Gå til innhold

Rabler for meg! Eller er det jeg som tar feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene mine er oppdratt til å alltid ha rene klær på! Er det snørr eller andre flekker på genseren og buksa lukter rumpe skal de i skittenklærne. Undertøy skal alltid byttes uansett! Er ikke alltid det er nødvendig, men vil at dette skal være rutine for de, så jeg slipper å sjekke at 17-åringen går med rene boksere :P

Men til problemet! Min mor er ganske sjokka over at vaskemaskina går ca 3 ganger daglig (har en sengevæter også) og mener barna kan gå med bukser og gensere flere ganger på rad, og t-skjorten, bokseren og sokkene ser jo helt rene ut... Hun maser om det omtrent hver gang hun er her. Skjønner det er velmenende, men jeg blir sprø! Forklarer at undertøy skal de bytte uansett, for å få den rutinen. Og jeg lar de ikke gå i klær som lukter rumpe/tiss eller som er flekkete!

Så jeg spør dere... Er dere enig med meg, eller burde jeg la de gå lenger med klærne.. Hva med undertøy?

Anonymous poster hash: b524f...c76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her bruker gutten klærne sine flere dager på rad. Går i ull og flees. Kaster de til vask når de er skitne.

Lukter ikke så veldig på klærne, da det ikke er god lukt etter klamme uteklær.

Så jeg syns du vasker for mye klær, men vil du det, så gjør det:)

Jeg henger de på badet over natta, og blir brukt igjen.

Er ikke tiss eller spesiellt rumpelukt av klærne. Underbuksa blir skiftet nesten hver dag. Dusjer mye.

Lurt å begynne som en rutine med undertøyskifte hver dag. Det skal jeg innføre til gutten min også.

Anonymous poster hash: 8315a...050

Skrevet

Her bruker gutten klærne sine flere dager på rad. Går i ull og flees. Kaster de til vask når de er skitne.

Lukter ikke så veldig på klærne, da det ikke er god lukt etter klamme uteklær.

Så jeg syns du vasker for mye klær, men vil du det, så gjør det:)

Jeg henger de på badet over natta, og blir brukt igjen.

Er ikke tiss eller spesiellt rumpelukt av klærne. Underbuksa blir skiftet nesten hver dag. Dusjer mye.

Lurt å begynne som en rutine med undertøyskifte hver dag. Det skal jeg innføre til gutten min også.

Anonymous poster hash: 8315a...050

Gjør ikke meg noe å vaske, bare ungene er rene og pene!:-)

Skrevet

Det nytter ikke å bare bytte undertøyet om de ikke vasker seg i tillegg.

Jeg mener, rumpelukt av buksa??

Har jeg aldri opplevd her i huset i alle fall.

Er du sikker på at du ikke bare er i overkant nøye med rene klær og derfor innbiller deg at det lukter rumpe av buksene?

Jeg tror du er i overkant redd for skitne klær. ;)

Skrevet

Du vasker mye! Gensere, t-skjorter og sokker, i alle fall de som er av ull, tåler fint flere dagers bruk. Hele genseren trenger ikke vaskes om det er en youghurtflekk på ermet. Da kan flekken fjernes med en klut. Ser at du skriver i den andre tråden at du vasker sengetøy hver tredje dag, er det noen spesiell grunn til det? Hver 14. dag er vel mer vanlig. Å vaske så mye er hverken bra for tøyet, miljøet eller den arbeidsbelastningen du legger på deg selv. 

Anonymous poster hash: 994b2...2b9
Skrevet

Særlig miljøvennlig er det hvertfall ikke!

Anonymous poster hash: fbea2...1dc

Skrevet

Jeg vasker omtrent som deg, undertøy skiftes hver dag (utenom ullundertøyet til minste, som hun kan bruke et par dager om det ikke lukter). Sokker lukter fort tåfis, også på de minste.. Ungene vasker seg hver eneste morgen i tillegg til dusj hver andre-tredje dag. Det lukter likevel fort tiss og rumpelukt av stillongser og bukser, og fjortisen lukter svett til tross for vask og deo. 10 åringen har ei venninne som kan bruke bukser osv mange dager på rad, og en gang hun var på besøk så luktet hun så ille at jeg ikke likte at hun satt i møblene. Det luktet på flere meters avstand. Det var sommer, og hun hadde brukt en tights i syntetisk stoff i flere dager.. Jeg vasker heller mye klær, enn å ha unger som lukter. Husker vi hadde en som lukta vondt i klassa mi da jeg gikk på barneskolen, det var ikke særlig stas, hverken for han eller oss andre..

Anonymous poster hash: ae502...ebe

Skrevet

Det nytter ikke å bare bytte undertøyet om de ikke vasker seg i tillegg.

Jeg mener, rumpelukt av buksa??

Har jeg aldri opplevd her i huset i alle fall.

Er du sikker på at du ikke bare er i overkant nøye med rene klær og derfor innbiller deg at det lukter rumpe av buksene?

Jeg tror du er i overkant redd for skitne klær. ;)

De vasker seg med klut hver morgen, og dusjer 3 ganger i uka! Er kun han ene som noen gang har hatt rumpelukt... De andre lukter det tiss av, for han som sengevæter lekker litt på dagtid også!

Skrevet

Du vasker mye! Gensere, t-skjorter og sokker, i alle fall de som er av ull, tåler fint flere dagers bruk. Hele genseren trenger ikke vaskes om det er en youghurtflekk på ermet. Da kan flekken fjernes med en klut. Ser at du skriver i den andre tråden at du vasker sengetøy hver tredje dag, er det noen spesiell grunn til det? Hver 14. dag er vel mer vanlig. Å vaske så mye er hverken bra for tøyet, miljøet eller den arbeidsbelastningen du legger på deg selv.

Anonymous poster hash: 994b2...2b9

Som det står i hi, har en sengevæter... De andre sengene byttes på hver andre uke ca! Ullundertøy som ikke lukter bruker de flere dager!

Skrevet

Gjør som deg HI

Anonymous poster hash: 76cf2...6db

Skrevet

Jeg vasker omtrent som deg, undertøy skiftes hver dag (utenom ullundertøyet til minste, som hun kan bruke et par dager om det ikke lukter). Sokker lukter fort tåfis, også på de minste.. Ungene vasker seg hver eneste morgen i tillegg til dusj hver andre-tredje dag. Det lukter likevel fort tiss og rumpelukt av stillongser og bukser, og fjortisen lukter svett til tross for vask og deo. 10 åringen har ei venninne som kan bruke bukser osv mange dager på rad, og en gang hun var på besøk så luktet hun så ille at jeg ikke likte at hun satt i møblene. Det luktet på flere meters avstand. Det var sommer, og hun hadde brukt en tights i syntetisk stoff i flere dager.. Jeg vasker heller mye klær, enn å ha unger som lukter. Husker vi hadde en som lukta vondt i klassa mi da jeg gikk på barneskolen, det var ikke særlig stas, hverken for han eller oss andre..

Anonymous poster hash: ae502...ebe

Så veldig enig med deg!

Barna har to brødre til kompiser. De går med samme klær i minst ei uke! Det lukter tåfis lang vei av de, klærne er synlig møkkete, og en morgen etter overnatting hørte jeg de diskuterte litt. Min sønn fant ny bokser og nye sokker, kompisen lurte på hvorfor, han kunne fint gå med samme i flere dager.. Usj!

Skrevet

Jeg kan gå med gensere og bukser flere dager da! Men det lukter ikke rumpe av buksene mine, og jeg søler sjelden yoghurt! 😜 så jeg er iallfall ikke i overkant redd for skitne klær!;)

Skrevet

Skal sjekke hvordan han med rumpelukt vasker seg, om det er rask klasking med kluten over, eller om han vasker inni... For det kan jo være han ikke vasker seg godt nok?

Visste ikke det var så sjelden med rumpelukt!:P

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Sokker og truser trodde jeg vitterlig ALLE skiftet daglig!?

Bukser og gensere (+ullundertøy) kan fint brukes om igjen, men om det er blitt flekker første dagen går det selvsagt rett i vask.. Jeg liker ikke å bruke klær som er flekker i hvertfall (ikke alt som går bort med klut og vann heller).

Syns du virker helt normal, jeg..

Virkelig? Truser og sokker kan brukes flere dager? Uff..

Skrevet

Sokker og truser trodde jeg vitterlig ALLE skiftet daglig!?

Bukser og gensere (+ullundertøy) kan fint brukes om igjen, men om det er blitt flekker første dagen går det selvsagt rett i vask.. Jeg liker ikke å bruke klær som er flekker i hvertfall (ikke alt som går bort med klut og vann heller).

Syns du virker helt normal, jeg..

Virkelig? Truser og sokker kan brukes flere dager? Uff..

Åh, takk:) begynte nesten å lure!;)

Skrevet

Undertøy/sokker byttes hver dag, men hvis buksa/te-skjorten ikke har flekker så går det helt fint å bruke de dagen etterpå :) Nå er jeg så "heldig" at jeg har ei jente som generelt er megaskitten etter barnehagen så jeg trenger ikke å tenke så mye på om genseren kan brukes dagen derpå :P

Skrevet

Vi gjør omtrent som deg, Hi.

Ungene dusjer annenhver dag og vasker seg den dagen de ikke dusjer.

Skrevet

Fortsett med det du gjør.det er veldig mange barn som nå går rundt og lukter fordi det skal spares på vask.de lukter!rebt undertøy og sokker selvsagt hverdag og bukse genser Max 2 dager.body byttes hverdag.det er det mange som dropper og de lukter tiss

Skrevet

Truser og sokker byttes hver dag, det trodde jeg var ganske så normalt. T-skjorter, genser og bukse byttes om det er møkkete og flekkete, noe det stort sett er da jeg har små barn :) Men det hender de kan bruke samme bukse eller genser 2 dager på rad. Jeg sender ikke ungene på skolen eller i barnehagen om ikke klærne er rene eller luktfrie, jeg går tross alt ikke på jobb i slike klær heller :) Skifter på sengene sånn omtrentlig 1 gang i uka :) Med klesvask etter 5 personer og sengeskift etter 5 sier det seg selv at vaskemaskina må gå en del :) Mamma syntes også vi vasket mye helt til jeg sa at vaskemaskinen gikk da hver bidige dag hjemme da vi var små også ;) Nå vasker hun jo bare et par maskiner i uka siden det bare er hun og pappa, og har helt glemt småbarnslivet ;)

Men det kommer jo ann på hvor stor maskin man har i tillegg, om den tar 6 kg eller 12 kg :)

Skrevet

Du høres nevrotisk ut.

Rumpelukt i bukse har jeg aldri opplevd. Og du følger opp en på 17? Har han en diagnose?

Undertøy skiftes hver dag, resten skiftes når det er skittent.

Har en følelse av at du kommer til å bli svigermor fra helvete. Du komme aldri til å klare å slippe ungene. Kommer ikke over at du passer på at en på 17 har rene truser. SYKT!

Anonymous poster hash: b9417...5c4

Skrevet

Barna skifter selvfølgelig underbukser og sokker hver eneste dag. Noe annet er ekkelt.

Langbukser og gensere brukes om igjen så sant det ikke har vært uhell eller plaggene ser skitne ut.

T-skjorter, stillongser ol vurderes fortløpende.

Anonymous poster hash: 117fe...033

Skrevet

Du høres nevrotisk ut.

Rumpelukt i bukse har jeg aldri opplevd. Og du følger opp en på 17? Har han en diagnose?

Undertøy skiftes hver dag, resten skiftes når det er skittent.

Har en følelse av at du kommer til å bli svigermor fra helvete. Du komme aldri til å klare å slippe ungene. Kommer ikke over at du passer på at en på 17 har rene truser. SYKT!

Anonymous poster hash: b9417...5c4

hun passer på å lære ungene rutiner på å bytte når de er skitten nå, slik at hun slipper når de er 17 ;)

Anonymous poster hash: 074a3...b6f

Skrevet

Undertøy og sokker skiftes hver dag. Gensere og bukser som det ikke er flekker på brukes en til to dager til.

Jeg forsøker å begrense all vaskingen av miljøhensyn, men selv om vi bare er to i familien så går maskinen minimum en gang pr dag pr dag....

Skrevet

Undertøy skites minst hver dag, mer ved skvetting. Ullsokker kan til nøds bruker 2 dager, ellers byttes sokker hver dag. Og ullongs stinker etter en dag på ski.

Resten av klærne kan teoretisk brukes flere dager, men hos oss tilhører det en sjeldenhet. Gutten er veldig varm av seg og buksene lukter temmelig ramt etter 1 dag på skolen (1. klasse). Gensere kan gjenbrukes oftere...men som regel har man deler av dagens meny på utstilling og de går rett til vask.

Han er sengevæter og produserer derfor enormt med klesvask.

Dusjer hver morgen for å få bort tisselukt. Kanskje barnet ditt promper mye hvis han sliter med rompelukt? Har han kanskje vegring mot å gå på do på skolen/bhg? (Det har min nemlig, han holder seg til bæsjen nærmest tyter ut av ørene på han) Her skvettes det av og til litt ila dagen, jeg ville dusjet han om kvelden pga lukten om det ikke var av sengevætingen.

Anonymous poster hash: e4f26...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...