Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #1 Skrevet 24. februar 2015 Å forlove seg betyr at dere skal gi ekteskapsløftene til hverandre. Jeg har forståelse for at ting kan komme i veien for et bryllup, f.eks graviditeter, eller økonomi, men når forlovelsen varer i 15 år + så er det vel litt fiasko hele greia? Om man aldri får råd til å gifte seg på et slott med 250 gjester, full pakke og prinsesse for en dag opplegg, så er det vel på tide å forstå at det ikke er dette giftermålet egentlig handler om? De som bare ønsker å være samboere kan jo det, men når man forlover seg betyr det at man sier ja til å gifte seg. Anonymous poster hash: 22337...414
Mamma_til_2 Skrevet 24. februar 2015 #2 Skrevet 24. februar 2015 Jada jada jada, jeg er ikke gift men har ring på fingeren, har hatt den i 13 år og hatt MANNEN min i 15år, kanskje vi gifter oss en vakker dag men sikkert ikke, har så mange vennepar som absolutt skulle gifte seg og 90% av de er nå skilt! Og ja jeg kaller han mannen min for det er det han er, han er min mann og mine barns far, jeg er hans dame.
Superdolly Skrevet 24. februar 2015 #3 Skrevet 24. februar 2015 Tusen takk. Det er alltid flott å få Fasiten fra de som sitter med det eneste Rette Svaret.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #4 Skrevet 24. februar 2015 Enig med HI Anonymous poster hash: 7c403...c01
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #5 Skrevet 24. februar 2015 Enig med Hi. Til deg over, hvis han er mannen din, hvorfor gifter dere ikke? Hva med enkepensjon? Rettigheter ved brudd?? Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med å være forlovet i årevis, og i tillegg ikke ha planer om å gifte seg. Er egentlig ganske sikker på at damene har hatt såååå lyst, men mannen vil ikke.... Anonymous poster hash: a0c3b...d1d
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #6 Skrevet 24. februar 2015 Jeg er en av disse som har vært forlovet i årevis, men ikke har noen planer om å gifte meg med det første.. For min del handler det om at jeg alltid prioriterer noe annet å bruke pengene på. Syns det er bortkastet å bruke 100.000 på en fest for andre når jeg heller kunne fått nytt bad f.eks. Og nei- vil ikke ha et lavbudsjettbryllup når det først skal skje. Kjærligheten mellom meg og mannen (ja, jeg kaller han også mannen) er bunnsolid så for oss er det ikke viktig å måtte gifte oss nå. Når huset er ferdig pussa opp utvendig og innvendig så skal jeg vurdere det på nytt. Inntil da er det viktigere å ha et fint hjem for oss og barna våres. Anonymous poster hash: 882d7...b31
Jezebel Skrevet 24. februar 2015 #7 Skrevet 24. februar 2015 Å være forlovet innebærer et løfte om å gifte seg i nærmeste fremtid. Man kan ikke omdefinere ordet utifra egne lyster. Folk som har vært forlovet i 15 år er ikke forlovet. De velger nok å presentere seg som forlovet fordi det høres mer seriøst ut enn kjæreste og dermed bedre reflekterer det solide forholdet de har. Men forlovet, i ordets rette forstand, er de altså ikke.
Mamma_til_2 Skrevet 24. februar 2015 #8 Skrevet 24. februar 2015 Enig med Hi. Til deg over, hvis han er mannen din, hvorfor gifter dere ikke? Hva med enkepensjon? Rettigheter ved brudd?? Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med å være forlovet i årevis, og i tillegg ikke ha planer om å gifte seg. Er egentlig ganske sikker på at damene har hatt såååå lyst, men mannen vil ikke.... Anonymous poster hash: a0c3b...d1d Vi har samboerkontrakt og ellers så er alt vi har 50 50. Og jeg har like lite lyst til og gifte meg som han Og Jezebel, jeg presenterer meg ikke som hans forlovede, det høres bare dust ut.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #9 Skrevet 24. februar 2015 Ok! Anonymous poster hash: 92464...bad
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #10 Skrevet 24. februar 2015 Hehe, har vært forlovet i tre år, og bryllup står ikke øverst på lista midt i småbarnsfasen. Vi SKAL gifte oss men ting tar tid. Har iallefall noe hyggelig å se frem til:) Anonymous poster hash: 1eb71...64d
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #11 Skrevet 24. februar 2015 Min far var forlovet med min mor i 13 år før de gjorde det slutt, nå har han vært forlovet med min stemor i ca 10 år. For hans del så er jeg jo glad han ikke har giftet seg siden han aldri har hatt lyst til det, ei heller være forlovet. Både min mor og stemor har kun fått ring på fingeren fordi de har krevd det, ikke fordi noen har ønsket å gifte seg med dem. Så jeg tror nok det er mange der ute som har fått en forlovelsesring bare for å holde kjeft Jeg synes ikke det er noe galt i å være forlovet i årevis, hver sin smak. Anonymous poster hash: 34aca...9e6
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #12 Skrevet 24. februar 2015 Jeg er også enig med HI. Når man setter en dato for bryllupet, er man forlovet fra den datoen og til bryllupet står. Det dere andre holder på med er "å være kjærester med ring på". Jeg er ikke gift, ikke forlovet..kun kjæreste og samboer Anonymous poster hash: 082e0...f41
Gjest flykræsj Skrevet 24. februar 2015 #13 Skrevet 24. februar 2015 Skjønner faktisk ikke helt vitsen selv. Dersom man ikke ønsker å gifte seg, hvorfor da ikke bare være samboere? At folk ikke har lyst/ råd til å svi av 100 000 på bryllup kan jeg skjønne. Vi giftet oss i tinghuset, og hadde ikke selskap. Dro rett på bryllupsreise etterpå. Utenom reisen vil jeg tippe vi brukte 1000 kr, inkl kjole 😉
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 24. februar 2015 #14 Skrevet 24. februar 2015 Jeg syns det er fint at man kan velge å "bare" være forlovet, jeg. Hvorfor dette jaget om at alle må gifte seg? De jeg vet om som er forlovet uten å ha planer om å gifte seg har ikke blitt "fridd" til på den tradisjonelle måten. De har blitt spurt om å forlove seg.. Helt greit syns jeg. Supert for de som vil ta forholdet ett skritt lenger uten å ville gifte seg. Ekteskapet generelt betyr vel ikke like mye i dag som for 50 år siden heller. Virker i hvertfall ikke slik med den skilsmisseraten som er..
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #15 Skrevet 24. februar 2015 Jeg er så enig, HI! Hva er poenget med å forlove seg uten å gifte seg? Gir ingen mening! Anonymous poster hash: c93dd...0d2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #16 Skrevet 24. februar 2015 Jeg syns det er fint at man kan velge å "bare" være forlovet, jeg. Hvorfor dette jaget om at alle må gifte seg? De jeg vet om som er forlovet uten å ha planer om å gifte seg har ikke blitt "fridd" til på den tradisjonelle måten. De har blitt spurt om å forlove seg.. Helt greit syns jeg. Supert for de som vil ta forholdet ett skritt lenger uten å ville gifte seg. Ekteskapet generelt betyr vel ikke like mye i dag som for 50 år siden heller. Virker i hvertfall ikke slik med den skilsmisseraten som er.. Men det er jo nettopp det som er greia, ved "å forlove seg", tar man ikke forholdet til et nytt nivå, det blir ikke mer seriøst, man er ikke mere bundet. Som Jezebel også påpeker, så finnes det ikke noe som heter "vil du forlove deg med meg?", det heter "vil du gifte deg med meg?", og da er betegnelsen fra det øyeblikket og frem til bryllupet står "forlovelsestiden", da har du lovet deg til en annen. Det å forlove seg uten planer om bryllup er jo rent faktisk en vits, man er kun kjærester som har gitt hverandre en ring ikke noe mer. Anonymous poster hash: 082e0...f41
Jezebel Skrevet 24. februar 2015 #17 Skrevet 24. februar 2015 Jeg syns det er fint at man kan velge å "bare" være forlovet, jeg. Hvorfor dette jaget om at alle må gifte seg? De jeg vet om som er forlovet uten å ha planer om å gifte seg har ikke blitt "fridd" til på den tradisjonelle måten. De har blitt spurt om å forlove seg.. Helt greit syns jeg. Supert for de som vil ta forholdet ett skritt lenger uten å ville gifte seg. Ekteskapet generelt betyr vel ikke like mye i dag som for 50 år siden heller. Virker i hvertfall ikke slik med den skilsmisseraten som er.. Men da får man kalle det noe annet. Ordet forlovet er brukt og betyr enn konkret ting. Et par som avlegger ekteskapsløfter hjemme i sin egen stue, uten prest/annen vigsler er IKKE gift, og folk som ikke har LOVET å gifte seg er ikke forLOVET. Men forholdet deres kan jo være like bunnsolid som forlovede og gifte par.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #18 Skrevet 24. februar 2015 Jada jada jada, jeg er ikke gift men har ring på fingeren, har hatt den i 13 år og hatt MANNEN min i 15år, kanskje vi gifter oss en vakker dag men sikkert ikke, har så mange vennepar som absolutt skulle gifte seg og 90% av de er nå skilt! Og ja jeg kaller han mannen min for det er det han er, han er min mann og mine barns far, jeg er hans dame. Men hva er vitsen med å forlove seg hvis man ikke vil gifte seg? Er det ikke like greit å la vær da? Er det kun for å ha en ring på fingeren? Jeg bare spør, for jeg skjønner ikke logikken :-) Anonymous poster hash: e3293...f33
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #19 Skrevet 24. februar 2015 Jada jada jada, jeg er ikke gift men har ring på fingeren, har hatt den i 13 år og hatt MANNEN min i 15år, kanskje vi gifter oss en vakker dag men sikkert ikke, har så mange vennepar som absolutt skulle gifte seg og 90% av de er nå skilt! Og ja jeg kaller han mannen min for det er det han er, han er min mann og mine barns far, jeg er hans dame. Du må da gjerne ha en ring eller tre på fingrene, men forlovet er du ikke. Anonymous poster hash: ee8f3...eda
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 24. februar 2015 #20 Skrevet 24. februar 2015 Å forlove seg er greit, men gifte seg er uaktuelt? Skjønner ikke logikken. Enten så er man samboere eller så forlover man seg i påvente av et ekteskap. I mine øyne er det tullete å være forlovet til evig tid.
Jezebel Skrevet 24. februar 2015 #21 Skrevet 24. februar 2015 Enig med Hi. Til deg over, hvis han er mannen din, hvorfor gifter dere ikke? Hva med enkepensjon? Rettigheter ved brudd?? Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med å være forlovet i årevis, og i tillegg ikke ha planer om å gifte seg. Er egentlig ganske sikker på at damene har hatt såååå lyst, men mannen vil ikke.... Anonymous poster hash: a0c3b...d1d Vi har samboerkontrakt og ellers så er alt vi har 50 50.Og jeg har like lite lyst til og gifte meg som han Og Jezebel, jeg presenterer meg ikke som hans forlovede, det høres bare dust ut. Det er jeg enig. Å kalle han mannen din er greit synes jeg; han er jo en mann og han er din. Ikke din feil at folk bruker begrepet "mannen" der de egentlig skulle brukt "ektemannen". Om du hadde presentert han som din ektemann derimot...;-)
pifi med tre nurk Skrevet 24. februar 2015 #22 Skrevet 24. februar 2015 Men hvorfor bry seg om andre er forlovet uten å ha konkrete planer om giftermål? Det går da ikke utover dere på noen måte! Folk lever det livet de vil selv, forlovet, gift eller samboende. Peace out!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 24. februar 2015 #23 Skrevet 24. februar 2015 Enig med Hi. Til deg over, hvis han er mannen din, hvorfor gifter dere ikke? Hva med enkepensjon? Rettigheter ved brudd?? Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med å være forlovet i årevis, og i tillegg ikke ha planer om å gifte seg. Er egentlig ganske sikker på at damene har hatt såååå lyst, men mannen vil ikke.... Anonymous poster hash: a0c3b...d1d Vi har samboerkontrakt og ellers så er alt vi har 50 50. Og jeg har like lite lyst til og gifte meg som han Og Jezebel, jeg presenterer meg ikke som hans forlovede, det høres bare dust ut. Hvorfor forlove seg når man ikke vil gifte seg????
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #24 Skrevet 24. februar 2015 Jeg har aldri hatt noe ønske om å forlove meg, eller gifte meg. Et vennepar forlovet seg etter 20 år sammen, dette er 10 år siden. De kom ikke nærmere giftemål uansett. Hvem bryr seg? Hva er poenget i å bry seg med sosiale normer som ikke ha særlig mening i selve livet? Er det bare at jeg begynner å bli gammel? ..Kjenner jeg har blitt mykere med årene, bryr meg lite om alt det andre driver med. Selv har jeg vært samboer i over 20 år, og tenker at slik er fremtiden også. Føler ikke vårt forhold er mindre verdt enn forlovede eller gifte. Mange jeg kjenner gifter seg storslått, og vips! der ble de skilt. (Et av de flotte bryllupene består enda som par da.) Anonymous poster hash: 14a97...e94
Elsker livet Skrevet 24. februar 2015 #25 Skrevet 24. februar 2015 Å forlove seg tenker jeg er en forpliktelse og lovnad om at man er tro og skal gifte seg med vedkommende. Om datoen ikke er satt eller det drar ut i tid, er man like fullt forlovet. Har man derimot planer om kun være forlovet uten å gifte seg er det ikke å være forlovet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå