Gå til innhold

Når klarte ditt barn å si "r"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å huske når eldste begynte med det. Yngste er nå 2,5 og kan ikke si "r". Noen som vet når det er normalt å begynne med?

Anonymous poster hash: 5a26e...572

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår på 3,5 klarer heller ikke å si "r". Stokker også om noen bokstaver på enkelte ord.

Anonymous poster hash: 109a4...35d

Skrevet

Mellom 1 og 1,5 årsalder for mine fire barn, men vi har skarre-r, og det er lettere å lære en rulle-r. Jeg vet at i de områdene i landet hvor de har ekstra markant rulle-r, er det ikke uvanlig at barna blir opp i 3-4 år før de får lyden på plass.

Anonymous poster hash: ae482...60b
Skrevet

Mellom 1 og 1,5 årsalder for mine fire barn, men vi har skarre-r, og det er lettere å lære en rulle-r. Jeg vet at i de områdene i landet hvor de har ekstra markant rulle-r, er det ikke uvanlig at barna blir opp i 3-4 år før de får lyden på plass. Anonymous poster hash: ae482...60b

Ja, min klarer skarre-r når jeg tenker meg om. Faren er fra Stavanger, så hun har prøvd å snakke som han og besteforeldrene i blant :P

Anonymous poster hash: 3d2cd...a77

Skrevet

Hun blir to i mars, og sa det første gang i januar, og den siste uka nå kommer det mer og mer frem i ordene hun bruker. Mer, "ner" (ned), smør... Men bruker ikke r i annet enn slutten på ord enda, annet enn et par ganger i melk, hvor hun sier merk. Har skarre-r, bor på sørlandet. Mulig det er enklere å uttale, jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: d26f8...68b
Skrevet

Min på ganske nøyaktig 2,5 har begynt å få det til nå. Meje har blitt mere og kjøje har blitt kjøre osv. Så er i ferd med å løsne nå. Vi snakker typisk østlandsdialekt.

Anonymous poster hash: d5933...684

Skrevet

Hun blir to i mars, og sa det første gang i januar, og den siste uka nå kommer det mer og mer frem i ordene hun bruker. Mer, "ner" (ned), smør... Men bruker ikke r i annet enn slutten på ord enda, annet enn et par ganger i melk, hvor hun sier merk. Har skarre-r, bor på sørlandet. Mulig det er enklere å uttale, jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: d26f8...68b

Det er enklere :) Det har blant annet noe med hvordan man plasserer tungen i munnen. De fleste som ruller på r-en klarer å lage skarrelyd (om enn noe overdrevent) dersom de vil, mens de som skarrer på r-en vil ofte ikke klare å rulle på den uansett hvor hardt de anstrenger seg. Jeg er en av dem som ikke har sjans til å rulle på r-en, og jeg har veldig markert skarre-r. Jeg kunne sikkert lært det med mye trening hver dag, men det er det ikke noe poeng i ;)

Anonymous poster hash: ae482...60b

Skrevet

Vår på 3,5 klarer heller ikke å si "r". Stokker også om noen bokstaver på enkelte ord.

Vi bor for øvrig på Østlandet med rulle-r, men både jeg og faren har skarre-r. Hun blir kanskje litt forvirret...

Skrevet

Eldste: like før fyllte fem år. Yngste, 2,5 år. Det varierer med andre ord veldig! 

Anonymous poster hash: 17791...51d
Skrevet

Min lærte i helga 😉 2,4 år.

Skrevet

R er en vanskelig bokstav og ifølge bhg reagerer man normalt ikke på at barn ikke kan si r før de begynner på skolen dersom språket ellers er godt. Begge mine har klønet med enkelte bokstaver og noe uttale men har ellers hatt et godt nok språk. Eldste sa ikke r før han var 5-6 år. Han kunne, når vi øvde, men brukte lang tid på å vende seg til å bruke r i dagligtale. Jenta på straks 5 sliter med det samme og kan enda ikke si r, men har et godt nok språk ellers så det er ingen som bekymrer seg.

Anonymous poster hash: 9bc2d...04c

Skrevet

Mini har brukt r siden han var ett ca. Hovedsaklig skarre-r, men. pen ord med rulle-r (jeg skarrer, men vi bør i Trondheim). Kusinen hans be fire før hun sa r. Da flyttet familien tilbake til Bergen og hun knakk skarre-koden. Kan fremdeles ikke rulle, så hun byttet dialekt i steden 😛

Anonymous poster hash: d5a8a...a19

Skrevet

Min sønn på 5 år kan ikke si r enda. Eller han kan si bokstaven r hvis jeg ber han om det, men blir da skikkelig skarre R, men han klarer ikke å få det inn i ordene.

Anonymous poster hash: 14236...2dc

Skrevet

Eldste klarte det ikke helt før hun ble nærmere 4, mens yngste var vel 1,5. Nå er hun 2,5 og har en meget kraftig, rullende RRRRRRRRRRRR;) Stor forskjell på jentene her altså.

Anonymous poster hash: 0ab4f...96a

Skrevet

Min sønn på 5 år klarer ikke si r. Ikke lillebroren heller.

Skrevet

4-åringen klarer ikke si R ordentlig..

Har en tante som er logoped, hun sier det ikke blir satt inn tiltak før etter skolestart.. I hvert fall ikke hvis språket ellers er ok!

Skrevet

Man reagerer som oftest ikke på at r-lyden mangler før barnet er 5-6 år (siste året i bhg eller 1.klasse). Dersom barnet mangler mange lyder i tillegg så reagerer man før. Min eldste lærte å si r i førsteklassen, etter at vi hadde øvd noen måneder med øvelser vi fikk av logoped. Søsteren som er 20 mnd yngre lærte det i samme tidsrom fordi hun ville øve sammen med broren :) Hun var vel 4,5 cirka. Minste er 2 år og kan det ikke enda.

Anonymous poster hash: 8a326...c18

Skrevet

Hun har nettopp fylt fire og kan det ikke enda, dessverre. Er rulle-r i dialekten vår.

Anonymous poster hash: 25c0f...9c6
Skrevet

Vår 5-åring kan ikke si r. Hun sier L i stedet.

Anonymous poster hash: b8843...e4d
Skrevet

Begge to hadde rulle-r da de fylte to.

Tror ikke det er vanlig, de var nok tidlig ute begge to.

Anonymous poster hash: fe39b...fb8

Skrevet

Før 6 mnd, faktisk! Jeg snakket rent før jeg var 18 mnd, med rulle-"r".

Anonymous poster hash: 1403e...f81

Skrevet

Kan ikke skarre-R-en enda. 3 år. Kan lage lyden om jeg spør, men klarer ikke å bruke den i ord. Gjenstår R og K.

Anonymous poster hash: bcc34...582

Skrevet

Sønnen min er nettopp fyllet 3 år å skarrer skikkelig på bokstaven R,så han kan helt tydlig den bokstaven :P

Vi bor i Bergen forresten.

Skrevet

Vår 5-åring kan ikke si r. Hun sier L i stedet.

Anonymous poster hash: b8843...e4d

vår 4-åring sier J :)

Anonymous poster hash: 86bf7...de1

Skrevet

Han har sagt r ihvertfall siden han var 1,5. Rulle-r :)

Anonymous poster hash: 6ba90...acf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...