Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har (for lenge siden) bestilt en tur til Spania med avreise om kort tid. Nå har jeg begynt å få kalde føtter etterhvert som tiden for avreise nærmer seg. Er det noen som har bodd eller vært på ferie i Spania som kan komme med gode råd ift å reise/ ikke reise? Eller hva med maten? Er det Ok å spise yoghurt f.eks? Så vidt jeg husker står det ikke noe om yoghurt er pasteurisert. Hva med alioli? Andre ting å huske på? Anonymous poster hash: c135c...baf
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 I Spania er det ingen gravide, verken fastboende eller turister. Anonymous poster hash: 5002f...7ea
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Spiste ikke melkeprodukter som ikke var pasteuriserte (står på). Hard gulost a la Gouda spiste jeg samt tomater og kokt skinke på brødskiven. Spiste ikke salat om jeg ikke hadde vasket den selv, så ble mye pizza/pasta/kjøtt ute på restaurant. Så kort og godt fulgte jeg samme retningslinjer som i Norge. Anonymous poster hash: 974ca...98a
Lillefrø´s mamma Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 (endret) Går fint ann å reise på ferie til Spania. Hvor langt er du på vei? Drikk kun vann på flaske, ikke spis av buffee på resturanter osv, og spis på ordentlige steder, som setter hygiene høyt. Kjøp frukt å vask selv osv. Ville ikke spist yoghurt og andre meieriprodukter, uten å lese/skjekke pakken om det er pasteurisert eller ikke. Så bruk sunn fornuft, senk skuldrene og kos deg på ferie :) Endret 22. februar 2015 av Lillefrø´s mamma
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Utrolig at Spania finnes Det finnes gravide som bor i Spania på hel tid Reis og kos deg. Anonymous poster hash: 8f640...a04
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har vært i Spania i begge mine svangerskap. Nesten alt av melkeprodukter er pasteurisert. Det står på alle ostene og alle yoghurtene jeg har sjekkert. Vi handler mest på Mercadona. Kjøp pålegg med god margin på holdbarhetsdatoen. Hold deg unna salami, spekeskinke og bløte oster. Ellers spis og kos deg! 😊 Anonymous poster hash: c635e...97b
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 Utrolig at Spania finnes Det finnes gravide som bor i Spania på hel tid Reis og kos deg. Anonymous poster hash: 8f640...a04 Opp til 80% av den yngre befolkningen i Spania har hatt toxoplasmose og er immune. De fleste gravide er altså allerede immune. Smitterisikoen er hele 20 ganger større der enn her hjemme, så man burde faktisk tenke litt ekstra over hva man spiser. Anonymous poster hash: ca9a6...4e1
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 Utrolig at Spania finnes Det finnes gravide som bor i Spania på hel tid Reis og kos deg. Anonymous poster hash: 8f640...a04 Skaff deg litt kunnskap før du blir sarkastisk Anonymous poster hash: b2e5e...073
mamma_til_verdens_beste Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Var på Tenerife som gravid. Det fastlegen anbefalte meg var å være forsiktig med grønnsaker da de kunne være uvasket, samt ikke spise kuleis eller drikke milkshake. I tillegg burde kjøtt være gjennomstekt, men det bør det jo her hjemme også.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 Var i Spania da jeg var ca 20 uker. Var ytterst forsiktig med mat og drikke. Gikk veldig fint. Og siden jeg var såpass forsiktig så var jeg også den eneste i reisefølget som ikke fikk magasjau. Anonymous poster hash: 7a57d...be4
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #11 Skrevet 22. februar 2015 Tusen takk for svar dere! Det hjelper på reisenervene til en som vanligvis ikke fins redd for å reise. Har vært der mange ganger i ikke-gravid tilstand og er vant til å spise ukritisk av den deilige spanske maten. Skal være forsiktig med meieriprodukter og unngå rått kjøtt! Jeg tenker spesielt på den økte risikoen for toxoplasmose som er der. Er forresten 25 uker nå. Anonymous poster hash: c135c...baf
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. februar 2015 #12 Skrevet 22. februar 2015 Tusen takk for svar dere! Det hjelper på reisenervene til en som vanligvis ikke fins redd for å reise. Har vært der mange ganger i ikke-gravid tilstand og er vant til å spise ukritisk av den deilige spanske maten. Skal være forsiktig med meieriprodukter og unngå rått kjøtt! Jeg tenker spesielt på den økte risikoen for toxoplasmose som er der. Er forresten 25 uker nå. Anonymous poster hash: c135c...baf Har du sjekket om du har hatt toxoplasmose? Mange norske har også hatt det, deriblant meg. Jeg var bare 4-5 uker på vei, men drakk flaskevann og gjennomstekt kjøtt.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #13 Skrevet 23. februar 2015 Jeg var der i uke 18-21. Gikk fint det! Men som de over der skriver, jeg var veldig nøye med mat og drikke der. Spiste på restauranter vi kjente til fra før, og handlet sikre produkter. Husk å drikke nok, ha skyggemuligheter på stranden og kos deg. 😊 Anonymous poster hash: a3478...038
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå