Gå til innhold

Permisjon! Lenge siden sist...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn i juni, termin 17. juni. Vi sitter og lurer på hvordan vi skal ta ut denne permisjonen. Leser jo at 100 % taper man minst økonomisk på. Men da er man avhengig av sparing til evt. ulønnet permisjon. Så mister man flere rettigheter ved ulønnet permisjon også.

Taper man da så mye på å ta 80% dekning?

Vi har et større barn som også skal ha sommerferie neste år.

Slik jeg ser det for meg lønner det seg da for oss med 80 % dekning. Da kan vi være hjemme helt til sommerferien neste år.

Hvis barnet blir født i midten av juni så kan vi vel med 56 ukers permisjon etter fødsel være hjemme helt til i midten av juli. Deretter tar vi ut ferie. Mannen får jo normalt med feriepenger, jeg vil få for 15 uker.

Hvis vi tar 100 % dekning har vi jo 10 uker jeg evt. må ta ulønnet permisjon. Vi må vel da spare mer enn de 20 % det skiller mellom 80 og 100 %.

Syns det er vanskelig jeg. Mannen tjener jo litt mer enn meg. Men han skal jo bare ha 80 % i 10 uker.

Tenker jeg helt feil her? Hvordan skal andre løse dette slik at det går opp til august?

Anonymous poster hash: cad1f...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår ble født rundt samme dato. Hadde 80% lønn og permisjon til siste uke i juli. Siden vi ikke hadde bhgplass før 1.aug. stilte familie opp på begge sider for å passe de 4 dagene vi trengte barnepass. Jeg tok ferie rett etter mine 6 uker permisjon som jeg må ta, slik fikk jeg forlenget permisjon.

Anonymous poster hash: 6be34...4df

Skrevet

Man må nok regne litt på det og se an hva som passer best for sin familie. Det er jo en risiko å ta ulønnet permisjon med tanke på rett til sykepenger og sånt.

Vi venter selv barn 13.juni. Vi kommer til å ta 100 % utbetalt og utvider permisjonen med å ta ut ferie. I tillegg får vi god hjelp av besteforeldrene, ellers hadde det ikke gått. Det skal sies at jeg jobber 80 % i utgangspunktet, og 80 % av det igjen hadde blitt litt trangt.

Skrevet

Tusen takk for svarene.

Spørs om ikke 80 % blir best da for oss.

Anonymous poster hash: cad1f...9ec

Skrevet

Gunmibjørn har rett i forhold til rettigheter i ulønnet permisjon. Vi tok 80% selv om man taper noen kroner på det, og ferie resten.

Anonymous poster hash: f42bb...a75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...