Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 hvordan opplever dere underlivet ift hvordan det var før fødslene? Jeg synes mye har forandret seg, til det verre. Føler meg generelt slappere/åpnere, synes livmortappen henger lenger ned, har en rar "bul" ved åpningen, må knipe for å ikke tisse på meg når jeg hoster/nyser/løper/hopper etc etc. Alt dette har jeg tatt opp med gynekolog som ikke finner noe galt men bare sier at "sånn ser et underliv som har født barn ut"... Det er 2 år siden sist fødsel og jeg tror jeg har vært normalt flink til å knipe, og ser ingen tegn på at ting skal bli bedre. Og det synes jeg er trist... Har jo ingen ekstreme ubehag, men jeg føler meg ikke vel og tenker at fra nå går det bare en vei. Er dette bare noe man må "akseptere", eller kan man gjøre noe? Dette er jo ikke noe man snakker om, så jeg vet rett og slett ikke hva som er normalt eller hva jeg kan forvente. Hvordan er det for dere? Anonymous poster hash: 61d60...cdb
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 hvordan opplever dere underlivet ift hvordan det var før fødslene? Jeg synes mye har forandret seg, til det verre. Føler meg generelt slappere/åpnere, synes livmortappen henger lenger ned, har en rar "bul" ved åpningen, må knipe for å ikke tisse på meg når jeg hoster/nyser/løper/hopper etc etc. Alt dette har jeg tatt opp med gynekolog som ikke finner noe galt men bare sier at "sånn ser et underliv som har født barn ut"... Det er 2 år siden sist fødsel og jeg tror jeg har vært normalt flink til å knipe, og ser ingen tegn på at ting skal bli bedre. Og det synes jeg er trist... Har jo ingen ekstreme ubehag, men jeg føler meg ikke vel og tenker at fra nå går det bare en vei. Er dette bare noe man må "akseptere", eller kan man gjøre noe? Dette er jo ikke noe man snakker om, så jeg vet rett og slett ikke hva som er normalt eller hva jeg kan forvente. Hvordan er det for dere? Anonymous poster hash: 61d60...cdb Hvor tette er fødslene dine? Anonymous poster hash: d875d...640
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 3 og 2 1/2 år i mellom. Var størst forandring etter nr 1 og mindre etter de to andre. Anonymous poster hash: 61d60...cdb
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 Samme erfaring som deg HI! Anonymous poster hash: 0e095...f41
Kanutten83 Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Jeg fødte alle 3 i løpet av 5 år, de var fra 3 kg til 4 kg, siste født for 2 år siden Eneste forskjellen i underlivet mitt er et hvit, tynt arr etter klipp. Tror ikke jeg er blitt særlig videre, kjenner mannen mer enn godt nok, ting er der det alltid har vært osv. Prøver å huske på disse knipeøvelsene, men det er sjeldent de blir gjort... Moren min har også født 3 barn og merket heller ingen endring
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har det på samme måte som deg, HI, men jeg har bare født to. Den rare bulen du snakker om kaller legen min skjedefremfall, og er som det er, ingenting å gjøre noe med siden det ikke er spesielt ekstremt. Jeg føler meg også både vid og grunn og må knipe når jeg nyser. Hvis jeg feks faller på glattisen, skvetter jeg litt. Jeg kniper, men tviler på at det hjelper veldig mye. Vurderer å få ny vurdering hos gynekolog, jeg har bare vært hos fastlege. Men det er vel ikke noe å gjøre noe med. Syns sexlivet er kjipere også. :-( Anonymous poster hash: db5d9...8e2
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 Jeg fødte alle 3 i løpet av 5 år, de var fra 3 kg til 4 kg, siste født for 2 år siden Eneste forskjellen i underlivet mitt er et hvit, tynt arr etter klipp. Tror ikke jeg er blitt særlig videre, kjenner mannen mer enn godt nok, ting er der det alltid har vært osv. Prøver å huske på disse knipeøvelsene, men det er sjeldent de blir gjort... Moren min har også født 3 barn og merket heller ingen endring Heldige du, gode gener høres det ut som:) Anonymous poster hash: 61d60...cdb
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 Dette har ikke nødvendigvis like mye med antall fødsler å gjøre, som med tid mellom fødslene, størrelse på barna etc å gjøre. Og ikke minst hvor flink man er til å knipe (forutsatt at det er behov for det!) Jeg har 3 barn, der de siste 2 bare skiller 14 mnd ! Jeg har likevel ingen problemer med underlivet, hverken i form av lekkasje eller følelsen av å være videre. Jeg SER helt klart forskjell - men det gjør jeg på de aller fleste andre områder av kroppen min også, etter totalt 27 mnd svangerskap og 3 fødsler. Men jeg lekker ikke, hverken når jeg nyser eller hopper i trampoline e.l. Og jeg merker ingen forskjell på størrelsen nedi der. Har ei venninne som tisser litt på seg av å hoppe i trampoline selv om hun bare hadde født ett barn - som attpåtil endte med keisersnitt (etter nesten full åpning) Lykke til med knipseøvelser! ;-) Anonymous poster hash: 56ff9...dba
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Det er rart at i så godt utviklede Norge blir man møtt med risposer og pusteteknikker som smertelindring under fødsel, og knipeøvelser ved plager etter fødsel. I mange andre land får man operasjon etter at man er ferdig med barn. Å gå rundt og lekke urin når man er under 30 er uverdig. Hadde bestilt time til privat gynekolog og luftet muligheter for operasjon. Anonymous poster hash: 3a14a...9cf
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 I Frankrike får alle kvinnene som har fått vaginalt lontroll for å sjekke at alt er ok der nede og tilbud om fysioterapi. Jeg synes det er utrolig hva som i Norge regnes som "helt normalt npr man har født" sammenlignet med andre europeiske land. Personlig har jeg ikke hatt problemer etter fødsel, men jeg synes at kvinner som slite med skvetting og ubehag burde få den hjelpen de trenger. Anonymous poster hash: 838da...3e7
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #11 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har "bare" født 2 barn, og jeg husker egentlig ikke hvordan det så ut der før, var bare 20år da jeg ble gravid. Jeg har blitt klippet en gang på siden, merker ikke noe til det utenom et lite arr. Kan hoste og nyse med beina fra hverandre uten å ha noe problem med tissing. Jeg kunne nok blitt flinkere med å knipe, men har ikke noe problem. Hadde du disse problemene før 3.barn? Vi prøver å bli gravide igjen. Anonymous poster hash: 0e94d...a2e
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #12 Skrevet 22. februar 2015 Her var det 3 barn som ødela alt. Nå både lekker det og ting har blitt veldig mye slappere. 2 år siden siste fødsel. Anonymous poster hash: 488c8...989
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #13 Skrevet 22. februar 2015 Litt slappere kanskje og det hender en sjelden gang iblant at det kommer noen dråper urin om jeg nyser e.l og at det blir skikkelig trykk der nede. Ellers har jeg vært til GU og har ikke fått til tilbakemelding om noe unormalt, så jeg er fornøyd:) Anonymous poster hash: cd868...050
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #14 Skrevet 22. februar 2015 Det har blitt slappere og det kan lekke litt dersom jeg feks nyser med full blære. Brukte veldig lang tid på å presse ut nr 1 (3 timer) og det var etter denne fødselen jeg fikk disse problemene. Anonymous poster hash: eb688...596
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #15 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har født fire barn, ikke tre, men jeg lurer også på noe og håper det er ok at jeg spør på denne tråden siden den nå likevel handler om underlivet etter fødsler. For min del har jeg ikke noen problemer med lekkasjer, jeg kan knipe av strålen når jeg tisser uten problem uansett hvor tissetrengt jeg egentlig er, men jeg synes likevel at jeg er videre og slappere nedentil. For min del er mine nedre regioner slik: Akkurat ved åpningen er det akkurat som om det er en klump (mot framveggen/magen), omtrent som en litt stor drue, og så er tilsynelatende sjeden normal oppover, men egentlig har den en slags sammenpresset hjertefasong. Altså, bakveggen er normal avrundet, men på framveggen er det akkurat som øverste del på et hjerte, bare skvist sammen. Altså jeg kjenner en vegg, men på begge sider er det liksom et slags hulrom. Vanskelig å forklare! Har dere det også slik? Anonymous poster hash: 920d1...869
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #16 Skrevet 22. februar 2015 Jeg fikk beskjed av gyn etter fødsel nr 1 (som var en lang, tung og komplisert greie med flere mislykkede vakuumforsøk og til slutt tang) at jeg hadde slappe skjedevegger (pga den tunge fødselen) og at jeg når jeg er ferdig med å få barn burde få operert meg. Dette er ikke noe man kan "knipe" vekk altså. Venter nr 3 nå, og når den er ute og amming er ferdig skal jeg ny runde til gyn for vurdering av operasjon (altså oppstramming av skjedevegger, den såkalte "foryngelsesoperasjonen") Er altfor vid, merker dette godt selv. Anonymous poster hash: 40b6b...2c3
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #17 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har bare to, og merket forskjell etter første. Jeg fikk barn tidlig og merket ikke noe de første årene. Men hoppet på en trampoline 4 år etter, og lakk noen dråper. Etter nr.2 lekker det litt når jeg nyser og løper. Når jeg løper lekker det litt konstant. Jeg er heldigvis ingen jogger Kan ikke klipe av strålen når jeg tisser. Så har nok litt trøbbel der.. Ellers lite endring der nede. Du litt lenger opp.. Skjedeframfall? Jeg kjente det de første ukene etter siste fødsel, merkelige greier oppi der, gikk seg til da. Sjekk med lege du Anonymous poster hash: ee27b...9b5
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #18 Skrevet 22. februar 2015 3 fødsler, ingenting annorledes. Kanskje litt mer følsom enn jeg var før. Har glemt alt av knipeøvelser etter fødsel, men har aldri lekt en dråpe. Anonymous poster hash: a5c44...694
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #19 Skrevet 22. februar 2015 4 fødsler, store problem med å holde på urin (og noen ganger nr.2 også). Hoppe på trampoline o.l. er uaktuelt uten bind. Anonymous poster hash: 9d5dc...56d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #20 Skrevet 22. februar 2015 3 barnefødsler. Slet litt med lekkasje da jeg hoppet trampoline etter nr 3, men en del knipeøvelser og trampolinehopping senere så er dette problemet borte. Er mer følsom i underlivet og synes sex er bedre etter fødslene :-) Anonymous poster hash: 1919c...521
HvittHus Skrevet 22. februar 2015 #21 Skrevet 22. februar 2015 5 vaginale fødsler. Helt tett(og det har jeg fått bevist til det fulle denne uken med ekstrem hoste) normal knipestyrke( sjekket av gyn), men jeg har et rectocele som er operert en gang, men som må reopereres. Dette kom etter den siste fødselen og har utviklet seg over tid. Man ser jo at jeg har født barn, er skjev etter klipp, men så lenge det fungerer, er utseendet underordnet. Er nok genetisk heldig med knipestyrken. Har en sterk bekkenbunn.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #22 Skrevet 23. februar 2015 Nøyaktig samme her, hi! Tre barn/fødsler, snart to år siden sist. Synes det er tungt å akseptere men unektelig trøstende å lese at jeg ikke er den eneste... Mannen klager overhodet ikke da, i det minste - stor trøst det og:-) Anonymous poster hash: af117...292
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå