Gå til innhold

Er dette for mye å forlange av ansatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne vite så tidlig som mulig at ansatte er syke. Dette for å kunne sette inn vikar.

Men det er en som gir beskjed kort tid før vaktstart eller etter hun skulle vært på jobb. Dette selv om hun har visst i to fager at hun var syk f eks.

Vi har hatt flere samtaler og møter hvor dette tas opp og poengtert viktigheten av god kommunikasjon.

Nå har det skjedd igjen, og jeg lurer på hva jeg kan gjøre. Hun ble syk kvelden før, men sa ikke fra før etter hun skulle vært her. Advarsel? Eller må jeg bare finne meg i det?

Noen Som har vært i lignende situasjon?

Anonymous poster hash: 747b3...cc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje den ansatte hadde håpet å bli frisk innen hun skulle ha vært på jobb? Det er ikke gøy å bruke egenmelding. 

Anonymous poster hash: 95ea3...f77
Skrevet

Dette må du da ha andre ledere du kan diskutere sanksjoner med?

Jeg kan ikke noe med dette, men sa selv i fra med en gang jeg ble syk den gangen jeg jobbet og overrasket heller positivt med å dukke opp om jeg ble bedre feks i løpet av helg/natt... Trodde det var vanlig jeg

Anonymous poster hash: f9e8a...468

Skrevet

Jeg har ikke noen å diskutere med nå, men tenkte å ringe Nav for å be om råd. De har nok vært borti lignende.

Skrevet

Regjeringen sier:

Fraværet skal meldes i god tid, det vil si:

Dagarbeid : senest innen arbeidsdagens start eller i henhold til virksomhetens rutiner

Kveldsvakt : senest kl.12 samme dag

Nattevakt : senest kl.12 den dagen du skulle startet nattevakt

Anonymous poster hash: e8d6c...263
Skrevet

Takk. Jeg må bli bedre å google tror jeg :-) 

Da har jeg mitt på det tørre når jeg krever tidlig beskjed. Det er jo å anse som bedriftens standard. 

Skrevet

Takk. Jeg må bli bedre å google tror jeg :-) 

Da har jeg mitt på det tørre når jeg krever tidlig beskjed. Det er jo å anse som bedriftens standard

Kanskje du også må informere de ansatte om bedriftens rutiner og henvise til personalhåndboka. Om du ikke allerede har gjort det?

Anonymous poster hash: e8d6c...263

Skrevet

Det har jeg jo gjort.

Håndboka må leses ved ansettelse, og vi har som sagt hatt flere samtaler og møter om nettopp dette. 

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi hadde og en som holdt på sånn. Etter gjentatte beskjeder sendte jeg et brev hvor jeg ba vedkommende ta kontakt innen en gitt dato, hvis ikke opphørte arbeidsforholdet

Skrevet

Vi hadde og en som holdt på sånn. Etter gjentatte beskjeder sendte jeg et brev hvor jeg ba vedkommende ta kontakt innen en gitt dato, hvis ikke opphørte arbeidsforholdet

Ble det bedre?

Skrevet

Jeg har en jobb der det trengs vikar hvis jeg (eller andre på sine vakter) er borte, så her må vi gi beskjed kvelden i forveien om vi er syk da. Da må det ordnes med noen andre som kan ta åpning og vakten, for det er bare en på jobb og folk er klar til å komme inn kl sju. Det skal være veldig akutt hvis man gir beskjed før en tidligvakt iallefall, all den tid man starter 06.40 på jobb...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ble det bedre?

Hørte aldri noe mer fra den ansatte. Nå var dette en vikar da, ansatt 6 mnd av gangen. Vet ikke hvordan reglene er hvis man er fast ansatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...