Gå til innhold

Me undersøkelse av hodet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. Jeg har en datter i 10 klasse som skal ta en mr undersøkelse av hodet til Torsdag. Så har noen spørsmål til dere som har tatt en mr av hodet.

- Hvor lang tid tok det?

- Kan hun tilbake på skolen? Timen er klokken ni og skolen slutter to.

- når får vi svar?

Det er vel i utgangspunktet hjernesvulst hun skal sjekkes for. Hun har veldig dårlig syn og øyelegen er bekymret for at det er noe galt. Har vært hos øyelegen på sykehuset hver 8 uke siden hun var tre år. Skjeler, veldig nærsynt og har ikke samsyn. Har også mye vondt i hode, er svimmel og sliten.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: c7c10...2fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tok ca en halvtime for min del. Og hun kan gå på skolen etterpå. Svaret sendes til fastlegen og videre beskjed fåes derfra. Oftest innen en uke.

Skrevet

Når jeg har tatt MR av hodet har det tatt 15-30 minutter, som regel rundt en halv time, tror jeg.

Hvis det er vanlig MR datteren din skal ta så er det greit å dra tilbake til skolen rett etterpå, man merker ikke noe til det. Hvis hun skal ta MR med kontrast så vet jeg ikke hvordan rutinene er, men det vil jeg tro dere hadde fått beskjed om. Mest trolig er det bare vanlig MR til å begynne med.

MR har de normalt svar på innen en uke, andre ganger bare et par dager.

Hun må ligge i en "tunnell", så forbered henne på det og at hun må ligge i ro den tiden det tar. Hodet blir lagt i en slags bøyle slik at man ligger i ro (man blir ikke bundet fast!), og så får man ørepropper eller hørselsvern-klokker fordi maskinen bråker en del når de tar bildene.

Hun får en knapp hun kan trykke på hvis hun ønsker kontakt med personalet.

Håper det går bra med datteren din :)

Anonymous poster hash: 09150...c4a
Skrevet

Takk for svar. Vi er henvist fra barneavdelingen, tror dere vi får svar derfra eller fastlegen? Vi fikk en lapp som forklarte en del:)

Anonymous poster hash: c7c10...2fe

Skrevet

Normalt så er de de som henviser som dere skal få tilbakemelding fra, så jeg vil tro det da blir barneavdelingen.

Anonymous poster hash: 09150...c4a
Skrevet

Min sønn tok MR sv hodet etter flere anfall som de mistenkte var epilepsi. Han var da 7 år. De sa det tok 20 min men jeg syns det virket mye kortere. Var inne på rommet sammen med han hele tiden. Kan fint gå på skolen etterpå med mindre datteren din ikk greier å ligge stille og dermed trenger beroligende.

Vi fikk svar en time etterpå men vi var midt i epileptisk utredning og fant flekker på hjernen. De ser på bildene umiddelbart om det haster. Hvis ikke så blir svar sendt fastlegen senere.

Skrevet

Sist jeg tok MR av hodet tok det ca 40 minutter. Hun kan absolutt på skolen etterpå. Det bruker å ta ca en uke før henvisende lege får svar.

Anonymous poster hash: a04dc...a06
Skrevet

Hei!

Jeg er radiograf som jobber på MR.

Undersøkelsen tar nok i utgangspunktet litt under en halvtime. Når vi undersøker barn så pleier vi alltid ha kontakt med røntgenlege underveis for at de skal se at undersøkelsen er god nok før vi sender barnet av gårde. Lege ønsker av og til ekstra bildeopptak eller at vi skal ta noen på nytt hvis barnet ikke har lagt helt i ro.

Du kan forberede ditt barn på at det kommer til å bråke mye og at hun må ligge heeeelt helt i ro. Det finnes videoer på youtube som viser hvordan maskinen bråker og ser ut. Dere kan også sikkert ta med egen musikk på cd eller mp3-spiller (men jeg vet ikke om alle MR-seksjoner tilbyr det).Du kan også stå inne med maskinen sammen med henne med mindre du har noen implantater e.l. som gjør at du ikke kan være på MR. 

Noen ganger ønsker legene at barnet skal få kontrastvæske. Da vil det bli et stikk i armen. Men det er ikke sikkert det er nødvendig. 

Det er ingen grunn til at hun ikke skal gå på skolen etterpå, også hvis hun har fått kontrast. 

Det er henvisende lege som får tilsendt svaret. Det varierer nok fra sykehus til sykehus, men barneradiologene hos oss sender ofte svar innen en ukes tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...