Gå til innhold

Akupunktur mot hodepine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forsøkt det? Hjalp det?

Hvor settes nålene?

Anonymous poster hash: 93a15...3f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hvor nålene settes kommer an på hva akupunktøren kommer frem til er årsaken til hodepinen, så umulig å si hvor nålene settes, da det vil være individuelt. Kan i prinsipp være nesten hvor som helst på kroppen. Det er nesten alltid også en god del muskelspenninger i skulder/nakke/kjeve/hode og da må det behandles også.

Av de jeg har behandlet er det bare to pasienter jeg ikke har fått bra (de personene er også mye bedre og har ikke lenger problemer med å jobbe fullt lenger), så ingen tvil om at det hjelper. Finn en erfaren terapeut, helst en som også bruker dry needling på muskelknuter.

Anonymous poster hash: db750...78a
Skrevet

Hvor nålene settes kommer an på hva akupunktøren kommer frem til er årsaken til hodepinen, så umulig å si hvor nålene settes, da det vil være individuelt. Kan i prinsipp være nesten hvor som helst på kroppen. Det er nesten alltid også en god del muskelspenninger i skulder/nakke/kjeve/hode og da må det behandles også.

Av de jeg har behandlet er det bare to pasienter jeg ikke har fått bra (de personene er også mye bedre og har ikke lenger problemer med å jobbe fullt lenger), så ingen tvil om at det hjelper. Finn en erfaren terapeut, helst en som også bruker dry needling på muskelknuter.

Tusen takk for svar.

Hva er dry needling? Du vet ikke tilfeldigvis om noen i Bergen som bruker det?

Skrevet

Dry needling er at man setter nålene i bestemte områder av musklene og dermed frembringer en rykning i muskelen som gjør at den slipper spenningen der og da. Noen setter bare nålene i ømme punkter uten å få dette rykket, og da har det mindre effekt på å få muskelen til å slippe spenningen.

Kjenner dessverre ikke til noen i Bergen.

Ev. kan du gå til en naprapat, de kan ofte dry needling-metoden, og så kan du ta klassisk akupunktur hos en akupunktør.

Skrevet

Jada, det er mange som har forsøkt. Det er også gjort flere studier på effektene. Det er funnet å ha null effekt som faktisk behandling.

Men har du for mange penger, kan du jo like gjerne prøve. Det er stort sett ufarlig, og tro kan flytte fjell (også kalt placebo).

Anonymous poster hash: 55698...892
Skrevet

Jada, det er mange som har forsøkt. Det er også gjort flere studier på effektene. Det er funnet å ha null effekt som faktisk behandling.

Men har du for mange penger, kan du jo like gjerne prøve. Det er stort sett ufarlig, og tro kan flytte fjell (også kalt placebo).

Vel, jeg begynner faktisk å bli ganske desperat. Jeg har alltid vært negativ til all alternativ medisin, men er nå altså villig til å prøve (ingenting annet hjelper).

Om det er placebo eller ikke, spiller for så vidt mindre rolle, bare jeg blir kvitt hodepinen.

Skrevet

Hi, denne personen vet ikke hva hun/han snakker om, så ikke ta det på alvor.

Her er utdrag fra "Acupuncture: Review and Analysis of Reports on Controlled Clinical Trials" fra Verdens Helseorganisasjon.

http://apps.who.int/medicinedocs/pdf/s4926e/s4926e.pdf

Side 15, Head and Face:

"The use of acupuncture for treating chronic pain of the head and face has been studies extensively. For tension headache, migraine and other kinds of headache due to a variety of causes, acupuncture has performed favourably in trials comparing it with standard therapy, sham acupuncture, or mock transcutaneous electrical nerve stimulation. The results suggests than acupuncture could play a significant role in treating such conditions."

Side 29

Her finner du en oversikt over de lidelsene som akupuntur har hatt en bevist effekt, og hodepine står på den listen.

Skrevet

Hi, denne personen vet ikke hva hun/han snakker om, så ikke ta det på alvor.

Her er utdrag fra "Acupuncture: Review and Analysis of Reports on Controlled Clinical Trials" fra Verdens Helseorganisasjon.

http://apps.who.int/medicinedocs/pdf/s4926e/s4926e.pdf

Side 15, Head and Face:

"The use of acupuncture for treating chronic pain of the head and face has been studies extensively. For tension headache, migraine and other kinds of headache due to a variety of causes, acupuncture has performed favourably in trials comparing it with standard therapy, sham acupuncture, or mock transcutaneous electrical nerve stimulation. The results suggests than acupuncture could play a significant role in treating such conditions."

Side 29

Her finner du en oversikt over de lidelsene som akupuntur har hatt en bevist effekt, og hodepine står på den listen.

Tusen takk for svar, jeg setter stor pris på det. Det er absolutt verdt et forsøk, verre kan det i hvert fall ikke bli. 😬

Da gjenstår det bare å finne en akupunktør, tenker google kan hjelpe meg med det.

Skrevet

Dry needling er at man setter nålene i bestemte områder av musklene og dermed frembringer en rykning i muskelen som gjør at den slipper spenningen der og da. Noen setter bare nålene i ømme punkter uten å få dette rykket, og da har det mindre effekt på å få muskelen til å slippe spenningen.

Ev. kan du gå til en naprapat, de kan ofte dry needling-metoden, og så kan du ta klassisk akupunktur hos en akupunktør.

Er dry needling det samme som triggerpunktbehandling?

Skrevet

Er dry needling det samme som triggerpunktbehandling?

Ja, det er egentlig det, men spør behandleren om h*n bruker triggerpunktbehandling med "twitch" i muskulaturen. Uten twitch (rykning i muskulaturen) er det bare nåler som settes i ømme punkt (triggerpunkt). Men med twitch er det en helt annen effekt, mye større effekt! Så spør deg frem.

Noen kaller det dry needling, andre triggerpunktbehandling (bruker det selv, selv om det dessverre kan misforstås), og andre kaller det IMS (intermuskulær stimulering). Det skal være det samme, men noen hevder de gjør det uten at de får frem twithc i muskulaturen, og det blir ikke like god effekt av.

Lykke til :)

Skrevet

Det funker veldig bra mot spenningshodepine. Jeg prøvde for mange år siden for min klassiske migrene. Det fungerte ikke. Det utløste  bare anfall.

Anonymous poster hash: 5c849...07a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...