Gå til innhold

Kjønnsstereotyper-småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å sende min 3åring på turn, og dermed leste jeg litt om de ulike partiene turnforeningen her tilbyr.

De har partier for ulike aldersgrupper, og beskrivelsen for gutter 3-5år er noe slikt som:

"Har du en gutt som drømmer fotball eller hockey, men er for liten? la gutter være gutter. Lek, herjing og fullt aktivitetsnivå hele timen" osv osv.

For jenter 3-5 år starter beskrivelsen slik:" Har du en liten prinsesse som drømmer om ballett og dans til musikk" og fortsetter i samme leia.

Allerede som 3åringer skal de altså klassifiseres som små prinsesser eller bajasgutter. Jeg blir så utrolig provosert. Hadde dette vært en annonse i 1950 skulle jeg ikke sagt noe, men i 2015? Jeg blir rett og slett rasende. Både på vegne av min lille bajasjente som slettes ikke er noen ballettdansende prinsesse, men også på vegne av alle Billy Elliotene der ute.

Blir dere provosert på slike ting, eller er jeg den eneste som synes samfunnet går litt baklengs for tiden kjønnsmessig?

Anonymous poster hash: ea5fb...77d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir også irritert av sånt.

Føler at det blir dytta på dem veldig tidlig - av de voksne. Barn er jo veldig opptatt av å leve opp til voksne sine forventninger.

Jeg ser barna mine som de er, og ser jeg at de har en interesse så legger jeg til rette for den.

Nå for tiden er jenta mi på 4 opptatt av rosa og prinsesser så da får hun være det.

I kveld tok jeg på lillebror en knallrosa natt-trøye etter henne da det var fritt for pysjer i skapet, og hun sprang bort til han og så "åå så fin liten prinsesse!" Og tok han straks med på rommet sitt for å leke prinsesse-lek. Spurte om han ikke var prins, siden han er gutt, men da så hun bare rart på meg.

Anonymous poster hash: 26380...6f4
Skrevet

Nei, det bruker jeg ikke energi på å irritere meg over. Er jo ofte sånn at små jenter liker prinsesser og dill og dall, det har jeg ikke tenkt til å prøve å bekjempe. Hva skulle poenget være? Det går over når de blir større uansett, og jenter begynner på fotball, kampsport etc.

Skrevet

Synes definitivt samfunnet går baklengs når det gjeld å definere kjønna, ja.  Det var jo mindre slikt på 70 talet.

Skrevet

Enig med deg hi! Tror jeg hadde sendt en Mail eller noe og sagt akkurat hvor idiotisk jeg syns det er!

Anonymous poster hash: b2938...497

Skrevet (endret)

Ha ha ha, jeg er så enig! Hvorfor klassifisere det som jente og gutteturn? Det er turn og passer for alle og ferdig med det ;) Jeg blir provosert av lekebladene som kun viser gutter som leker med actionfigurer... Hvorfor skal ikke jenter også kunne det??! Min jente liker spiderman, men før jul så hun i disse bladene og utbrøt: " Mamma det er jo gutteleke!, kan jeg leke med sånn da? " Ja selvfølgelig! 

Samme med at man kun ser jenter som leker med babyborn, lekekjøkken osv i disse bladene. Og ikke minst min STØRSTE irritasjon....... ROSA LEKE STØVSUGERE.... Hvor er det BLÅ leke støvsugeren på gutteavdelingen?? Ok så kan de ha rosa og blå leker.... Men gutter kan vel også leke med en støvsuger? Eller skal vi lære dem med en gang at det er kun jenter som skal gjøre husarbeid?

Det var ett reklameblad som hadde bilder av både gutter og jenter som leker sammen, med både "gutte og jente" leker... Husker ikke hvem, men det synes jeg var strålende :) Klart jenter kan kle seg ut som ninja turtles og gutter leke med baby born ;)

Datteren min har blitt en skikkelig råååååsa prinsesse jente, men det er ikke fordi jeg har lagt spesielt til rette for det ;) He he. Man blir jo påvirket av de andre Råååsa små prinsessene i bhg og andre voksne rundt seg ;)

Endret av Chl85
Skrevet

Ha ha ha, jeg er så enig! Hvorfor klassifisere det som jente og gutteturn? Det er turn og passer for alle og ferdig med det ;) Jeg blir provosert av lekebladene som kun viser gutter som leker med actionfigurer... Hvorfor skal ikke jenter også kunne det??! Min jente liker spiderman, men før jul så hun i disse bladene og utbrøt: " Mamma det er jo gutteleke!, kan jeg leke med sånn da? " Ja selvfølgelig! 

Samme med at man kun ser jenter som leker med babyborn, lekekjøkken osv i disse bladene. Og ikke minst min STØRSTE irritasjon....... ROSA LEKE STØVSUGERE.... Hvor er det BLÅ leke støvsugeren på gutteavdelingen?? Ok så kan de ha rosa og blå leker.... Men gutter kan vel også leke med en støvsuger? Eller skal vi lære dem med en gang at det er kun jenter som skal gjøre husarbeid?

Det var ett reklameblad som hadde bilder av både gutter og jenter som leker sammen, med både "gutte og jente" leker... Husker ikke hvem, men det synes jeg var strålende :) Klart jenter kan kle seg ut som ninja turtles og gutter leke med baby born ;)

Datteren min har blitt en skikkelig råååååsa prinsesse jente, men det er ikke fordi jeg har lagt spesielt til rette for det ;) He he. Man blir jo påvirket av de andre Råååsa små prinsessene i bhg og andre voksne rundt seg ;)

Gutter kan vel leke med rosa støvsugere? 

Jeg syns det oppslaget er å gå for langt. Ikke fordi jeg har noe i mot å tilby ulike aktiviteter for ulike kjønn eller interesser, men fordi de drar frem overfladiske og negative sider med de stereotype kjønnene, noe jeg mener prinsesser og brautende fremferd er. Jeg syns ikke vi generelt går baklengs kjønnsmessig, men vi fremmer fremdeles det overfladiske som går på utseende og til dels dårlig fremferd. Jeg er for å lære gutter å bli gentlemen og jenter å ikke fokusere på presset som går på kropp og utseende. Men man skal heller ikke undertrykke egenskaper og følelser bare fordi det er typisk for ens kjønn. Jeg vet mange er uenig med med i det siste, og ønsker å kjønnsnøytralisere det meste og skape et slags unisexmenneske. 

Skrevet (endret)

Jeg syns det oppslaget er å gå for langt. Ikke fordi jeg har noe i mot å tilby ulike aktiviteter for ulike kjønn eller interesser, men fordi de drar frem overfladiske og negative sider med de stereotype kjønnene, noe jeg mener prinsesser og brautende fremferd er. Jeg syns ikke vi generelt går baklengs kjønnsmessig, men vi fremmer fremdeles det overfladiske som går på utseende og til dels dårlig fremferd. Jeg er for å lære gutter å bli gentlemen og jenter å ikke fokusere på presset som går på kropp og utseende. Men man skal heller ikke undertrykke egenskaper og følelser bare fordi det er typisk for ens kjønn. Jeg vet mange er uenig med med i det siste, og ønsker å kjønnsnøytralisere det meste og skape et slags unisexmenneske. 

Tror du kanskje missforsto meg litt. Har aldri påtvunget datteren min "gutteleker" eller unisex klær til den store gullmedaljer her ;) Sier bare at jeg ikke utelukkende kjøper rosa og duse farger til henne når hun f.eks var baby(de har jo ingen preferanse) eller kun prinsesse og husmor leker ;) Klart man skal ta hensyn til barns interesser og er det en lekestøvsuger så er jo det helt greit...  Og for mange syns de det er naturlig.Bare savner alternativet  til gutta også... Jeg oppfatter at barn tar inntrykk veldig bokstavelig som i eksempelet med spiderman. For hun tar det hun ser bokstavelig(siden det kun er bilder av gutter som leker det) og at det da blir noe samfunnet "forventer" av henne som jente....

Jeg er ikke for at man skal påtvinge barna kjønnsnøytrale leker, men ihvertfall gjøre de oppmerksomme på alle alternativer. :) Så kan de jo selv velge. Ser ihvertfall IKKE noe gale i det ;)

Og poenget mitt med rosa støvsuger.... Klart gutter kan leke med det! Men når det blir veldig kjønnspesifisert og kun er å finne på "jenteavdelingen", så er jo ikke alternativet like åpenbart..

Endret av Chl85
Skrevet

Jeg hadde faktisk sendt en mail eller tatt en telefon til turnen.

At de skal fyre opp under egen jenteturn og gutteturn med "vill lek" (for gutter kan jo ikke oppføre seg eller konsentrere seg) og dans og prinsesseballett(for alle jenter vil bli alver og prinsesser) blir for dumt.

Spør dem hvor alle jentene som vil hoppe og svette og alle guttene som vil danse til musikk passer inn hen?

Anonymous poster hash: 562bb...4f8
Skrevet

Jeg blir enormt provosert av slikt, og om det var det eneste idrettstilbudet som fantes hadde jeg nok tatt det opp. Dog på en veldig diplomatisk måte - jeg er tilhenger av ikke å meie ned folk som jobber frivillig for barn, selv om jeg er uenig i kjønnstenkningen deres.

Det er ellers noe jeg knapt ser for meg kunne forekommet her. Vi bor midt i Oslo, og jeg opplever at likestillingen kanskje er kommet hakket lenger her, også på barnas vegne, enn på en del mindre steder. Da ser jeg glatt bort fra i de mer innvandrertunge miljøene, hvor det overhodet ikke er tilfelle.

Anonymous poster hash: f6c38...7fa
Skrevet

Tror du kanskje missforsto meg litt. Har aldri påtvunget datteren min "gutteleker" eller unisex klær til den store gullmedaljer her ;) Sier bare at jeg ikke utelukkende kjøper rosa og duse farger til henne når hun f.eks var baby(de har jo ingen preferanse) eller kun prinsesse og husmor leker ;) Klart man skal ta hensyn til barns interesser og er det en lekestøvsuger så er jo det helt greit...  Og for mange syns de det er naturlig.Bare savner alternativet  til gutta også... Jeg oppfatter at barn tar inntrykk veldig bokstavelig som i eksempelet med spiderman. For hun tar det hun ser bokstavelig(siden det kun er bilder av gutter som leker det) og at det da blir noe samfunnet "forventer" av henne som jente....

Jeg er ikke for at man skal påtvinge barna kjønnsnøytrale leker, men ihvertfall gjøre de oppmerksomme på alle alternativer. :) Så kan de jo selv velge. Ser ihvertfall IKKE noe gale i det ;)

Og poenget mitt med rosa støvsuger.... Klart gutter kan leke med det! Men når det blir veldig kjønnspesifisert og kun er å finne på "jenteavdelingen", så er jo ikke alternativet like åpenbart..

Det var det med støvsugeren som var til deg, om støvsuger er for begge kjønn så kan vel rosa også være det. Resten var mine tanker rundt hovedinnlegget, og ikke en motsats av dine meninger ;)  Men jeg er jo litt enig med deg, rosa ting er som oftest myntet på jenter, og det kunne jo blitt solgt støvsugere i andre farger. Jeg har forresten en jente som nesten aldri har likt rosa eller prinsessegreier, og da begrenser utvalget seg for henne. Hun er allikevel jentete, men hun viser omsorg og steller med dyr istedet for små mennesker. Hun liker også litt dill og dall, men det skal ikke være blonder og sløyfer, men litt bling og sterke farger. En fin saks har f.eks "diamanter" på hele håndtaket, men de må ikke være rosa. 

Skrevet

Jeg har lyst til å sende min 3åring på turn, og dermed leste jeg litt om de ulike partiene turnforeningen her tilbyr.

De har partier for ulike aldersgrupper, og beskrivelsen for gutter 3-5år er noe slikt som:

"Har du en gutt som drømmer fotball eller hockey, men er for liten? la gutter være gutter. Lek, herjing og fullt aktivitetsnivå hele timen" osv osv.

For jenter 3-5 år starter beskrivelsen slik:" Har du en liten prinsesse som drømmer om ballett og dans til musikk" og fortsetter i samme leia.

Allerede som 3åringer skal de altså klassifiseres som små prinsesser eller bajasgutter. Jeg blir så utrolig provosert. Hadde dette vært en annonse i 1950 skulle jeg ikke sagt noe, men i 2015? Jeg blir rett og slett rasende. Både på vegne av min lille bajasjente som slettes ikke er noen ballettdansende prinsesse, men også på vegne av alle Billy Elliotene der ute.

Blir dere provosert på slike ting, eller er jeg den eneste som synes samfunnet går litt baklengs for tiden kjønnsmessig?

Men du mener vel ikke at biologi ikke utgjør en forskjell selv om jeg er enig her da?

Anonymous poster hash: a6423...8a4

Skrevet

Det er veldig drøyt. De skulle selvsagt hatt to grupper, som ikke var kjønnsdelte. En for dem som vil ha full fart, og en for dem som vil danse og ta det mer med ro. Ville faktisk ringt avisen om det og oppfordret dem til å lage en sak, jeg er så drittlei av at slike ting stadig pågår!

Anonymous poster hash: 5edce...07c

Skrevet

Jeg føler også at verden har gått litt i revers når det gjelder dette. Da mine eldste barn var små var det ikke problemer å finne kjønnsnøytrale ski, kjelker, sparkesykler osv, mens det nå er prinsesse eller monster på alt.

Samme med nyfødtklær, det finnes nærmeste ikke i rent hvitt uten hjerter eller biler på.

Jeg hadde tatt turntilbudet opp med ledelsen, det må absolutt gå an å fordele etter interesser uten å ha hovedfokus på kjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...