Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Skrevet 23. februar 2015 Kan dere være så snill å forklare meg hvorfor? Jeg har aldri forstått hva som gjør at noen er opptatt av mote, merker, designere osv, og jeg vil gjerne forsøke å forstå hva som gjør at dette er viktig for noen. Er det kvalitet, at dere liker å vise dere fram, en følelse av luksus...? Hva får dere ut av det å gå rundt med en veske til f.eks. 9000 kr, eller en bukse til f.eks. 2000 kr? Jeg håper dere kan svare, så ærlig som mulig, for jeg er oppriktig interessert i å forstå hva det er som utløser dette behovet når som jeg selv har en datter som med stormskritt nærmer seg tenårene og som er mye mer opptatt av slike ting enn det jeg er. Anonymous poster hash: 36612...5ed
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 Det er liten vits i å spørre folk om dette. De færreste er klar over hva som egentlig styrer ønskene deres. Anonymous poster hash: ab8e6...42b
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #3 Skrevet 23. februar 2015 Det er liten vits i å spørre folk om dette. De færreste er klar over hva som egentlig styrer ønskene deres. Anonymous poster hash: ab8e6...42b Noen må vel ha et snev av refleksjonsevne vel? Jeg vet i hvert fall hva som driver meg til å velge klær, tilbehør, sko osv som jeg bruker, og jeg vet også hva som driver meg til å bruke unødvendig mye penger på ting som er viktige for meg og hvorfor de tingene betyr noe for meg. HI Anonymous poster hash: 36612...5ed
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Det er liten vits i å spørre folk om dette. De færreste er klar over hva som egentlig styrer ønskene deres. Anonymous poster hash: ab8e6...42b Noen må vel ha et snev av refleksjonsevne vel? Jeg vet i hvert fall hva som driver meg til å velge klær, tilbehør, sko osv som jeg bruker, og jeg vet også hva som driver meg til å bruke unødvendig mye penger på ting som er viktige for meg og hvorfor de tingene betyr noe for meg. HI Anonymous poster hash: 36612...5ed Hva mener du driver deg da? Anonymous poster hash: ab8e6...42b
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #5 Skrevet 23. februar 2015 Flere ting. Mest viktig er at det passer til min smak og stil. I tillegg synes jeg de merkene jeg liker har bedre snitt/utseende enn mange billigvarianter som ofte er forenklede kopier. Kvalitet er også viktig da jeg shopper veldig sjelden og vil ha noe som varer. Anonymous poster hash: ae47d...1ad
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #6 Skrevet 23. februar 2015 Det som utløste min veskekjærlighet var at jeg arvet en gammel og nydelig veske. Den er svindyr, men det visste jeg ikke da. Den hadde blitt brukt i mange år og var akkurat så myk og slitt at den var fin, men absolutt ikke så slitt at det så stygt ut. Den hadde en historie. Og etter å ha brukt den en stund fant jeg ut at jeg ikke skulle kjøpe trendy billigvesker mer, men klassiske vesker Av kvalitet. Som kanskje mine døtre vil bli glad for. Jeans kan jeg bruke 2000 kr hvis de er av super kvalitet. Er de ikke det vil jeg aldri kaste bort penger på en logo. Jeg hater klær som ikke puster eller ikke tåler bruk, derfor betaler jeg for kvalitet. Men aldri en genser i dårlig materiale bare fordi det er merke på. Så kanskje ikke helt i målgruppen. Min datter får på ingen måte en designerveske med på skolen, men hun skal nok få de når hun blir eldre og har vett til å ta vare på de. Nå liker jeg samme stil som for ti år siden og følger ikke trenger. Gjør jeg mot formodning det kjøper jeg billige ting. Anonymous poster hash: 24fb0...852
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #7 Skrevet 23. februar 2015 Det er liten vits i å spørre folk om dette. De færreste er klar over hva som egentlig styrer ønskene deres. Anonymous poster hash: ab8e6...42b Noen må vel ha et snev av refleksjonsevne vel? Jeg vet i hvert fall hva som driver meg til å velge klær, tilbehør, sko osv som jeg bruker, og jeg vet også hva som driver meg til å bruke unødvendig mye penger på ting som er viktige for meg og hvorfor de tingene betyr noe for meg. HI Anonymous poster hash: 36612...5ed Hva mener du driver deg da? Anonymous poster hash: ab8e6...42b Sko f.eks. er ren komfort. Jeg har nesten bare myke og behagelige joggesko-aktige sko, helst i goretex fordi de er vanntette da, noe jeg finner praktisk. Finskoene min er billige og sikkert ikke så lekre i andres øyne rett og slett fordi jeg sjeldent bruker dem og derfor ikke vil kaste bort penger på noe dyrt. Og med lav hæl fordi jeg synes det er ukomfortabelt å gå med høye hæler. Klær velger jeg ut i fra pris, smak og komfort. Jeg misliker å bruke mer enn 200-300 kroner på et vanlig klesplagg fordi det er så mye annet gøy jeg heller vil bruke penger på. Dette henger mest igjen fra da jeg hadde stram økonomi, nå har jeg egentlig mer enn god nok råd til å bruke 2000 kr på en bukse om jeg vil. Så velger jeg klær som er flatterende for min type figur, er komfortabel og i min smak. Osv. HI Anonymous poster hash: 36612...5ed
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #8 Skrevet 23. februar 2015 Jeg har ingen ekstremt dyre merkeklær eller merkevesker, men jeg ønsker meg en celineveske. Såg den første gang i London, og jeg syns veska var 100 % perfekt (og jeg finner aldri noen jeg er helt fornøyd med!) Jeg syns 20.000 er veldig dyrt for en veske, men jeg har ønsket meg den veska i 2 år nå, så begynner å vurdere å kjøpe den Anonymous poster hash: 25274...186
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #9 Skrevet 23. februar 2015 Takker for seriøse og fine svar så langt, og tar gjerne i mot flere HI Anonymous poster hash: 36612...5ed
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #10 Skrevet 23. februar 2015 For meg så er det kvalitet, følelsen av å unne meg noe luksuriøst og fint. Jeg kjøper ikke noe jeg ikke liker, men finner jeg noe jeg virkelig liker så gir det meg en god følelse å kunne unne meg det Anonymous poster hash: af488...feb
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #11 Skrevet 23. februar 2015 Flere ting. Mest viktig er at det passer til min smak og stil. I tillegg synes jeg de merkene jeg liker har bedre snitt/utseende enn mange billigvarianter som ofte er forenklede kopier. Kvalitet er også viktig da jeg shopper veldig sjelden og vil ha noe som varer. Anonymous poster hash: ae47d...1ad Må forresten også legge til at jeg liker bedre å shoppe i dyre butikker pga lokalene og servicen. Får noia av overfylte stativer, umulig å få hjelp, kjempehøy technomusikk osv. i billigbutikkene. Anonymous poster hash: ae47d...1ad
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #12 Skrevet 23. februar 2015 Jeg har ikke råd til å kjøpe dyre merkeklær, så jeg jakter på dem på Fretex, som er latterlig overpriset på kjedeklær, men pris på dyrere merker er innimellom lav hvis man sammenligner med originalpris. Jeg har bl.a. falt helt for passformen og stilen til bukser fra DAY by Birger et Mikkelsen, så de ser jeg etter (koster rundt 1500 og oppover til vanlig, de jeg har kostet meg 80 og 180 kr). Jeg har bl.a. kjøpt en Armanikjole i silke, en dress fra Tiger of Sweden og en ullkjole fra Woolford, plagg som vanligvis er langt utenfor mitt budsjett, selv om vi ikke snakker Givenchy og Prada. Vesker er jeg ikke så opptatt av, men jeg kunne tenkt meg en med litt bedre kvalitet, de bilige går som regel i oppløsning ved hanken etter en stund. 2-3000 kunne jeg nok betalt, men da for kvalitet, ikke for merke, du vi aldri se meg med en LV-veske. Tips mottas (skinn/lær, gjerne sort, litt røff i stilen, mellomstor) Det er vel en kombinasjon av følelsen av litt luksus i hverdagen og at det er klassiske plagg jeg kan ha i mange år om jeg behandler dem pent. Jeg har som langsiktig mål å bytte ut de kjipe "13 på dusinet" plaggene fra H&M ol. (med hederlige unntak, fant nettopp et nydelig, klassisk skinnskjørt på salg) og erstatte dem med litt bedre kvalitet, og dermed få ned forbruket, men akk, jeg elsker å shoppe, retail therapy. Jeg kjøper skinnsko på salg når jeg finner det, selv om det finnes syntetsko av grei kvalitet også (men da må man igjen gjerne litt opp i pris). Jeg er heldig og har et lite skooutlet i nærheten, der hender det jeg gjør noen kupp. Anonymous poster hash: 47bfe...f72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå