Gå til innhold

Inspirert-kjæledyr og dårlig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som synes det virker som om mange folk med dårlig råd ofte har flere kjæledyr i husholdningen (ut fra trådene her inne og bekjente i utvidet omgangskrets)? Er det ikke noe med å sette tæring etter næring og å ikke skaffe seg kjæledyr (og om man plutselig får rasert økonomi og eier 4 kjæledyr, så bør en faktisk omplassere de evt avlive) når økonomien ikke går i null.

Anonymous poster hash: 4e151...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener, men kjæledyr gir også mange gleder i en trist "økonomihverdag", så mulig det er derfor det finnes så mange av de rundt om i Norges land?

Skrevet

Ser hva du mener, men for mange er det kjæledyret en trøst og en venn i en hard hverdag, hunden kan være den eneste grunnen til at de kommer seg opp og ut om dagen!

Skrevet

Å skaffe seg kjæledyr når man har dårlig råd er selvsagt ikke lurt men skjønner at det for mange ikke bare er å kvitte seg med dyr hvis det skjer noe drastisk slik at økonomien plutselig faller fra hverandre.

For en del mennesker ville det vært nesten like ille som om man foreslo at siden du har så dårlig økonomi så bør du sette barna dine i fosterhjem.

Jeg er på ingen måte slik knyttet til dyr men mange er det.

Anonymous poster hash: dd862...a58
Skrevet

Det er ganske stor forskell økonomisk på å ha en hest og en hamster, eller en katt for den del. Det trenger ikke være dyrt å ha kjeledyr.

Anonymous poster hash: 6edec...40a
Skrevet

At noen med dårlig økonomi har ett dyr, synes jeg ikke er rart. Men jeg har bekjente som syter og klager over dårlig økonomi hele tiden, at de ikke har penger til mat osv. Hun ene har 2 store hunder og 5 katter. Og hun har hatt dårlig råd i alle år, også før hun skaffet seg dyrene. Og her så går barna uten regntøy osv, for alle pengene går til dyra. Det blir bare for dumt.

Jeg har selv veldig lyst på hund, men jeg har ikke råd til det.

Anonymous poster hash: 0701b...25a
Skrevet

Det er ganske stor forskell økonomisk på å ha en hest og en hamster, eller en katt for den del. Det trenger ikke være dyrt å ha kjeledyr.

Anonymous poster hash: 6edec...40a

Trenger ikke være dyrt, men det kan fort bli det om man må til dyrlege. Selv katter må dit av og til!

Jeg har forøvrig ikke verdens beste råd - har så jeg klarer meg og kanskje litt til, men en dyrlege regning på noen tusenlapper gjør svært vondt. Men klarer det nå alltids på et vis alikevel :)

Anonymous poster hash: 5a02d...7be

Skrevet

Vi har både hunder og katter. I forhold til det jeg og mannen bruker på mat og andre dagligvarer, koster dyrene nesten ingenting. Klart at litt koster de jo, men hvis vi hadde hatt dårlig økonomi hadde vi tjent mye mer på å kutte tilbake på luksus som kjøtt, brus, alkohol, spise ute, godteri, osv.

Det er heller ikke så enkelt å bare omplassere eller avlive (!). Folk flest blir veldig glade i dyrene sine, og det er ikke det samme som å selge en sofa f eks.

Skrevet

Skjønner hva du mener og har selv eksempler på det i min omgangskrets. De jeg kjenner er flinke med dyra sine og steller bra med dem både ang fór og veterinær når det trengs, men omsorgen ovenfor dyra går utover både kostholdet og barnas behov.

Vi har også dyr, men jeg har faktisk ikke tenkt over hvor mye jeg vil tillate meg å bruke på å redde dem hvis de trenger veterinær.

Anonymous poster hash: a5742...d58

Skrevet

det er dyrere å ha barn. Skal man sette bort de og hvis økonomien går til helvete og da?

Anonymous poster hash: be152...924

Skrevet

Det er ganske stor forskell økonomisk på å ha en hest og en hamster, eller en katt for den del. Det trenger ikke være dyrt å ha kjeledyr.Anonymous poster hash: 6edec...40a

Trenger ikke være dyrt, men det kan fort bli det om man må til dyrlege. Selv katter må dit av og til! Jeg har forøvrig ikke verdens beste råd - har så jeg klarer meg og kanskje litt til, men en dyrlege regning på noen tusenlapper gjør svært vondt. Men klarer det nå alltids på et vis alikevel :)Anonymous poster hash: 5a02d...7be
Hørt om forsikring? Jeg betaler enav de høyeste summene i forsikring av hund, 4500kr/året i forsikring, dvs 375kr/mnd, og jeg går på minstesats AAP. Alt er mulig.

Anonymous poster hash: 84ec8...82d

Skrevet

Det er ganske stor forskell økonomisk på å ha en hest og en hamster, eller en katt for den del. Det trenger ikke være dyrt å ha kjeledyr.Anonymous poster hash: 6edec...40a

Trenger ikke være dyrt, men det kan fort bli det om man må til dyrlege. Selv katter må dit av og til! Jeg har forøvrig ikke verdens beste råd - har så jeg klarer meg og kanskje litt til, men en dyrlege regning på noen tusenlapper gjør svært vondt. Men klarer det nå alltids på et vis alikevel :)Anonymous poster hash: 5a02d...7be
Hørt om forsikring? Jeg betaler enav de høyeste summene i forsikring av hund, 4500kr/året i forsikring, dvs 375kr/mnd, og jeg går på minstesats AAP. Alt er mulig.

Ja, jeg har hørt om forsikring. Får derimot ikke forsikre katten min fordi hun er for gammel. Jeg fikk henne når jeg enda bodde hjemme, og på den tiden var det vel ingen som hadde hørt om forsikring til dyr. Men jeg skriver jo at jeg klarer veterinær regninger helt fint, selv om de svir. Såe... jeg vet at alt er mulig...  :roll:

Anonymous poster hash: 5a02d...7be

Skrevet

Hørt om forsikring? Jeg betaler enav de høyeste summene i forsikring av hund, 4500kr/året i forsikring, dvs 375kr/mnd, og jeg går på minstesats AAP. Alt er mulig.Anonymous poster hash: 84ec8...82d

Ja, jeg har hørt om forsikring. Får derimot ikke forsikre katten min fordi hun er for gammel. Jeg fikk henne når jeg enda bodde hjemme, og på den tiden var det vel ingen som hadde hørt om forsikring til dyr. Men jeg skriver jo at jeg klarer veterinær regninger helt fint, selv om de svir. Såe... jeg vet at alt er mulig...  :roll:Anonymous poster hash: 5a02d...7be
Siterte deg ved en feil

Skrevet

det er dyrere å ha barn. Skal man sette bort de og hvis økonomien går til helvete og da?

Anonymous poster hash: be152...924

Dyr er vel hakket mer valgfritt enn barn som allerede er født. Men du har et poeng, noen burde kanskje ventet med å få barn til en mer forutsigbar økonomi var på stell.

Skrevet

Er ikke alle dyr som koster all verdens. Vi har god økonomi da, men vi hadde nok klart å beholde hamsteret hvis vi skulle få dårlig økonomi.

Anonymous poster hash: 835f0...9f6

Skrevet

I min datters klasse er der 1 barn som har hest. Moren har hest og barnet har en ponni.

For 6 mnd siden måtte de selge huset sitt fordi de ikke betalte lånet. De solgte med en liten fortjeneste og den fortjenesten har moren nå shoppet vekk på hesteutstyr (saler for over 20 000 dekkener, klær, støvler og utallige kurs og klinikker) så nå bor de i en liten leilighet, spiser middag 2-3 ganger i uka (de er jo i stallen helt til leggetid de dagene moren jobber sent)

Grunnen til at jeg vet dette er at barnet ikke vil ha ponnien og ofte er på besøk hos oss mens moren er i stallen fordi det er så kjedelig å se på at moren rir.

Skrudde prioriteringer

Anonymous poster hash: 79972...0b0

Skrevet

#16-det er jo helt ille. På grensen til barnemishandling...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...