Gå til innhold

1-åring med dårlig appetitt. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg kjempe frustrert dere. I løpet av tre uker har appetitten til småen gått ned :( Var på kontroll hos hs og vekstkurven går heldigvis opp så det er jo bra. Men han spiser LITE. Dette gir jeg han i løpet av dagen sånn cirka:

Frokost: brødskive m/kremost eller makrell i tomat, leverpostei. Han leker litt med maten men spiser ingenting av det. Så da får han grøt. Spiser 1/4 porsjon etterfulgt av mm.

Lunsj: kuttet banan, mango, appelsin, pære you name it. Leker med maten, utforsker den, smaker på den og så blir han grinete og vil ikke ha mer. Får grøt og spiser kanskje en halv porsjon. Så får han mm.

Middag 1 : moste poteter og gulrøtter med enten kjøtt eller fisk. Spiser en halv til hel porsjon. 

Middag 2: Hvis han har spist lite middag så prøver jeg å gi han den samme middagen en gang til, ofte spiser han maten sin den andre gangen puh. Vann til drikke.

Kveldsmat: Brødskive med pålegg. Spiser ingenting, kun leker med maten. Får yoghurt og spiser noen skjeer av det (heldigvis). Får grøt hvis han ikke spiser noe av det jeg gav han tidligere. Så mm til slutt.

Han er ikke glad i klumper da brekker han seg. All mat MÅ være most. Jeg gjør måltidet til en hyggelig stund og prøver å ikke stresse med maten. Lar han utforske den så mye han vil selv om det blir MASSE søl. Mm er egentlig det eneste som pr dags dato gir han næring men han bør jo snart begynne å spise fast føde. 

Noen som har vært i samme situasjon og har klart å løse dette? Jeg varierer med maten så langt det lar seg gjøre men han virker ikke interessert i noe av det han får :( Trenger sårt råd/tips dere. Takknemlig for all hjelp jeg kan få egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille kar er helt lik, er i dag 2.5 år me me har slitt med mat siden han komt til.. Hadde refluks som baby og tåler ikkje klumper.. Brekte seg lett og spydde opp alt.. Er grusomt slitsomt og hos oss kunne det går dager i mellom måltid, høres sprøtt ut men han levde på mjølk.. Sliter fortsatt i dag men går bedre.. Har funne ut at eg må roe meg med det at han får i seg det han trenger. . Legger på seg, er frisk og akkurat slik som a de bare helt på tryne når det gjelder mat.. Masse lykke til og husk så lenge ingen har det bra og er frisk så er den det.. Noken trenger bare litt lenger tid på og like mat. .

Skrevet

Takk for svar :) Ja min virker frisk også så det er jo det viktigste. Jeg skal tilbake i jobb om ikke altfor lenge og da vil han ikke få noe mm så lenge jeg er på jobb. Er bekymret for hvordan det vil gå. Og så synes jeg min sover litt mye på dagen men det er kanskje fordi han spiser så lite...Hvor mye sov din da han var 1 år gammel?

Skrevet

Prøv med yoghurt og havregryn, det elsker min! Og puffet havre med melk. Og brunost/prim som pålegg.

Anonymous poster hash: 28f94...4a2

Skrevet

Hmm - så lenge vekten går sakte men sikkert oppover, så tenker jeg at det ikke er grunn til å bekymre seg for mye. Min 7-åring har alltid spist lite. Mye mindre enn andre barn. Likevel er hun overhode ikke skranten. (litt lettere enn gjennomsnitt for høyden, men godt innafor normalkurven en god del høyere enn gjennomsnitt).

Hun spiser ca dette i løpet av en dag:

1/2 skive til frokost (må som regel overtales til å spise opp). Kanskje litt eple eller drue eller en osteskive i tillegg

Omtrent det samme til lunsj, men da er det litt mer frukt. Ikke alltid skiva forsvinner.

Et knekkebrød på sfo (som regel ikke noe mer - kresen)

En pølse - av og til to til middag. (eller en kvart laksefillet, eller litt kjøtt osv. Kanskje en kvart gulrot i tilllegg, eksempel på mengde)

Litt frukt og smoothie til kvelds.

Jeg er opptatt av at hun ikke skal presse i seg mat når metthetsfølelsen er der. Det kan ødelegge apestaten og er viktig i forhold til eventuelle spiseforstyrrelser senere i livet. Samtidig så må det kunne gå 3 timer mellom hvert måltid før hun er "tom".

Anonymous poster hash: 51c97...a3a
Skrevet

Prøv med yoghurt og havregryn, det elsker min! Og puffet havre med melk. Og brunost/prim som pålegg.

Anonymous poster hash: 28f94...4a2

yoghurt med havregryn er en vinner  :hoppendeglad:   :danse:  måtte selvfølgelig kjøre den litt i en blender da men min syntes det var kjempegodt!! Skal få kjøpt puffet havre og prøvd det også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...