Gå til innhold

Rydding av rom - snart 13 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 13 år, som er så utrolig rotete av seg, klær slengt på gulvet, åpne skuffer med klær halvveis oppi, dill dall overalt.

Må alltid mase på henne for å ta ut matboks fra sekk, rydde på plass treningsbag ++

Jeg har sagt hva hun skal gjøre på rommet sitt, og at når det blir gjort så skal vi hjelpe henne å flytte om og vaske.

Hun bor annenhver uke hos sin far, der er rommet hennes så å si strøkent (har jeg hørt fra sikre kilde), men resten av huset er veldig rotete.

I kveld sa jeg at det ble å droppe trening i morgen og kamp på lørdag om det ikke blir bedre.

Noen tips?

Hun sier ofte at hun "glemte det".

Jeg maser mye, da jeg mener hun ikke skal slippe unna.

Anonymous poster hash: 480f1...1a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg beskjed om at det som ikke ligger der hvor det skal på rommet så havner det i søppelsekken når jeg vasker hus. Nå vet de at hver søndag må det ryddes for jeg har vaskedag på mandag. Dette må selvfølgelig gjennomføres til en viss grad første gangen for å statuere et eksempel. Vips, de rydder rom. (4,8,11,13 år)

Anonymous poster hash: bf503...737

Skrevet

Får hun ukelønn eller månedslønn? De gjør vår gutt på snart 13, men det var så som så med å rydde. I tillegg ville han tjene mer penger. Vel, jeg skrev opp liste jeg med ulike gjøremål i huset og prisen på den. Så sa jeg at han kun får betalt etter hva han gjør. Rydde rommet + støvsuge og vaske av pult og lignende, var et punkt på listen. Første måneden med skarve 25 kr utbetalt var motivasjon nok. Nå rydder han hver uke + gjør flere ting i huset :) Og får vesentlig mer i månedslønn. Vi har listen hengende på kjøkkenet, så den er veldig synlig og det er fort gjort å krysse ut når han gjør noe (lillebror bruker også listen).

Anonymous poster hash: f5755...9d0
Skrevet

Her i huset blir ikke klærne vasket om de ikke blir lagt i skittentøys-kurven. Og det er ganske kjedelig å gå tom for undertøy og andre klær!

Det som ligger slengt på gulvet blir kastet eller går i støvsugeren. Det har desverre skjedd både en og to ganger. Men da har de lært og da 😉

Anonymous poster hash: a64d5...0b0

Skrevet

Hennes rom, hun fåt leve med det. Dette hadde jeg ikke ofret en kalori på. Men det med matpakke fra sekken og klær i skittentøyet hadde jeg ikke gitt meg på. Å frata goder har jeg heller ikke tro på. Hun er tenåring og tenåringer har det rotete på rommet. Det betyr ikke at de kommer til å leve i rot når de blir voksne.

Skrevet

Her må ungene på 11 og 13 rydde rommet hver kveld. Det tar dem 5-10 minutter! 11 åringen har av og til legoby bygget opp på gulvet, den får selvsagt stå men Lego som flyter må ryddes.

Det er en god vane å rydde litt hver kveld!

De har funnet ut at det er hyggeligere å ha besøk når ting er ryddig, lettere å gjøre lekser når pulten ikke flyter osv.

De har hver sin søppelbøtte på rommet som skal tømmes hver lørdag. I tillegg til en kurv til skittentøy. Enkelt å kaste tøy oppi!

Hver lørdag må hele familien være med å vaske huset. Vi har lister for hvert rom så det er enkelt å vite hva som skal gjøres! Huset er da rent og ryddig i tre etasjer på under to timer!

Som belønning gjør vi noe kjekt sammeni helgen som svømming, kino, ser film, spiller brettspill eller Xbox hele familien!

Vi har vasket huset sammen med ungene hver helg siden de var små, tilpasser oppgavene etter alder.

Gutta mine skal ut i verden å kunne ha det ryddig og reint rundt seg. Man skal bidra i huset selv om man er mann. :-)

Anonymous poster hash: debfa...669

Skrevet

Her fåt 13-åringen gjøre som hun vil på rommet. Matbokser har hun også en lei tendens til å samle opp, men når hun kommer med 6-7 stykker må hun vaske dem for hånd selv. Det har fungert som bare det, for jeg nekter at hun skal bruke en halv maskin på matbokser, kun fordi hun ikke tar dem hver dag. Det er virkelig ikke populært, så belønninger er rett og slett at de blir vasket i maskinen om hun tar dem hver dag ;)
Det med klær må jeg mase på, det slenger over ALT! Jeg er DRIT lei! Men ligger ikke klærne i skittentøyskurven eller på vaskerommet blir dem ikke vasket. Det hender hun blir forbannet, men har sagt hun får vaske egne klær eller legge dem til vask. Jeg er både masete og dum, men mest hennes tap om hun ikke gjør det hun skal.

Egentlig vil jeg si jeg er ganske rolig og tilbakelent, for gjør hun ikke som jeg sier (ang matpakker, klær, rydding osv) er det kun henne det går utover.

Anonymous poster hash: 3007e...670

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...