Gå til innhold

Hvem har rett her? Far har ferie og mor tar sykt barn-dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 3 barn der de to eldste går på skole. De har vinterferie denne uken og mannen har tatt fri hele uken for å isfiske med dem. Så blir minste syk og har vært det siden mandag. Blir ikke frisk ila uka. Mannen er fastlåst til huset og mor jobber 4 dager og har ferie fredag. Ungene kjeder seg stort da ingen av vennene er hjemme. Far er frustrert og det skjønner jeg godt, men han mener at jeg burde tatt sykt barn-dag slik at de kunne dratt på isfiske. Jeg på min side mener at jeg umulig kan ha rett til det når han har ferie? Og jeg kan heller ikke forsvare det med at det er fordi de skal ut på isfiske. Og hadde jeg nå hatt rett på det så hadde det føltes feil å skulle tatt en slik dag når jeg vet at mannen har mulighet til å være hjemme.

Nå er det uansett for sent. I morgen kan jeg ikke være borte fra jobb uansett og på fredag har jeg jo feriedag, men for mine egen samvittighets skyld så håper jeg jo at jeg har rett.

Anonymous poster hash: e7273...384

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett. Er vell større sjangs for at pappan får gjort om sine ferie dager til syktbarn dager og dermed ikke mister feriedager på dette.

Skrevet

Du har rett

Anonymous poster hash: a3f74...2d5

Skrevet

Du har rett.

Anonymous poster hash: 37e7b...924
Skrevet

Du har rett. Er vell større sjangs for at pappan får gjort om sine ferie dager til syktbarn dager og dermed ikke mister feriedager på dette.

Nei, det får han ikke.

Gjelder kun ved egen sykdom, og en må da ha sykemelding.

Anonymous poster hash: 72c17...c3d

Skrevet

Klart at du har rett. Dersom far også ble syk så kunne du hatt rett på sykt barn dag.

Anonymous poster hash: 8b930...10f

Skrevet (endret)

Nei, det får han ikke.

Skrev bare at det var større sjangs for at han kunne fått det enn at mamman kunne ta sykt barndag mens det var en barnepasser, altså far, hjemme. Skrev ikke at han fikk det.

Men med et raskt google søk så fant jeg ut at du faktisk kan det, dersom du får sykemelding for å pleie sykt barn. Så ut i fra det så er det faktisk en større sjangs for at far får tilbake feriedagene sine. ;)

Endret av pussigskrue
Skrevet

Nei, det får han ikke.

Skrev bare at det var større sjangs for at han kunne fått det enn at mamman kunne ta sykt barndag mens det var en barnepasser, altså far, hjemme. Skrev ikke at han fikk det.

Men med et raskt google søk så fant jeg ut at du faktisk kan det, dersom du får sykemelding for å pleie sykt barn. Så ut i fra det så er det faktisk en større sjangs for at far får tilbake feriedagene sine. ;)

Sånn bortsett fra at de neppe har skaffet sykemelding....

Skrevet

Nei, det får han ikke.

Sånn bortsett fra at de neppe har skaffet sykemelding....

Det er så, men muligheten er der ;) Det at de ikke har benyttet seg av den er en helt annen sak.

Skrevet

Hadde han vært i syden så hadde han jo ikke kommet hjem for å passe småen. Han og de andre ungene har også planer, du kan fint ta sykt barn dager.

At du ikke er villig til det får meg til å undre på om de eldre barna er dine stebarn?

Anonymous poster hash: 63a84...e15

Skrevet

Hadde han vært i syden så hadde han jo ikke kommet hjem for å passe småen. Han og de andre ungene har også planer, du kan fint ta sykt barn dager.

At du ikke er villig til det får meg til å undre på om de eldre barna er dine stebarn?

Tenker det samme som deg...

Anonymous poster hash: 4a70e...3e2

Skrevet

Syns det er trist at dere sender minste i bhg og lar de største ha fri. Fortjener ikke den minste fri også ?? Stakkar

Anonymous poster hash: 90455...fdc

Skrevet

Jeg mener du tar feil, ref kommentaren over, hadde han vært i syden hadde jo du vært nødt til å være hjemme og han skulle jo bort? 

Jeg hadde tatt sykt barn-dager, men dette er jo opp til deg. 

Anonymous poster hash: 1fd98...fad
Skrevet

Jeg hadde nok tatt sykt-barn dager i dette tilfellet ja.

Anonymous poster hash: 1532b...87a
Skrevet

Syns det er trist at dere sender minste i bhg og lar de største ha fri. Fortjener ikke den minste fri også ?? Stakkar

Anonymous poster hash: 90455...fdc

Hvor står det at minste skal i bhg? Han skal dra på isfiske med de tre barna...

Anonymous poster hash: 61f4f...e31

Skrevet

Var en diskusjon ang. sykt barndag her tidligere. Der det ble sakt at mor ikke kunne ta syktbarn dag på nattvakten for å være hjemme med sykt barn fra morgenen av. Da fordi far var hjemme og mor da bare måtte overleve å døgne, selv om hun skulle på natt igjen kvelden etter.

Men nå når far har ferie, men planlakt en fritids aktivitet så er det helt naturlig at mor tar sykt barndag. Slik at far får dratt på isfiske.

Meget merkelig logikk dette må jeg si.

Skrevet

Tenker det samme som deg...

Anonymous poster hash: 4a70e...3e2

HI skriver faktisk "vi har 3 barn" i starten.

Skrevet

Jeg hadde glatt tatt sykt barn hvis faren skulle på ferie med skolebarna.

Anonymous poster hash: 1c2fe...6eb

Skrevet

Var en diskusjon ang. sykt barndag her tidligere. Der det ble sakt at mor ikke kunne ta syktbarn dag på nattvakten for å være hjemme med sykt barn fra morgenen av. Da fordi far var hjemme og mor da bare måtte overleve å døgne, selv om hun skulle på natt igjen kvelden etter.

Men nå når far har ferie, men planlakt en fritids aktivitet så er det helt naturlig at mor tar sykt barndag. Slik at far får dratt på isfiske.

Meget merkelig logikk dette må jeg si.

Du er meg en pussig skrue du ja... ;) 

Hvorfor tror du at det er de samme som deltok i den debatten som svarer her? Man har tydeligvis forskjellige meninger og jeg mener at også i det tilfellet du skriver om her så er det ok med sykt barn dager.

Anonymous poster hash: 1fd98...fad

Skrevet

Jeg ville aldri brukt egenmeldingsdager når far har fri. Det handler om arbeidsmoral! Barna klarer seg hjemme, de kan leke med hverandre. For meg høres det ut som om far er den med størst behov for isfiske.

Anonymous poster hash: 0ef82...25c

Skrevet

For å si det sånn: din arbeidsgiver vet ikke at din mann er hjemme og har ferie, så du kan godt ringe inn og si at du er hjemme med sykt barn. Men det er i grenseland...

Uansett er syktbarndager dyrebare, og jeg bruker de aldri hvis jeg ikke må. Plutselig går man tom på høsten og hva gjør man da?

Ikke alle arbeidsgivere godtar at man plutselig endrer en feriedag til en sykt barn-dag.

Anonymous poster hash: a2ed5...230

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...