Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #1 Skrevet 25. februar 2015 Han nekter å spise mat, men vil nesten kun ammes. Jeg tilbyr mange måltider i løpet av en dag (middag med oss, banan, brød, grøt, ost osv.) men det smakes så vidt på, og så er det mas om pupp nesten med en gang. Jeg blir så redd for at dette kan føre til mangler av vitaminer og jern. Bør jeg slutte å amme helt for å prøve å få han til å spise? Jeg var hos legen for å ta blodprøve, men de klarte ikke ta den. Anonymous poster hash: 90083...4a5
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #2 Skrevet 25. februar 2015 De trenger ikke blodprøve for å teste blodprosenten, det holder med et stikk i fingeren. Uansett, det går nok bra. Min yngste var likedan, jeg dro bort et par dager og da måtte hun bare spise normal mat, og ikke minst, drikke annet enn pupp. Hun var 14 mndr når hun spiste sitt første fulle måltid. Det virker som en evighet siden, men det er faktisk bare fire måneder, og nå spiser hun alt! Hun får fortsatt litt pupp, men det er mest for kosens skyld. Anonymous poster hash: 8fe1a...a73
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #3 Skrevet 25. februar 2015 De trenger ikke blodprøve for å teste blodprosenten, det holder med et stikk i fingeren. Uansett, det går nok bra. Min yngste var likedan, jeg dro bort et par dager og da måtte hun bare spise normal mat, og ikke minst, drikke annet enn pupp. Hun var 14 mndr når hun spiste sitt første fulle måltid. Det virker som en evighet siden, men det er faktisk bare fire måneder, og nå spiser hun alt! Hun får fortsatt litt pupp, men det er mest for kosens skyld. Anonymous poster hash: 8fe1a...a73 Takk for svar Hvordan var/er hun om natten? Her våknes det mange ganger for å ammes enda, noe som er litt slitsomt. Anonymous poster hash: 90083...4a5
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #4 Skrevet 25. februar 2015 De tok blodprosent. Den var litt lav, men nesten innenfor normalen. Anonymous poster hash: 90083...4a5
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #5 Skrevet 26. februar 2015 Men kan det ikke føre til mangler? Legen sa ikke så mye annet enn å sende meg videre til blodprøva som aldri ble tatt. Anonymous poster hash: 90083...4a5
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #6 Skrevet 26. februar 2015 Min yngste var også sånn. Likte ikke mat. Særlig ikke mat med klumper. Han vokser i sitt eget tempo og er en litt liten 7-åring. Ammet til han var 2 år. Turte ikke ta fra han den næringen. Har aldri tatt blodprøver. Nesten ikke vært syk, og tenker han får dekket det han trenger. Men han er kresen så det holder. Det er særlig jern ditt barn trenger nå. Håper det løser seg. Kanskje det finnes en ernæringsfysiolog som kan finne noe med ekstra jern, uten at barnet må spise store mengder. Tar barnet flaske? Da går det an å lage tynn grøt/velling. Mitt barn tok ikke flaske, så hadde ikke den muligheten. Anonymous poster hash: 6dd20...003
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #7 Skrevet 26. februar 2015 Fullamming etter 6 mndr kan føre til jernmangel. Andre vitaminmangler vet jeg ikke.Jeg tenker litt at barnet faktisk nå er stort nok til å bli litt "stilt til veggs". Det at barnet våkner mange ganger hver natt virker helt logisk - morsmelk er ikke nok magefyll for så store barn! Det metter ikke lenger så mye, og er for raskt fordøyelig til at barnet kan holde seg mett en stund. Jeg ville begrenset puppen litt og litt - først hoppe over et måltid, hvor kun vanlig mat tilbys. Deretter ett til, og så videre. Hvis du ikke er alene med barnet, så kan jo far ta barnet under måltidene, så går du ut av huset eller noe annet i mens. Anonymous poster hash: d797a...b2a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #8 Skrevet 26. februar 2015 De trenger ikke blodprøve for å teste blodprosenten, det holder med et stikk i fingeren. Uansett, det går nok bra. Min yngste var likedan, jeg dro bort et par dager og da måtte hun bare spise normal mat, og ikke minst, drikke annet enn pupp. Hun var 14 mndr når hun spiste sitt første fulle måltid. Det virker som en evighet siden, men det er faktisk bare fire måneder, og nå spiser hun alt! Hun får fortsatt litt pupp, men det er mest for kosens skyld. Anonymous poster hash: 8fe1a...a73 Takk for svar Hvordan var/er hun om natten? Her våknes det mange ganger for å ammes enda, noe som er litt slitsomt. Anonymous poster hash: 90083...4a5 Hun var ammet på natten fra hun var ca halvåret til den helgen jeg dro bort. Det er slitsomt ja, og hvis du føler det går utover din energi så bør du kanskje vurdere å sove borte fra han og la far ta natten noen dager. Legger han på seg som han skal? Har han evt litt å gå på? Om de kan mangle noe...? Vel de bør vel snart få i seg litt jern, men selv om helsesøstre rundt om påpeker dette, så tror jeg det skal endel mer til. Unger har blitt fullammet rundt i verden i alle år, uten at de har tatt skade av det. Hvis du prøver å gi han litt brokkoli eller andre grønne grønnsaker å sutte på, litt velling i en kopp eller annet som er rikt på jern så får han gjerne i seg litt. Uansett så begynner han nok snart å spise Bare pass på å ikke gi han for mye kumelk når den tid kommer sånn at han får bygget opp lagrene sine Anonymous poster hash: 8fe1a...a73
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #9 Skrevet 26. februar 2015 Ungen skal starte med fast føde ved 4 mnd alder, du er ekstremt sent ute. Hva sier helsesøster? Anonymous poster hash: 977db...a8e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #10 Skrevet 26. februar 2015 Han nekter å spise mat, men vil nesten kun ammes. Jeg tilbyr mange måltider i løpet av en dag (middag med oss, banan, brød, grøt, ost osv.) men det smakes så vidt på, og så er det mas om pupp nesten med en gang. Jeg blir så redd for at dette kan føre til mangler av vitaminer og jern. Bør jeg slutte å amme helt for å prøve å få han til å spise? Jeg var hos legen for å ta blodprøve, men de klarte ikke ta den. Anonymous poster hash: 90083...4a5 Det kan gi alvorlig B12 (kan ha konsekvenser for motorisk og nevrologisk utvikling) -og jernmangel (babyens jernlagre er nesten oppbrukt når den er 4-6 mnd og må da få påfyll via mat). Ville begrenset amming evt gitt tilskudd. Er det derfor blodverdiene er lave? Målte de jernlagre? Anonymous poster hash: ea535...744
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #11 Skrevet 26. februar 2015 Jeg hadde faktisk sluttet å amme da for å tvinge barnet til å måtte spise fast føde. Optimalt ville jeg reist bort i 1-2 dager, men om det ikke er et alternativ, så ville jeg likevel bitt tennene sammen og holdt ut. Det kommer til å bli vanvittige protester de første dagene og et sultent barn, men han vil spise maten når han blir sulten nok. Jeg hadde rett og slett ikke turd å fortsette med bare morsmelk fordi det kan gi alvorlige mangler på sikt, og siden det åpenbart ikke fungerer med å bare tilby mat, men så gi bryst etterpå, så ville jeg kuttet det helt. Anonymous poster hash: a38d6...5ab
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #12 Skrevet 26. februar 2015 Ungen skal starte med fast føde ved 4 mnd alder, du er ekstremt sent ute. Hva sier helsesøster? Anonymous poster hash: 977db...a8e Hun er ikke sent ute. Hun har jo prøvd. Ikke alle barn liker mat. Anonymous poster hash: 6dd20...003
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #13 Skrevet 26. februar 2015 Ungen skal starte med fast føde ved 4 mnd alder, du er ekstremt sent ute. Hva sier helsesøster? Anonymous poster hash: 977db...a8e Hun er ikke sent ute. Hun har jo prøvd. Ikke alle barn liker mat. Anonymous poster hash: 6dd20...003 Så om "ikke alle barn liker mat" skal en bare gi dem pupp til konfirmasjonsalderen? Selvfølgelig vil ikke barnet ha mat om han er vant med å få pupp etter måltidene. Det er som å dingle med en sjokolade som en uansett får om en spiser eller ikke. HI: pupp er ikke nok for en så stor unge (ja, en ettåring er ikke baby lenger). Det kommer til å være hyling og grining når du nå avslutter det så sent, men slik er det. Start med tynn grøt/velling på flaske og ta det derifra. La han gnage på småbiter når dere spiser middag. Anonymous poster hash: 90f29...d13
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #14 Skrevet 26. februar 2015 Jeg syns overskriften her sier mye! "baby på 12 måneder"... Når man er 12 måneder er man barn, ikke baby! Ikke la pupp være et alternativ til vanlig mat. Du som voksen vet barnets beste, det gjør ikke barnet selv. Det blir noen dager med hyling, men stå på ditt nå. Ikke gi pupp istedenfor mat. Når barnet blir sultent nok vil det nok spise. Anonymous poster hash: d6255...0ed
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #15 Skrevet 26. februar 2015 Ungen skal starte med fast føde ved 4 mnd alder, du er ekstremt sent ute. Hva sier helsesøster? Anonymous poster hash: 977db...a8e Hvor står det at man SKAL begynne ved 4 mnd? Det er vel at man KAN begynne ved 4 mnd, elles er vel anbefalingen 6 mnd. Når det er sagt så er fullamming ved 1 år ganske ekstremt. Jeg hadde nok fjernet alternativet pupp i stor grad til måltidene, og heller brukt det som kos om kvelden. Så går ungen sulten noen dager frem til den kapitulerer og godtar vanlig mat. Jeg håper dere er i kontakt med helsestasjonen vedrørende dette slik at de kan veilede litt. Anonymous poster hash: 5cbbf...fb2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #16 Skrevet 26. februar 2015 HVis ungen kun ammes og er 1 år så kan dette føre til mangler jo, så dette ville jeg rådført meg med helsesøster gjerne resurshelsestasjonen.Hvis ungen ikke vil ha mat nå, så er det ikke gitt at ungen vil ha mat om noen måneder heller.Jeg ville slutte med ammingen tvert ihvertfal, ikke mye nøring i mekla når ungen er så stor heller.Her var vi i lignende situasjon, hvor ungen ikke ville ha mat, men bare ammes på natetn, det enste med at jeg sluttet å amme og satt timesvis for å få ham til ¨spise, det gikk jo da, men det krever.Ihvertfall snakk med helsesøster, egentlig rart du ikke har gjort det før? Anonymous poster hash: e336a...037
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #17 Skrevet 26. februar 2015 Her var morsmelk hovednæring frem til rundt 18 måneder. Barnet smakte på annen mat, men spiste ikke i nærheten av noe som kunne kalles måltider. Vi passet på å gi jernrike matvarer og lot barnet spise mest mulig selv - det ble litt større inntak av det (og mer gris!). Helsesøster mente at dette ville barnet finne ut av selv etterhvert, men jeg fikk tatt blodprøver for sikkerhets skyld og alt var fint. Vektoppgangen var det heller ikke noe i veien med. Det ble selvfølgelig mye amming hele døgnet og det var forferdelig slitsomt, men det gikk seg til helt av seg selv akkurat som helsesøster sa. Anonymous poster hash: f1973...575
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #18 Skrevet 26. februar 2015 Min yngste var også sånn. Likte ikke mat. Særlig ikke mat med klumper. Han vokser i sitt eget tempo og er en litt liten 7-åring. Ammet til han var 2 år. Turte ikke ta fra han den næringen. Har aldri tatt blodprøver. Nesten ikke vært syk, og tenker han får dekket det han trenger. Men han er kresen så det holder. Det er særlig jern ditt barn trenger nå. Håper det løser seg. Kanskje det finnes en ernæringsfysiolog som kan finne noe med ekstra jern, uten at barnet må spise store mengder. Tar barnet flaske? Da går det an å lage tynn grøt/velling. Mitt barn tok ikke flaske, så hadde ikke den muligheten. Anonymous poster hash: 6dd20...003 Han tar ikke flaske. Må innrømme jeg har vært dårlig til å gi d vitamin også, kan jo bli flinkere på å lure inn noen dåper med det. Finnes flytende jern, men hun vil ikke ta det Anonymous poster hash: 90083...4a5
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #19 Skrevet 26. februar 2015 De trenger ikke blodprøve for å teste blodprosenten, det holder med et stikk i fingeren. Uansett, det går nok bra. Min yngste var likedan, jeg dro bort et par dager og da måtte hun bare spise normal mat, og ikke minst, drikke annet enn pupp. Hun var 14 mndr når hun spiste sitt første fulle måltid. Det virker som en evighet siden, men det er faktisk bare fire måneder, og nå spiser hun alt! Hun får fortsatt litt pupp, men det er mest for kosens skyld. Anonymous poster hash: 8fe1a...a73 Takk for svar Hvordan var/er hun om natten? Her våknes det mange ganger for å ammes enda, noe som er litt slitsomt. Anonymous poster hash: 90083...4a5 Hun var ammet på natten fra hun var ca halvåret til den helgen jeg dro bort. Det er slitsomt ja, og hvis du føler det går utover din energi så bør du kanskje vurdere å sove borte fra han og la far ta natten noen dager. Legger han på seg som han skal? Har han evt litt å gå på? Om de kan mangle noe...? Vel de bør vel snart få i seg litt jern, men selv om helsesøstre rundt om påpeker dette, så tror jeg det skal endel mer til. Unger har blitt fullammet rundt i verden i alle år, uten at de har tatt skade av det. Hvis du prøver å gi han litt brokkoli eller andre grønne grønnsaker å sutte på, litt velling i en kopp eller annet som er rikt på jern så får han gjerne i seg litt. Uansett så begynner han nok snart å spise Bare pass på å ikke gi han for mye kumelk når den tid kommer sånn at han får bygget opp lagrene sine Anonymous poster hash: 8fe1a...a73 Har prøvd å gi kumelk, men det vil han ikke ha. Har ingen som kan ha han om natta for å evt slutte, men går egentlig grit nok for min del, for begynner ikke i jobb igjen før i august. Anonymous poster hash: 90083...4a5
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #20 Skrevet 26. februar 2015 Han nekter å spise mat, men vil nesten kun ammes. Jeg tilbyr mange måltider i løpet av en dag (middag med oss, banan, brød, grøt, ost osv.) men det smakes så vidt på, og så er det mas om pupp nesten med en gang. Jeg blir så redd for at dette kan føre til mangler av vitaminer og jern. Bør jeg slutte å amme helt for å prøve å få han til å spise? Jeg var hos legen for å ta blodprøve, men de klarte ikke ta den. Anonymous poster hash: 90083...4a5 Det kan gi alvorlig B12 (kan ha konsekvenser for motorisk og nevrologisk utvikling) -og jernmangel (babyens jernlagre er nesten oppbrukt når den er 4-6 mnd og må da få påfyll via mat). Ville begrenset amming evt gitt tilskudd. Er det derfor blodverdiene er lave? Målte de jernlagre? Anonymous poster hash: ea535...744 De målte blodverdier ved stikk i fingen, for de klarte ikke treffe åra så de fikk tatt noen blodprøve. Han er veldig tidlig motorisk, så er ikke så bekymret for det, men blir jo litt skremt når jeg leser alle svarene her. Vil jo det beste for han. Anonymous poster hash: 90083...4a5
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #21 Skrevet 26. februar 2015 HVis ungen kun ammes og er 1 år så kan dette føre til mangler jo, så dette ville jeg rådført meg med helsesøster gjerne resurshelsestasjonen. Hvis ungen ikke vil ha mat nå, så er det ikke gitt at ungen vil ha mat om noen måneder heller. Jeg ville slutte med ammingen tvert ihvertfal, ikke mye nøring i mekla når ungen er så stor heller. Her var vi i lignende situasjon, hvor ungen ikke ville ha mat, men bare ammes på natetn, det enste med at jeg sluttet å amme og satt timesvis for å få ham til ¨spise, det gikk jo da, men det krever. Ihvertfall snakk med helsesøster, egentlig rart du ikke har gjort det før? Anonymous poster hash: e336a...037 Helsesøster var veldig vag, sa jeg kunne sjekke jern hos legen om jeg ville. Ellers sa hun at han så i godt hold ut, og at jeg kunne slutte å amme helt om jeg ville, hvis ikke så hørtes det greit ut om han fortsatte å amme også. Ble veldig i tvil om hun hadde greie på hvilken næring som er i melk Anonymous poster hash: 90083...4a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå