Gå til innhold

Noen som jobber med unge demente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tidlig fase, som kan fortelle litt hvordan dagene på jobb er? Tenker da på demente som bor på sykehjem!

Anonymous poster hash: 80142...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unge demente bor ikke på sykehjem i en tidlig fase av demens. Ikke eldre heller, med mindre somatisk sykdom gjør det nødvendig.

Anonymous poster hash: 16ab3...e33

Skrevet

Unge demente bor ikke på sykehjem i en tidlig fase av demens. Ikke eldre heller, med mindre somatisk sykdom gjør det nødvendig.Anonymous poster hash: 16ab3...e33

neivel, du sier det? Merkelig at det er der jeg skal begynne å jobbe snart da!

Skrevet

Kan jeg spørre hva tidlig demens er? Har ei bestemor som ser folk som ikke er der, referer til døde personer (feks: så fine blomster du har fått. Var det pappa som ga deg de? Nei, det var de andre gutta det. Ok, hvem da? Sverre og Gunnar... Ok, det er hennes avdøde mann og far...). Hun roger med tider på døgnet, spiser ikke fordi hun glemmer osv osv... Hun bor hjemme. Jeg føler det litt utrygt :/

Anonymous poster hash: 22467...868

Skrevet

Kan jeg spørre hva tidlig demens er? Har ei bestemor som ser folk som ikke er der, referer til døde personer (feks: så fine blomster du har fått. Var det pappa som ga deg de? Nei, det var de andre gutta det. Ok, hvem da? Sverre og Gunnar... Ok, det er hennes avdøde mann og far...). Hun roger med tider på døgnet, spiser ikke fordi hun glemmer osv osv... Hun bor hjemme. Jeg føler det litt utrygt :/

Ja, og det har pågått noen mnd bare

Skrevet

Kan jeg spørre hva tidlig demens er? Har ei bestemor som ser folk som ikke er der, referer til døde personer (feks: så fine blomster du har fått. Var det pappa som ga deg de? Nei, det var de andre gutta det. Ok, hvem da? Sverre og Gunnar... Ok, det er hennes avdøde mann og far...). Hun roger med tider på døgnet, spiser ikke fordi hun glemmer osv osv... Hun bor hjemme. Jeg føler det litt utrygt :/ Anonymous poster hash: 22467...868

det spørs egentlig, det kan være andre ting som feks hvis hun har begynt med nye medisiner. Har hun noen form for hjemmesykepleie? Jeg ville absolutt tatt dette opp med nærmeste pårørende!

Skrevet

Kan jeg spørre hva tidlig demens er? Har ei bestemor som ser folk som ikke er der, referer til døde personer (feks: så fine blomster du har fått. Var det pappa som ga deg de? Nei, det var de andre gutta det. Ok, hvem da? Sverre og Gunnar... Ok, det er hennes avdøde mann og far...). Hun roger med tider på døgnet, spiser ikke fordi hun glemmer osv osv... Hun bor hjemme. Jeg føler det litt utrygt :/ Anonymous poster hash: 22467...868

det spørs egentlig, det kan være andre ting som feks hvis hun har begynt med nye medisiner. Har hun noen form for hjemmesykepleie? Jeg ville absolutt tatt dette opp med nærmeste pårørende!

Nei hun har ikke det heller. Nærmeste pårørende "passer henne". Huff, helt uholdbart synes jeg. For begge to. Jeg får fortsette maset mitt :)

Skrevet

det spørs egentlig, det kan være andre ting som feks hvis hun har begynt med nye medisiner. Har hun noen form for hjemmesykepleie? Jeg ville absolutt tatt dette opp med nærmeste pårørende!Anonymous poster hash: 80142...f7b

Nei hun har ikke det heller. Nærmeste pårørende "passer henne". Huff, helt uholdbart synes jeg. For begge to. Jeg får fortsette maset mitt :)Anonymous poster hash: 22467...868

da må jo nærmeste pårørende se det du ser, og kanskje fått henne til lege i det minste! Det bør uansett tas tak i. Ikke noe kjekt når de som står oss nær forandrer seg slik! Men som som sagt, set kan være mange årsaker til forandringene hos bestemoren din. Det viktigste er å få henne til legen hvertfall:)

Skrevet

Jeg jobber på et sykehjem der vi har en del dagpasienter.. De er ikke tildig i sykdommen, de er på en måte i mellomstadie mellom å tuste litt og full sykehjemsplass om du skjønner.. Det er nokså tidlig,men de klarer seg ikke helt alene.. Og mange er på avlastning.

Det er nesten som en barnehage. De blir levert mellom 7 og 8, da gir vi de som ikke har spist hjemme frokost, resten finner vi på ting med.. De er med på daglige gjøremål, vi pussler, spiller memo, lotto, ludo, ser litt tv, henter aviser og div. Er det fint vær så går vi ut, vi passer på de, følger på doturer. Sørger for at de har det greit. Følger dem til evt legebesøk eller tannlege. Vi passer på at de får venner, og noen ganger må vi megle mellom dem. De får så middag og mellommåltid, så blir de hentet i 3-5tiden. :)

Anonymous poster hash: 4a7f4...d9e
Skrevet

Unge mennesker i en tidlig fase av demens og som bor på sykehjem - det skal du jobbe med. Troooor nok du skal lese jobbinnstruksen din litt nøyere gitt 😂

Anonymous poster hash: 10669...6cd

Skrevet

Her jeg bor er det demensboliger som går undet sykehjem, men man må ha en demensdiagnose for å få plass der. Der bor det brukere helt ned i begynnelsen av 50 årenE og til godt opp i 90 årene.

Anonymous poster hash: 4c78c...2f7

Skrevet

Unge demente bor ikke på sykehjem i en tidlig fase av demens. Ikke eldre heller, med mindre somatisk sykdom gjør det nødvendig.

Dette stemmer ikke.

Sykdommen progredierer raskere hos unge. Derfor kommer mange på sykehjem etter kortere tid enn ved late onset demens. Det hjelper ikke at kroppen er frisk når det kognitive fører til at vedkommende ikke kan fungere i eget hjem.

De kommer ikke på sykehjem i den tidlige fasen av demens, men den tidlige fasen varer kortere hos unge.

Anonymous poster hash: 40dd6...458

Skrevet

Dette stemmer ikke.

Sykdommen progredierer raskere hos unge. Derfor kommer mange på sykehjem etter kortere tid enn ved late onset demens. Det hjelper ikke at kroppen er frisk når det kognitive fører til at vedkommende ikke kan fungere i eget hjem.

De kommer ikke på sykehjem i den tidlige fasen av demens, men den tidlige fasen varer kortere hos unge.

Du begynner med å si at det jeg sier ikke stemmer og følger opp med å si akkurat det samme som jeg? Ok.

Skrevet

Ja, og det har pågått noen mnd bare

Det høres ikke ut som tidlig demens. I alle fall moderat demens. Hvis dette har pågått i bare noen mnd har det gått raskt.

Er hun utredet for bakenforliggende årsaker? Eldre mennesker kan oppleve forvirring - delir grunnet infeksjoner i kroppen eller andre mangler, sykdommer i hjernen eller kroppen ellers.

Hun bør utredes ordentlig!

Skrevet

Dette stemmer ikke.

Du begynner med å si at det jeg sier ikke stemmer og følger opp med å si akkurat det samme som jeg? Ok.

Beklager. Leste svaret for dårlig. Ser nå at du vektla at de ikke bir på sykehjem i tidlig fase :) Da er vi enig

Skrevet

Unge demente bor ikke på sykehjem i en tidlig fase av demens. Ikke eldre heller, med mindre somatisk sykdom gjør det nødvendig.Anonymous poster hash: 16ab3...e33

En jeg kjenner fikk tidlig demens i midten av 30-årene, det gikk veldig fort for seg og vedkommende havnet tidlig på et hjem. Helt forferdelig triste saker..

Anonymous poster hash: c7ee7...e5b

Skrevet

Unge mennesker i en tidlig fase av demens og som bor på sykehjem - det skal du jobbe med. Troooor nok du skal lese jobbinnstruksen din litt nøyere gitt Anonymous poster hash: 10669...6cd

du kan godt le av meg, men JA det er faktisk det jeg skal jobbe med! Sykepleier er jeg også,overrasket ??

Skrevet

What. Hvilket sykehjem er dette. Hva kvalifiserer du som ung?

Anonymous poster hash: c70d6...eeb

Skrevet

Ja jobbet på Blidensol da avdelingen for unge demente var helt ny. Veldig trist egentlig. Det er vanlig å bli deprimert når en har demens men her var det ekstra ille. De hadde liksom ikke glede av livet lenger. Som om de hadde gitt opp. De var i begynnelsen av 50 årene. Husker spesielt en dame som var som en robot. Hun trente mange timer til dagen og var ekstremt opptatt av å spise sunt. Men null kontakt. Snakket ikke til oss. Skikkelig sur og lei. Gikk rundt som en robot.. Forferdelig deprimerende å jobbe der faktisk

Anonymous poster hash: 1e7ec...0ea

Skrevet

What. Hvilket sykehjem er dette. Hva kvalifiserer du som ung?Anonymous poster hash: c70d6...eeb

unge unge demente er under 70 år på stedet jeg jobber, vil helst ikke oppgi navn, men relativt nytt sykehjem!

Skrevet

Ja jobbet på Blidensol da avdelingen for unge demente var helt ny. Veldig trist egentlig. Det er vanlig å bli deprimert når en har demens men her var det ekstra ille. De hadde liksom ikke glede av livet lenger. Som om de hadde gitt opp. De var i begynnelsen av 50 årene. Husker spesielt en dame som var som en robot. Hun trente mange timer til dagen og var ekstremt opptatt av å spise sunt. Men null kontakt. Snakket ikke til oss. Skikkelig sur og lei. Gikk rundt som en robot.. Forferdelig deprimerende å jobbe der faktiskAnonymous poster hash: 1e7ec...0ea

ja det er ganske trist, forderdelig sykdom det der :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...