Gå til innhold

Hva regnes egentlig som undervisningstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her barna mine går på skolen har de for eksempel en time i uka "stillelesning" i valgfri bok på biblioteket. Det er regnet som en norsktime. De har også 4x30 minutter "fysisk aktivitet" som regnes som kroppsøvingstimer, men der det er en lærer med asvar for 250 elever. Elevene gjør det de selv har lyst til. Det vil si at noen spiller fotball, noen hopper tau og mange går bare rundt og prater eller sitter og leser en bok. Noen av de eldste elevene har som oppgave å være aktivitetsledere for dem som har lyst, men de barna som ikke er så fysiske av seg blir ikke spessielt oppmuntret til å gjøre noe fysisk.

Er dette vanlig? Opplegget frigjør jo selvfølgelig en del lærertimer til annet bruk, men hva får egentlig elevene igjen for tiden?

Anonymous poster hash: e584d...7cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her barna mine går på skolen har de for eksempel en time i uka "stillelesning" i valgfri bok på biblioteket. Det er regnet som en norsktime. De har også 4x30 minutter "fysisk aktivitet" som regnes som kroppsøvingstimer, men der det er en lærer med asvar for 250 elever. Elevene gjør det de selv har lyst til. Det vil si at noen spiller fotball, noen hopper tau og mange går bare rundt og prater eller sitter og leser en bok. Noen av de eldste elevene har som oppgave å være aktivitetsledere for dem som har lyst, men de barna som ikke er så fysiske av seg blir ikke spessielt oppmuntret til å gjøre noe fysisk.

Er dette vanlig? Opplegget frigjør jo selvfølgelig en del lærertimer til annet bruk, men hva får egentlig elevene igjen for tiden?

Lesetrening. Bevegelse.

Anonymous poster hash: ce6b3...030

Skrevet

Lesetrening. Bevegelse.

Anonymous poster hash: ce6b3...030

Problemet er at de som trenger det minst får lesetrening og bevegelse. De som trenger det mest får ingenting. Jeg oppdaget nettopp at min datter som har lesevansker har sittet i 2 år og latt som hun leser i disse timene uten å forstå et ord. Ingen har oppdaget det.

Det samme gjelder for fysisk aktivitet. De elevene som er ivrige og glade i å bevege seg i utgangspunktet klarer å sette seg selv i gang, mens de som sliter fysisk ikke trenger å gjøre noen ting.

Skrevet

Som lærer er da dette mitt ønske til deg

-gi beskjed til kontaktlærer om din observasjon og bekymring.

Mine elever har også lesing 1 skoletime i uka, men da hører jeg også elevene mine. De svake blir alltid hørt, de sterke blir hørt Ca annenhver gang. Vi hører fast leselekse en dag i uka i tillegg.

Og gjennom dette tilpasser vi for alle elever.

I fysak deler vi inn i grupper der alle må delta i sin gruppe.. En lærer på Ca 20-25 elever.

Anonymous poster hash: 48bd7...16d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...