Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Skrevet 23. februar 2015 Jeg har et barn fra før som har mitt doble etternavn, la oss si at det er Buvik-Jespersen. Første del av navnet betyr mye for meg for det er et vernet etternavn. Jeg har nå giftet meg med ny mann og vi fikk for noen mnd siden en herlig liten baby som har fått navnet Buvik-Ottersen. Både mannen min og jeg vil da bytte så vi heter det samme. Men hva med førstemann? Hun har en pappa som også har et spesielt etternavn og har frem til nå ikke hatt noen problemer med at datteren hans har et annet etternavn, men er redd han vil reagere om jeg endrer navnet hennes til det samme som vi da alle vil hete. Hva synes dere? Hun bor hos oss ca 75% av tiden, en dag i uken annenhver uke og annenhver helg hos far.. Anonymous poster hash: 77111...6d8
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 Førstemann beholder selvsagt navnet sitt. Du kan ikke nekte barnet den delen av identitet fra far bare fordi du har giftet deg på nytt. Anonymous poster hash: 05c5a...564
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #3 Skrevet 23. februar 2015 Du kan vel ikke bytte uten løyve fra faren? Hva med å bytte om istedet? Første unge heter Jespersen Buvik, og dere andre heter Ottersen Buvik? Anonymous poster hash: 525b1...0d6
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Førstemann har kun mitt navn, så ingen identitet med far. Var ikke noe særlig med kontakt mellom dem det første året så derfor har hun bare mitt navn. Jeg har også 100% foreldreansvar og hovedomsorg så kan endre og styre så mye jeg hæler. Noe jeg ikke gjør da jeg er oppegående og ønsker et flott samarbeid med han. Det jeg tenker på er om hun alene skal hete buvik-jespersen, om hun vil føle seg utenfor. HI Anonymous poster hash: 77111...6d8
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #5 Skrevet 23. februar 2015 Synes du, helt oppriktig, at det er riktig at jenta skal ha felles etternavn med stefar, men ikke sin egen far? Hadde DU godtatt det, at far endra navnet på jenta så der ble likt hans og stemors? Enkelte mødre altså! Dere er og blir en dine/mine/våre familie. Da for du bare leve med at det gjenspeiles også i navnene. Anonymous poster hash: c6c2e...0d2
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #6 Skrevet 23. februar 2015 Egentlig en god idé det å bytte om, men med de EKTE navnene så klinger det ikke i det hele tatt. Høres bare feil ut. Anonymous poster hash: 77111...6d8
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #7 Skrevet 23. februar 2015 Synes du, helt oppriktig, at det er riktig at jenta skal ha felles etternavn med stefar, men ikke sin egen far? Hadde DU godtatt det, at far endra navnet på jenta så der ble likt hans og stemors? Enkelte mødre altså! Dere er og blir en dine/mine/våre familie. Da for du bare leve med at det gjenspeiles også i navnene. Anonymous poster hash: c6c2e...0d2 Sorry, glem denne. Trodde jenta delte navn med faren. Anonymous poster hash: c6c2e...0d2
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #8 Skrevet 23. februar 2015 Synes ikke barnet til en annen mann kan ta etternavnet til mors nye mann, nei. Det blir helt feil. Dere deler jo uansett det ene navnet, så tilhørigheten er jo der. Anonymous poster hash: cf169...a9a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #9 Skrevet 23. februar 2015 Hva med å høre med barnet hva han/hun vil? Er barnet lite, så vent til det blir stort nok til å velge selv? Anonymous poster hash: 4fc36...af5
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #10 Skrevet 23. februar 2015 Hun har ikke giftet seg. La henne beholde navnet sitt. Anonymous poster hash: dfdb1...013
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #11 Skrevet 23. februar 2015 Hva med å høre med barnet hva han/hun vil? Er barnet lite, så vent til det blir stort nok til å velge selv? Anonymous poster hash: 4fc36...af5 Det er vanskelig dette med navn. Jeg har også et særkullsbarn som heter kun mitt navn, la oss si Eide. Jeg og min mann har vært sammen i mange, mange år og har to barn felles. De heter "Eide Kaspersen", samme som jeg ble hetende da vi giftet oss. Min fra før har sagt siden før vi giftet oss for fire år siden at han også vil hete det. Han trodde oppriktig at han også kom til å bytte navn ved bryllupet. Men jeg føler det er urettferdig overfor faren hans, pluss at jeg tror ikke han hadde godkjent det. Men i bunn og grunn går det jo utover barnet. Anonymous poster hash: 7ffab...801
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #13 Skrevet 23. februar 2015 Det kommer an på.. hvor gammel er eldstejenta? Forholdet til far (tilstedeværende, fraværende ?) og hva far synes. Jeg fikk selv samme spørsmål som barn om jeg ville legge til etternavnet til min nye stefar, ble kjempeglad ! Da ble vi liksom en ordentlig familie. Min biologiske far var omtrent aldri inne i bildet og forsvant totalt under tenårene, så hans mening om saken falt oss aldri inn... Hvordan er det hos deg HI? Skal dere vektlegge at dere er en ny, felles familie og at biologiske far er "utenfor"? Hva identifiserer ungen din seg med? Jeg syns det blir feil om resten av familien heter noe annet og jenta di ikke er med i fellesskapet, i motsetning til de fleste andre her i tråden.. Anonymous poster hash: a9d2d...d49
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #14 Skrevet 23. februar 2015 Egentlig en god idé det å bytte om, men med de EKTE navnene så klinger det ikke i det hele tatt. Høres bare feil ut. Anonymous poster hash: 77111...6d8 Pytt, d er bare vanen Anonymous poster hash: 525b1...0d6
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #15 Skrevet 23. februar 2015 Jeg synes ikke du bør endre din datters navn til stefarens etternavn så lenge hun har så mye kontakt og samvær med sin biologiske far. Det vil nok være provoserende for far, og har du spurt stefaren om han ønsker å gi stedatteren etternavnet sitt? Jeg ville ikke synes det var naturlig med mindre det var stebarnsadopsjon inne i bildet. Anonymous poster hash: 22c08...644
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #16 Skrevet 23. februar 2015 Jeg kjenner ei dom heter hilde kathrine halsa brun-olsen krtstoffersen. 2 fornavn og 4 etternavn..... og min svigermor har 3 fornavn og 2 etternavn.... Anonymous poster hash: a7de4...e10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå