Gå til innhold

Hva forventer dere av 11-12 åringen i forhold til plikter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette er meget vanskelig. Min har ikke veldig mange plikter, men de han har må jeg tvinge/mase han til å gjøre hver dag.

Han er sta og ekstremt lite taktisk. Han velger ofte i stedet å sitte på rommet sitt resten av dagen, uten tilgang til spill, kompiser og internett, i stedet for og bare gå ut med søpla eller ta ut av oppvaskmaskina...Og er kjempe sint fordi han måtte gjøre dagens plikt i stedet for å gjøre det han hadde sett for seg der og da.

Han adhd og har vanskeligheter med å tenke fremover.

F. eks. Gjør han ikke pliktene sine når han skal, blir det ikke lommepenger. Da har han ikke penger til og bli med kompisene på kino som er planlagt neste uke. I situasjonen driter han i pengene, driter i kinoen osv. Når så kinodagen kommer blir det jo et helvete når han da ikke har penger...

Han har riktignok adhd, men det betyr ikke at han ikke må lære seg å gjøre kjedelige ting. 

Og jeg tar hensyn til dette i forhold til plikter:

Han har selv blitt med på og bestemme og skrive arbeidsavtalen. Faste plikter hver dag. En plikt må ikke ta mer enn 10 -15 min, da blir han distrahert, faller litt ut osv.

Likevel kan han "glemme" dette på skolen og avtaler ting med venner i hytt og pine, og gjør det vanskelig for seg selv flere ganger i uka. 

I begynnelsen da arbeidsavtalen ble skrevet (ca 1 år siden) gikk alt som smurt. Han tok pliktene sine seriøst og gjorde det som stod på listen på egent initiativ. Men etter hvert var ikke dette nytt og spennende lenger...

Han har har jo sett hvor fort og lett all ting går når han gjør pliktene i stedet for når han lager spetakkel, men likevel går det ikke inn :P

Har flere barn og der er ikke husarbeid noe problem. De har innfunnet seg med det for lengst og er ellers gode taktikere. 

Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Jeg er desperat etter råd! 

Anonymous poster hash: db926...cd2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har selv en 12-åring med ADHD, og det er litt opp og ned med pliktene. Vår skal tømme oppvaskmaskinen to morgninger i uken, og det går som regel greit, men å rydde rommet osv? Usj. Han gjør det, men gjerne først etter å ha nedkalt alle himmelens forbannelser over meg først ;)

Jeg har samme innstilling som deg. ADHD er ingen unnskyldning for å slippe unna med ting, men samtidig er det ekstra viktig med tilrettelegging, rutiner og forutsigbarhet. Derfor har vi lister på alt mulig hengende, gjentar ofte flere ganger hver dag når han skal måtte gjøre noe osv for å hjelpe. Jeg var nylig på kurs der noen av de som foreleste fortalte om en app de hadde lagt inn til sitt barn. Det var en kalender hvor både foreldre og lærere kunne fylle ut gjøremål, og så plinget den når oppdraget skulle utføres. I tillegg gav det barnet en veldig god oversikt over hva som skulle gjøre nå. Alt av lekser, treningstider osv ble lagt inn på den appen. Sånn vil jeg også skaffe til vår gutt så fort jeg bare finner den igjen. Som du sikkert vet like godt som meg er forutsigbarhet og gjentakelser inntil kjedsommelighet ofte det eneste som fungerer.

Men siden jeg først har muligheten nå. Jeg har også andre barn uten diagnose i tillegg til12-åringen. Har du også en følelse av at du bruker sånn ca 10 ganger så mye tid og energi på å oppdra og tilpasse ting til han med ADHD som de andre?

Anonymous poster hash: 3ce4e...5d8
Skrevet

Jeg har gutter på 11 og 13.

Hver kveld må rommet ryddes! Det tar 5-10 minutter. Legoby får stå, legorot ryddes osv er gutta veldig slitne eller rommene veldig rotete hjelper vi dem og rydder sammen.

Hver lørdag (eller søndag om det passer bedre) vasker vi alle sammen hele huset. Tar Max 2 timer på tre etasjer. Jeg har laget lister på hva som skal gjøres i ulike rom.

Som belønning gjør vi noe sammen i løpet av helgen, kino, svømming, brettspill, Xbox alle sammen osv.

For oss er det viktig at gutta lærer å bidra hjemme. Leser her inne om mange mannlige slabedasker som ikke gjør noe i huset.

Vi hadde lommepenger men 13 åringen brukte de på mcdonald og godteri. Derfor har vi tatt de bort og de får må penger ved behov. De får ikke betalt for å hjelpe til hjemme.

De må hver dag rydde ransel, gymklær, jakker og sko. I tillegg gjøre klart til neste skoledag.

De rydder av bordet etter seg.

Ellers er de aktive gutter som trener 3 dager i uka. De er flinke med lekser og må ha endel fritid.

Vi har åpent hus og ofte spillekvelder og filmkvelder. Da må gutta rydde kjelleren etterpå.

Jeg ville aldri gitt plikter som går ut over å avtale med kompiser. Men at plikter skal gjøres i løpet av dagen.

Treningen hos oss blir aldri berørt av annet enn viss det er krise i forhold til leksa. Trening er viktig!

Anonymous poster hash: f96ec...274

Skrevet

Ja, jeg har selv en 12-åring med ADHD, og det er litt opp og ned med pliktene. Vår skal tømme oppvaskmaskinen to morgninger i uken, og det går som regel greit, men å rydde rommet osv? Usj. Han gjør det, men gjerne først etter å ha nedkalt alle himmelens forbannelser over meg først ;)

Jeg har samme innstilling som deg. ADHD er ingen unnskyldning for å slippe unna med ting, men samtidig er det ekstra viktig med tilrettelegging, rutiner og forutsigbarhet. Derfor har vi lister på alt mulig hengende, gjentar ofte flere ganger hver dag når han skal måtte gjøre noe osv for å hjelpe. Jeg var nylig på kurs der noen av de som foreleste fortalte om en app de hadde lagt inn til sitt barn. Det var en kalender hvor både foreldre og lærere kunne fylle ut gjøremål, og så plinget den når oppdraget skulle utføres. I tillegg gav det barnet en veldig god oversikt over hva som skulle gjøre nå. Alt av lekser, treningstider osv ble lagt inn på den appen. Sånn vil jeg også skaffe til vår gutt så fort jeg bare finner den igjen. Som du sikkert vet like godt som meg er forutsigbarhet og gjentakelser inntil kjedsommelighet ofte det eneste som fungerer.

Men siden jeg først har muligheten nå. Jeg har også andre barn uten diagnose i tillegg til12-åringen. Har du også en følelse av at du bruker sånn ca 10 ganger så mye tid og energi på å oppdra og tilpasse ting til han med ADHD som de andre?

Anonymous poster hash: 3ce4e...5d8

Den appen høres genial ut, så den må jeg se om jeg finner :) Vi har fast opplegg hver dag på samme måte som dere, men det blir ofte baluba likevel. Samtidig hadde det vel vært mange ganger verre uten dette regime ;) Vi må fremdelse "henge over ham" og passe på at ting blir gjort. Gjelder både lekser, husarbeid, tannpuss osv. Han trenger stadig påminnelser ;) Det kan hende jeg forventer for mye av han. Med det mener jeg at jeg forventer at han skal gjøre pliktene sine uten å protestere hver gang, men kanskje jeg bare må innse at han alltid kommer til å protestere :P 

Jeg har også flere barn og de er uten diagnose. Sitter igjen med akkurat samme følelsen som deg. Det er minst 10 ganger lettere å oppdra dem. De kan protestere de også, men vi er konsekvent så de innfinner seg raskt med regler, rutiner osv. Han med adhd har fremdeles ikke innfunnet seg med at lekser skal gjøres hver dag, eller at man skal ta med seg tallerkenen når man går fra middagsbordet. Sistnevnte har vært en daglig rutine fra 1 års alder :P 

Skrevet

Hver kveld må rommet ryddes! Det tar 5-10 minutter. Legoby får stå, legorot ryddes osv er gutta veldig slitne eller rommene veldig rotete hjelper vi dem og rydder sammen.

Hver lørdag (eller søndag om det passer bedre) vasker vi alle sammen hele huset. Tar Max 2 timer på tre etasjer. Jeg har laget lister på hva som skal gjøres i ulike rom.

Som belønning gjør vi noe sammen i løpet av helgen, kino, svømming, brettspill, Xbox alle sammen osv.

For oss er det viktig at gutta lærer å bidra hjemme. Leser her inne om mange mannlige slabedasker som ikke gjør noe i huset.

Vi hadde lommepenger men 13 åringen brukte de på mcdonald og godteri. Derfor har vi tatt de bort og de får må penger ved behov. De får ikke betalt for å hjelpe til hjemme.

De må hver dag rydde ransel, gymklær, jakker og sko. I tillegg gjøre klart til neste skoledag.

Ellers er de aktive gutter som trener 3 dager i uka. De er flinke med lekser og må ha endel fritid.

Vi har åpent hus og ofte spillekvelder og filmkvelder. Da må gutta rydde kjelleren etterpå.

Jeg ville aldri gitt plikter som går ut over å avtale med kompiser. Men at plikter skal gjøres i løpet av dagen.

Treningen hos oss blir aldri berørt av annet enn viss det er krise i forhold til leksa. Trening er viktig!

Tusen takk for svar :)

Jeg leste gjennom innlegget mitt og jeg ser at det kunne mistolkes dette med at plikter går ut over det å treffe venner.

Han avtaler på skolen at de skal treffes etter alle har vært hjemme, gjort lekser og spist middag. Min gutt derimot, kommer hjem og gjør alt annet enn det han skal. Når kameratene er ferdige med sine plikter, har min sønn ikke begynt på sitt, fordi han har brukt tiden på å klage over hvor idiotisk lekser og plikter er.

Pliktene hans er tilpasset fritidsaktiviteter o.l. :)

Trening får heller ikke min skulke unna. Han trener 3 dager i uken + kamper.

Jeg er helt enig med deg at ungene må bidra i huset. 

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg leste gjennom innlegget mitt og jeg ser at det kunne mistolkes dette med at plikter går ut over det å treffe venner.

Han avtaler på skolen at de skal treffes etter alle har vært hjemme, gjort lekser og spist middag. Min gutt derimot, kommer hjem og gjør alt annet enn det han skal. Når kameratene er ferdige med sine plikter, har min sønn ikke begynt på sitt, fordi han har brukt tiden på å klage over hvor idiotisk lekser og plikter er.

Pliktene hans er tilpasset fritidsaktiviteter o.l. :)

Trening får heller ikke min skulke unna. Han trener 3 dager i uken + kamper.

Jeg er helt enig med deg at ungene må bidra i huset. 

Og angående lommepenger og det å få penger etter behov...  Av oss får han selvfølgelig inngangspenger til fritidsklubben hver fredag, samt et pizzastykke og brus, en kino i mnd inkl. godteri osv Hvis han f.eks vil på kino FLERE ganger i mnd må han betale dette selv med lommepengene sine.  Opplevelser får han med seg uavhengig av hva han gjør eller ikke gjør. Vi har faste dager vi finner på ting. Hos oss må alt være forutsigbart ;)

Men som skrevet i innlegg over her så må jeg kanskje bare innfinne meg med at han alltid kommer til å protestere :)

Det er så annerledes og enklere med de andre barna. De innfinner seg ganske kjapt med det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...