Gå til innhold

Er meslinger farligere enn influensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at ca 900 personer dør årlig av influensa bare i Norge. På verdensbasis må det da være maaange, eller er vi spesielt influensa-utsatt her? Ut i fra en artikkel på nrk ser jeg at ca 145.000 på verdensbasis dør av meslinger.

Burde vi ikke da heller fokusere på å vaksinere mot influensa? Selvfølgelig mot meslinger også, men kan noen forklare meg hvorfor meslinger er verre enn influensa?

Anonymous poster hash: 7e6d9...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meslinger svekker imunnforsvaret så man får lett der og da f.eks influensa, ørebetennelse, andre infeksjon, og ja dødelig hjernehinnebetennelse! De som dør av influensa er som regel folk som allerede har svekket helse, klart det kunne vært unngått men det finnes så mange forskjellige influensaviruser at å vaksinere mot alle går vel neppe.

Anonymous poster hash: bb150...170

Skrevet

Er dette et seriøst spørsmål?

Anonymous poster hash: 94241...cd7

Skrevet

vet ikke om dette stemmer, men av influensa blir man jo vanligvis frisk. av meslinger kan man få endel ettersykdommer, tror jeg.

De fleste som dør av influensa her til lands er eldre, tror jeg.

Anonymous poster hash: 8d635...222

Skrevet

Er dette et seriøst spørsmål?Anonymous poster hash: 94241...cd7

Ikke alle vet hva som er farlig med meslinger, så ser ikke problemet med at HI spør. Er bare bra at man får diskutert temaet (selv om det er gjort 100 ganger før) så de naive foreldrene som nekter å vaksinere barna sine forhåpentligvis åpner øynene sine og får barna vaksinert!

Anonymous poster hash: bb150...170

Skrevet

Ettersom meslinger offisielt har vært utryddet i vår del av verden i 15 år, såkalte man ikke sammenligne. Vi har blitt vaksinert mot meslinger siden 70-tallet.

Det finnes flere forskjellige influensavirus, og det er derfor "vanskeligere" å få influensavaksine inn i varnevaksinasjonsprogrammet da det ville blitt svært mange sprøyter. Hvor mange som døde av meslinger før og tidlig i vaksineringen har jeg ikke tall på på stående fot, men vet at det også var en del følgesykdommer med denne barnesykdommen, hjernebetennelse, lungebetennelse mm. som rammet friske såvel som de med nedsatt immunforsvar, og det var nok med på å tippe vektskålen for vaksinering.

På verdensbasis kan 5% av alle barnedødsfall under 5 år skyldes meslinger, men pga vaksinen er ingen av disse dødsfallene i Norge

Anonymous poster hash: 35a8a...d3e

Skrevet

De som dør av influensa er absolutt alle sammen svekket fra før. Det er eldre, det er folk med nedsatt immunforsvar, det er hjerte- og lungesyke osv

De som dør av meslinger er friske og raske unger som overhodet ikke er i noen risikogruppe i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 69c24...231

Skrevet

Det er årlig mellom 250 000 - 500 000 dødsfall grunnet influensa i verden. Influensa har en relativt lav smitterisiko. Influensa epidemier gir faktisk ikke mer enn 3-5 million alvorlig syke på verdens basis, mortalitet nevnt over. 

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs211/en/

Meslinger derimot er svært smittsomt, før en begynte med vaksinering døde ca 2,6 millioner hvert år. 

Det finnes ingen kurativ behandling, kun støttende. 

Årlig dør nå ca 145 000 av meslinger, dette til tross for av > 84% av alle barn i hele verden vaksineres. 

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/

Anonymous poster hash: 18e2f...105
Skrevet

De som dør av influensa er absolutt alle sammen svekket fra før. Det er eldre, det er folk med nedsatt immunforsvar, det er hjerte- og lungesyke osv

Dette er feil. Friske og unge dør også av influensa her i Norge og den vestlige verden, dog sjelden. 

Skrevet

De som dør av meslinger er friske og raske unger som overhodet ikke er i noen risikogruppe i utgangspunktet.

Det er i hovedsak uvaksinerte barn og uvaksinerte gravide som dør av meslinger. Men alle uvaksinerte kan smittes, og de som er vaksinerte med ikke har utviklet immunitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...