Gå til innhold

Jeg synes det er vanskelig og flaut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 4 år, og han har 3 fettere 9 år, 4 år og 1,5 år. Min gutt leker kjempe fint med fetterene på 9 og 4 år, men nekter å leke med fetteren på 1,5 år. Han liker ikke babyer, synes fetteren en ekkel, dette er ting han sier selv. Men synes det er så vanskelig og flaut når vi alle møtes og de 3 andre guttene leker sammen, men min sitter alene og gråter sårt fordi de store guttene vil leke med babyen og ikke med han. De vil så klart leke med han også, det er jo han som nekter å delta pga minste fetter. Jeg oppfordrer han til å leke med miste, jeg gir beskjed i klar tale at sånn snakker vi ikke om andre når han sier fetter er ekkel og lignende. Sier og at hvis han ikke kan leke med alle får han heller sitte der alene, men da er det hans valg.  Selv om jeg vet at mitt barn er urimelig og sær, gråter jeg inni meg fordi hans sorg er reell for han. Men er også flaut overfor foreldrene at mitt barn oppfører seg sånn. Men hva i alle dager skal jeg gjøre for å få mitt barn til å leke med og inkludere minste fetter? Er likedan når vi møttes og det kun er mitt barn og minste fetter. Mitt barn blir hysterisk bare minste fetter kommer nær han. 

Anonymous poster hash: d3077...6be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må da være noen som har vært borti det samme, som kan gi meg råd om hvordan best løse det? Dette problemet gjelder alle små barn i barnehagen også, ikke kun minste fetter

Skrevet

Må da være noen som har vært borti det samme, som kan gi meg råd om hvordan best løse det? Dette problemet gjelder alle små barn i barnehagen også, ikke kun minste fetter

Jeg forstår godt at dette er vondt for dere begge. Men er nok ikke mye du får gjort. Den lille fetteren vokser jo snart opp, da er problemet borte :) Sønnen din må nok bare leve med det så lenge. Kan han ha noe OCD? Siden han reagerer så sterkt på små barn?

Anonymous poster hash: 5e6ad...ca6

Skrevet

Mine barn har 12 søskenbarn, alle i omtrent samme aldersspenn. Det er ikke alle søskenbarna de liker, og det endrer seg også oppigjennom årene hvem de liker. Det er da helt naturlig? Ingen i min familie legger noe vekt på det. Barna får selvsagt ikke snakke stygt om de søskenbarna de ikke liker, og utestenging fra felles lek er selvsagt ikke greit. Ut over det lar jeg de styre selv.

Anonymous poster hash: ed4e7...769

Skrevet

Jo jeg er klar over at ikke alle kommer overens, men han har aldri takla å ha fetteren i nærheten, alltid ment han er ekkel fordi han er baby. Han vil ikke han dattera til ett vennepar i nærheten av seg heller, ho er også ekkel, 2,5 år nå. I barnehagen får ikke de på småbarns avdelingen leke i samme område som han fordi de er så ekkle. Han mener de er ekkle fordi de sikler, bæsjer i bleie, griser når de spiser og spiser på leker. 

Skrevet

For å være helg ærlig, så forstår jeg gutten din. De minste kan være litt ekle.

Anonymous poster hash: 0a26a...ff7

Skrevet

For å være helg ærlig, så forstår jeg gutten din. De minste kan være litt ekle.

Anonymous poster hash: 0a26a...ff7

Hehe, det kan nok så være, men er ikke så lenge siden han var der selv. Og er ikke noe særlig når dette skaper problemer og sorg for han

Skrevet

Jo jeg er klar over at ikke alle kommer overens, men han har aldri takla å ha fetteren i nærheten, alltid ment han er ekkel fordi han er baby. Han vil ikke han dattera til ett vennepar i nærheten av seg heller, ho er også ekkel, 2,5 år nå. I barnehagen får ikke de på småbarns avdelingen leke i samme område som han fordi de er så ekkle. Han mener de er ekkle fordi de sikler, bæsjer i bleie, griser når de spiser og spiser på leker.

Han mobber de små. Det er ikke greit!

Anonymous poster hash: 0d117...81d

Skrevet

Han gjør det ikke for å være slem mot de små, han gjør det fordi han ikke takler de, nesten som en svak fobi. Det er ikke noe godt for verken han eller oss å ha det sånn. Noe må gjøres med det, vi forklarer og forklarer og lar han ikke ture frem, dette er noe han må overvinne, på en eller annen måte. Det er han som ender med å være utestengt fra fellesskapet i disse situasjonene

Skrevet

Han gjør det ikke for å være slem mot de små, han gjør det fordi han ikke takler de, nesten som en svak fobi. Det er ikke noe godt for verken han eller oss å ha det sånn. Noe må gjøres med det, vi forklarer og forklarer og lar han ikke ture frem, dette er noe han må overvinne, på en eller annen måte. Det er han som ender med å være utestengt fra fellesskapet i disse situasjonene

Som jeg sier, kan han ha OCD? Høres veldig slik ut. Ja du kan kalle det fobi også rett og slett. Han sliter med dette. Hadde dratt til psykolog. Først alene for å fortelle. Så med han hvis de vil snakke med han eller bard møte han. Han trenger hjelp til å takle dette.

Anonymous poster hash: 5e6ad...ca6

Skrevet

Rundt den alderen så var mine gutter veldig på at alt som hadde med babyer å gjøre var helt pyton. Den aller største fornærmelsen barna i mellom var å kalle hverandre en baby osv... Tror ikke jeg hadde tatt det så tungt, han har sikkert bare litt behov for å vise til sine litt eldre fettere at han er stor gutt (men så er han ikke stor nok til å skjønne at det ikke er greit å vise det på den må†en). Dette går over... :-)

Anonymous poster hash: f7465...54e
Skrevet

Tror ikke han har OCD, er ikke det tvangstanker som at sko må stå på en bestemt måte, ikke gå på streker og lignende ting?

Håper han vokser det fra seg, men kan ikke si nøyaktig når det kom, det har bare kommet gradvis og blitt verre og verre, vet bare det har vært der lenge.  Derfor blir jeg også usikker på at det kun er en fase, en fase bruker jo komme brått og forsvinne fort. Men skjønner ikke helt problemet hans, annet enn at det er ett stort problem for han. 

Skrevet

Har du vist han måter å leke med minste på? Kanskje han er litt usikker på hva denne saken faktisk er, og hva den kan brukes til.. Litt sjalusi kanskje.. Hva om dere låner minsten en dag slik at han kan bli kjent han...? Og da finner ut hvordan man leker med de..

2åringen min kan være på samme viset, han skjønner seg ikke på babyer, og liker hvertfall ikke at de rare siklende klumpene skal beslaglegge alle voksne og de andre barna.. men det hjelper litt når vi viser hva denne saken faktisk kan og hvordan han kan leke med de..

Anonymous poster hash: 1f9d0...4fb
Skrevet

Skjønner ikke hvordan det kan være slik, vi har stor familie (mannens slekt) med masse unger. Vi har selv en stor gutt på 10 som forguder sin lillesøster på snart 2. Selv om hun bæsjer i bleie (da kommer han bærende på henne til meg for å skifte). Storesøster som nå er 7 skiftet bleier uoppfordret på lillesøster da lille var 3 måneder og store var 5,5 år. Det er ikke normalt at en fireåring nekter å leke med alle mulige små barn fordi de er EKLE.

Anonymous poster hash: f87b3...48f
Skrevet

Kan han være sjalu på fetteren på 1,5 kanskje?

Ellers skjønner jeg jo at fireåringer ikke synes ettåringer er så kjempespennende....

Anonymous poster hash: df196...5ee
Skrevet

Nei er nok ikke sjalu, han år mye oppmerksomhet selv om minste er der eller andre små barn. Brukte episoden med miste i tråden nå fordi vi var samlet i går og jeg ble veldig frustrert over situasjonen. Men han er slik med alle småbarn derfor tror jeg ikke det dreier seg om sjalusi. Han og miste kan leke samme leken i hver sin ende av hagen/ huset, men miste får ikke komme i nærheten av der han er. 

Skrevet

Det er en fase.

Ikke fokuser på det, det går over.

OCD? Psykolog? Høres vanvittig ut. Må alt institusjonaliseres? Tragisk.

Anonymous poster hash: cf3d9...214

Skrevet

Jo jeg er klar over at ikke alle kommer overens, men han har aldri takla å ha fetteren i nærheten, alltid ment han er ekkel fordi han er baby. Han vil ikke han dattera til ett vennepar i nærheten av seg heller, ho er også ekkel, 2,5 år nå. I barnehagen får ikke de på småbarns avdelingen leke i samme område som han fordi de er så ekkle. Han mener de er ekkle fordi de sikler, bæsjer i bleie, griser når de spiser og spiser på leker.Anonymous poster hash: d3077...6be

Han mobber de små. Det er ikke greit!Anonymous poster hash: 0d117...81d

Han gjør det ikke for å være slem mot de små, han gjør det fordi han ikke takler de, nesten som en svak fobi. Det er ikke noe godt for verken han eller oss å ha det sånn. Noe må gjøres med det, vi forklarer og forklarer og lar han ikke ture frem, dette er noe han må overvinne, på en eller annen måte. Det er han som ender med å være utestengt fra fellesskapet i disse situasjonene Anonymous poster hash: d3077...6be
Jeg tror faktisk han gjør det for å være "slem". Det er en måte å markere at han er bedre enn andre.

Har du tatt opp problemet med barnehagen og jobbet sammen med dem for å få ham til å godta at ikke alle er like?

Anonymous poster hash: 789c4...668

Skrevet

Barnehagen er klar over problemet og prøver å jobbe med det, men de er og litt usikre på hvordan de skal gripe det ann. 

Skrevet

Jo jeg er klar over at ikke alle kommer overens, men han har aldri takla å ha fetteren i nærheten, alltid ment han er ekkel fordi han er baby. Han vil ikke han dattera til ett vennepar i nærheten av seg heller, ho er også ekkel, 2,5 år nå. I barnehagen får ikke de på småbarns avdelingen leke i samme område som han fordi de er så ekkle. Han mener de er ekkle fordi de sikler, bæsjer i bleie, griser når de spiser og spiser på leker.Anonymous poster hash: d3077...6be

Han mobber de små. Det er ikke greit!Anonymous poster hash: 0d117...81d
Han gjør det ikke for å være slem mot de små, han gjør det fordi han ikke takler de, nesten som en svak fobi. Det er ikke noe godt for verken han eller oss å ha det sånn. Noe må gjøres med det, vi forklarer og forklarer og lar han ikke ture frem, dette er noe han må overvinne, på en eller annen måte. Det er han som ender med å være utestengt fra fellesskapet i disse situasjonene Anonymous poster hash: d3077...6be
Jeg tror faktisk han gjør det for å være "slem". Det er en måte å markere at han er bedre enn andre.

Har du tatt opp problemet med barnehagen og jobbet sammen med dem for å få ham til å godta at ikke alle er like?

Anonymous poster hash: 789c4...668

Hvordan kan du vite det på bakgrunn av den lille informasjonen du har her? Han er fire år - slapp av, det går over. Hadde jeg vært HI hadde jeg bare prøvd å avlede ham og ikke gi det hele så mye oppmerksomhet. 

Og til deg som har gitt barnet diagnosen OCD her over: Seriøst?! Det er rett og slett uansvarlig å slenge slike påstander ut i løse lufta uten noen som helst kunnskap om psykiatri og om denne bestemte situasjonen. 

Anonymous poster hash: f7465...54e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...