Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #1 Skrevet 25. februar 2015 Har en vikarlege da fastlegen er i permisjon, og han er ganske så nyutdannet. Jeg var hos han tidligere i dag pga svimmel, slapp osv. Han sa at jernet mitt er på 6 (tok blodprøve i forrige uke) og at det ikke er så veldig ille men bør ta jerntabeletter. Jeg kjøpte det etterpå. Men jeg snakket med min mor nettopp som er sykepleier og hun sa at 6 hørtes lite ut og hun spurte sine kolleger som mener at jeg må ha blodoverføring! Så jeg googlet og fant info om at om det er under 8 så må man vurderes for blodoverføring. Så jeg skal ringe legekontoret mitt og spørre om jeg misforstod svaret eller faktisk må vurderes for blodoverføring, men de tar ikke tlf nå pga lunsjpause. Men herregud så feil legen tok da om jeg faktisk må ha blodoverføring! Ligger i senga og er ganske dårlig. Er verre enn det jeg var for bare en uke siden. Er litt redd nå.. Noen som har hatt blodoverføring? Hva var hemogobinnivået på? Kan jeg ha misforstått? At 6 ikke var hemoglobin men noe annet? Var jern vi snakket om. Anonymous poster hash: b8834...e8c
SuperFries Skrevet 25. februar 2015 #2 Skrevet 25. februar 2015 Hb er ikke jern. Jern er ferritin. Og der er 6 noe lavt, men ikke for ille.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #3 Skrevet 25. februar 2015 Hb er ikke jern. Jern er ferritin. Og der er 6 noe lavt, men ikke for ille. Ah ok, jeg har ikke peiling på sånt. Takk. Anonymous poster hash: b8834...e8c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #4 Skrevet 25. februar 2015 Er d hb (blodprosent) er d noe lavt, bør være over 10! Ved lav hb bør man sjekke Ferritin (jernlager), ref.verdien er 9-144, så 6 er isåfall for lavt! Anonymous poster hash: 345d2...513
SuperFries Skrevet 25. februar 2015 #5 Skrevet 25. februar 2015 Ingen lege ville sendt deg hjem med 6 i Hb.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #6 Skrevet 25. februar 2015 Er d hb (blodprosent) er d noe lavt, bør være over 10! Ved lav hb bør man sjekke Ferritin (jernlager), ref.verdien er 9-144, så 6 er isåfall for lavt!Anonymous poster hash: 345d2...513 Jeg ringer og spør hva det var fordi jeg er usikker nå. De sjekket flere ting, ikke bare hb. Mener også at Ferritin og ble sjekket, så kan være det. Takk Anonymous poster hash: b8834...e8c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #7 Skrevet 25. februar 2015 Ingen lege ville sendt deg hjem med 6 i Hb. Stoler ikke helt på leger etter en lege sendte sønnen min hjem med en infeksjon som nesten tok livet han få timer etter, når han var bare 2 uker gammel. Var ikke samme lege som jeg var hos i dag Anonymous poster hash: b8834...e8c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #8 Skrevet 25. februar 2015 Jeg har kronisk lavere ferritin en 6, kroppen min tar det ikke opp. Jeg må ikke ha blodoverføring og fungerer ok. Jeg er ikke full av overskudd, men jeg er heller ikke vant til å ha overskudd. Blodoverføring har aldri vært aktuelt for min del. Anonymous poster hash: 55455...097
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #9 Skrevet 25. februar 2015 Jeg fikk fem poser blod da blodprosenten var 6. Men mulig det er jerninnhold han har uttalt seg om. Jeg er ingen ekspert på dette, men hvis din mor var sykepleier er det rart hun ikke kunne svare deg på om det er en misforståelse eller ikke! Anonymous poster hash: 2a045...39f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #10 Skrevet 25. februar 2015 Jeg fikk fem poser blod da blodprosenten var 6. Men mulig det er jerninnhold han har uttalt seg om. Jeg er ingen ekspert på dette, men hvis din mor var sykepleier er det rart hun ikke kunne svare deg på om det er en misforståelse eller ikke! Anonymous poster hash: 2a045...39f Hadde hi visst at det var ferritin det var snakk om, kunne hennes sykepleiermor mest sannsynlig fortalt henne at det er lavt, men ingen grunn til blodoverføring, og at hun helt riktig fikk beskjed om å ta jerntabletter. Så det er ikke rart at mor ikke kan berolige når hi ikke vet om det snakkes om hb eller ferritin. Og ikke rart hi blir redd når hun googler og får råd. Anonymous poster hash: 9b7ad...d93
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #11 Skrevet 25. februar 2015 Min mor jobber ikke akkurat med dette da og har jobbet adm i mangr år, og jeg sa at jeg tippet at det var hb siden legen ikke sa noe annet. Men det var jernet som er på 6, både hb og ferritin var bra. Takk for alle svar! Anonymous poster hash: b8834...e8c
Virginia. Skrevet 25. februar 2015 #12 Skrevet 25. februar 2015 Jeg hadde et jernlager på 7, men ble ikke anbefalt blodoverføring, kun jerntilskudd. Tok en god stund å komme opp på normalt nivå igjen, var trett og svimmel lenge.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #13 Skrevet 25. februar 2015 Jeg fikk fem poser blod da blodprosenten var 6. Men mulig det er jerninnhold han har uttalt seg om. Jeg er ingen ekspert på dette, men hvis din mor var sykepleier er det rart hun ikke kunne svare deg på om det er en misforståelse eller ikke! Anonymous poster hash: 2a045...39f Hadde hi visst at det var ferritin det var snakk om, kunne hennes sykepleiermor mest sannsynlig fortalt henne at det er lavt, men ingen grunn til blodoverføring, og at hun helt riktig fikk beskjed om å ta jerntabletter. Så det er ikke rart at mor ikke kan berolige når hi ikke vet om det snakkes om hb eller ferritin. Og ikke rart hi blir redd når hun googler og får råd.Anonymous poster hash: 9b7ad...d93 Har alltid kun fått vite hb hos leger, så tok det som en selvfølge at det er det. Anonymous poster hash: b8834...e8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå