Gå til innhold

Noe jeg alltid har lurt på, kanskje teit men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan mennesker med Downs syndrom få barn?

Har aldri sett eller kjenner ingen som har fått barn med Downs, eller noe lignende...

Er de født sterile?

Alltid lurt på dette, har liksom aldri fått noe klart svar på det.

Anonymous poster hash: 323f9...6fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan få barn

Anonymous poster hash: 62bce...986

Skrevet

Ja, i hvert fall kan noen av dem få barn. Ikke alle som er sterile.

Mener det var en tråd her en gang om ei som har ei søster med down som var blitt gravid for andre gang. Det er jo tragisk siden de ikke er i stand til å ta vare på barna sine selv, men likevel gjerne har følelser for dem.

Anonymous poster hash: 16715...98a
Skrevet

Og stor sjangs for at barnet får downs.

Anonymous poster hash: 6b844...132

Skrevet

Kvinnene er normalt fertile, men ikke uvanlig at mennene er sterile. Grunnen til at du sjeldent ser noen med down syndrom som har barn er at mange velger å sterilisere seg, de som blir gravide tar abort og om de skulle bære frem barnet vil de i de aller fleste tilfeller bli fratatt barnet.

Skrevet

Jeg har hørt at en med downs kan få barn hvis far/mor ikke har downs, men hvis begge har downs kan de ikke få barn? Stemmer det?

Anonymous poster hash: ae083...be9
Skrevet

Etter litt googling fant jeg ut at de har sterkt nedsatt fruktbarhet, og at det visstnok bare er registert tre ganger at en mann med Downs er blitt far. Det kan vel også forklare at to med Downs med all sannsynlighet ikke vil klare å få barn. Det er også økt risiko for at en med Downs vil få et barn med Downs. Mange med Downs velger å sterilisere seg på eget initiativ. Utrolig hva man finner ut ved et kjapt googlesøk ;)

Anonymous poster hash: 8b82a...335

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...