikke bedt meg gjøre husarbeid, det hadde jo vært fysisk umulig.

Ser han ikke at du har vondt? Je gråter av smerte hvis jeg feks må reise meg opp av sofaen.

Støvsuge? Jeg skjønner ikke at det kan være et tema engang hvis du har invalidiserende bekkenløsning - for har du det klarer du jo nesten ikke bevege deg.

Anonymous poster hash: 62818...1c0

Skrevet

Men hva klarer du å gjøre da? Jeg er også sykmeldt pga bekkenløsning og jeg klarer ingenting. Såvidt jeg klarer å reise meg. Klarer ikke bære en liter melk feks. Går med krykker og sitter i rullestol hvis jeg skal gå mer enn fra sofa til do feks.

Mannen ville selvfølgelig ikke bedt meg gjøre husarbeid, det hadde jo vært fysisk umulig.

Ser han ikke at du har vondt? Je gråter av smerte hvis jeg feks må reise meg opp av sofaen.

Støvsuge? Jeg skjønner ikke at det kan være et tema engang hvis du har invalidiserende bekkenløsning - for har du det klarer du jo nesten ikke bevege deg.

Jeg klarer en del, men det medfører store smerter og jeg må stoppe opp hele tiden for å ta pauser. Å støvsuge første etasjen tar over 1 time mot de vanlige 20 minutter for eksempel. Må ta pust i bakken mellom hvert sengesett jeg skifter, pauser i å vaske opp for hånd (slike ting som ikke går i maskinen) osv. Man ser tydelig på meg at det er vondt, men han bryr seg ikke...

Skrevet

Nei, her gjør mannen alt i huset og så mye som mulig med 1 åringen. Jeg har fått beskjed om å stresse ned, og mannen er fylt klar over tilstanden min.

Anonymous poster hash: f2b17...4a2

Skrevet

Nei heldigvis forventer han ikke det, han har faste ting, det jeg ikke liker å gjøre som å brette klær og rydde kjøkken. Ellers så bytter vi på å støvsuge. Det er som regel jeg som vasker hus, men han vasker også klær, den av oss som husker det først setter på en maskin. Jeg lager som regel middag, bortsett fra taco, det lager alltid han. Han skifter på sengene siden jeg har en låsning i bekkenet som gjør akkurat den typen ting litt tungt. Nei, mannen min er flink han, men så vet han hva jeg synes om kvinnens slaveri. For meg er vi i et partnerskap, dvs. at huset er begges ansvar, han bor her han også. :)

Skrevet

Nei, det gjør han ikke. Jeg er snart 36 uker på vei og ble 100% sm tidligere denne uken, så det er ganske nytt for oss. Jeg har søvnvansker, så jeg sover nesten ikke, smerter i rygg og bekken og er generelt ganske utslitt nå, så å jobbe som lærer akkurat nå med 20 2.klassinger funket ikke lenger akkurat nå. Jeg må ta det med ro og jeg trenger også hvile og ro nå. Jeg prøver etter beste evne selv å få gjort litt småting her og der hjemme, men jeg har sagt klart i fra at jeg ikke klarer å stille med "visningsstrøkent" hus og gourmetmiddag hver dag og at han heller ikke kan forvente det av meg nå. Jeg skal ta vare på meg selv og bebisen i magen. Sykemeldingen er ikke det samme som en ferie.

Anonymous poster hash: e41aa...8d1

Skrevet

Slutt å gjøre husarbeid, så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 006e1...798

Skrevet

Slutt å gjøre husarbeid, så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 006e1...798

Det kan jeg ikke, for barna kan ikke bo i rotete og skittent hus.

Skrevet

Skaff hushjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...