Anonym bruker Skrevet 27. februar 2015 #1 Skrevet 27. februar 2015 Mye som jeg tror (er sikker på) er brunt, er visstnok i realiteten grått. I begynnelsen trodde jeg ikke på folk, men så har det jo skjedd gang på gang med forskjellige folk. Alle blir like overrasket når jeg snakker om "den brune" ditt eller datt. Jeg har jo lært i min barndom at fargeblind, det var noe som gikk på grønt og rødt. Så hva er dette for no rart? Andre som har det likt? Anonymous poster hash: 79f6e...04b
bIomstre Skrevet 27. februar 2015 #2 Skrevet 27. februar 2015 Finnes vel 3 forskjellige typer. Men for at en dame skal ha det så må hun ha en fargeblind far og en fargeblind morfar. Kun 0,3% damer som har det. Men mulig er det jo. Det du beskriver kan godt være en fargesvakehet, ofte merker man det ikke selv, fordi man ikke vet hva man ikke ser... Det er ofte mønstre man går glipp av. Finnes tester på nett du kan ta! Husker veldig godt en jeg studerte sammen med som ofte gikk med en genser med reinsdyr som bestemoren hans hadde strikket. Jeg kommenterte det en dag, og da ble han veldig overasket. Han kunne nemlig ikke se reinsdyrene pga fargekombinasjonen, så han visste ikke at de var der
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2015 #3 Skrevet 27. februar 2015 Min eks kunne ikke se forskjell på fargene rød, rosa og oransje. Vet ikke hvor vanlig det er, men for ham var alle disse fargene like. Anonymous poster hash: 74ba5...7c0
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2015 #4 Skrevet 27. februar 2015 Finnes vel 3 forskjellige typer. Men for at en dame skal ha det så må hun ha en fargeblind far og en fargeblind morfar. Kun 0,3% damer som har det. Men mulig er det jo. Det du beskriver kan godt være en fargesvakehet, ofte merker man det ikke selv, fordi man ikke vet hva man ikke ser... Det er ofte mønstre man går glipp av. Finnes tester på nett du kan ta! Husker veldig godt en jeg studerte sammen med som ofte gikk med en genser med reinsdyr som bestemoren hans hadde strikket. Jeg kommenterte det en dag, og da ble han veldig overasket. Han kunne nemlig ikke se reinsdyrene pga fargekombinasjonen, så han visste ikke at de var der Takk for svar! Kan tenke meg han ble overrasket ja, det var jo enda drøyere enn å finne ut at noe brunt egentlig er grått Har forsøkt å lete på nett flere ganger de siste årene, uten å klare å finne noe på grått/brunt. Mange sliter med f.eks. brunt/grønt, men akkurat kombinasjonen grått/brunt ser jeg ut til å være alene om. Ikke at det er så fryktelig nøye å gå glipp av grått noen ganger, hehe, men ble plutselig bekymret for at det kanskje er noe galt med enten øynene eller hjernen... Hi Anonymous poster hash: 79f6e...04b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2015 #5 Skrevet 27. februar 2015 Min eks kunne ikke se forskjell på fargene rød, rosa og oransje. Vet ikke hvor vanlig det er, men for ham var alle disse fargene like. Anonymous poster hash: 74ba5...7c0 Ja, rød, rosa og oransje er visst en av de vanlige problemområdene hvis man først er fargeblind Hi Anonymous poster hash: 79f6e...04b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå