Gå til innhold

Overgrepsutsatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble overgrepsutsatt som barn og har tilbakevendende mareritt om natten. Mareritt er grusomt nok i seg selv, men enda mer grusomt er det at i marerittene så er rollen ofte snudd om slik at det er jeg som er overgriperen. Jeg har aldri turt å fortelle noen om det, så jeg må spørre her. Er dette normalt?

Anonymous poster hash: 2a2ba...989
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Vet ikke om det er vanlig. Men jeg vil tro det er naturlig. Sjelen har sine helbredelsesteknikker, og i din drøm tar du makten tilbake.

Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Jeg tror i hvert fall ikke at det er unormalt!

Så fælt at du ble utsatt for noe slikt som barn!

Har du gått i terapi for det du opplevde? I så fall kan det være greit å fortelle om de marerittene dine.

Min første tanke var at selv om du oppfatter det som mareritt, så er drømmene dine kanskje et bilde hvor du forsøker å fortelle deg selv at den personen ikke lenger har noen kontroll over ditt liv lenger. Du har kontroll over livet ditt og den personen kan ikke gjøre deg noe mer, for nå er det du som er den sterkeste.

I så fall så tenker jeg at drømmene dine er en form for egenterapi.

Er marerittene voldelige og inneholder mye sinne, så kanskje det er en del sinne eller andre følelser som du fremdeles trenger å bearbeide etter det du opplevde?

Ikke vær redd for å fortelle om disse drømmene du har til terapeuten din (om du har en nå), jeg tror det er helt normalt å ha ulike varianter av slike drømmer. Har du ikke en terapeut nå, så kanskje det kan være godt å ta noen flere timer hos en og få bearbeidet det som sitter igjen og plager deg i drømmene.

Stor klem til deg!

(En tanke til - det tar menneskekroppen syv år å bytte ut alle cellene i kroppen med nye. Dvs. at etter syv år så har du ikke celler i deg som var der tidligere - selv om du ser likedan ut. For noen som er blitt utsatt for overgrep, så er det en god tanke å ta med seg. Selv om minnene er der så har ikke overgriperen tatt i noe av det som er kroppen din i dag!)

Anonymous poster hash: cd9df...caf
Skrevet

Problemet er at det er ikke overgriperen jeg forgriper meg på, men andre helt uskyldige. :( Vil gjerne ha svar fra andre som har vært utsatt. Disse marerittene er helt grusomme, jeg føler meg så utrolig fæl. :( 

Skrevet

Problemet er at det er ikke overgriperen jeg forgriper meg på, men andre helt uskyldige. :( Vil gjerne ha svar fra andre som har vært utsatt. Disse marerittene er helt grusomme, jeg føler meg så utrolig fæl. :(

Har samme opplevelsen fra barndommen, men drømmer ikke. Derimot ser jeg "spøkelser på høylys dag" ganske ofte og det er også slitsomt! :(

Anonymous poster hash: 8bc96...34c

Skrevet

Det er en helt normal reaksjon.

Du kan antagelig ha nytte av samtaleterapi for å bearbeide det som skjedde, siden underbevisstheten din tydeligvis jobber mye med det.

Anonymous poster hash: 6e8f1...b86
Skrevet

Det er en helt normal reaksjon.

Du kan antagelig ha nytte av samtaleterapi for å bearbeide det som skjedde, siden underbevisstheten din tydeligvis jobber mye med det.

Anonymous poster hash: 6e8f1...b86

Da bør jeg vel be om henvisning igjen da, for jeg tror ikke jeg fikk den diagnosen jeg skulle hatt heller sist jeg var på DPS siden jeg ikke var helt ærlig. Jeg tror jeg har PTSD, men fikk diagnosene sosial angst, panikk lidelse og uspesifikk personlighetsforstyrrelse. Hadde gjort livet litt enklere om jeg hadde fått den hjelpen jeg trenger og om bla nav hadde forstått at jeg ikke kan presses for hardt, for under press og stress blir alt mye verre(flere mareritt, ubalanse psykisk, stor indre uro, kroppslig og psykisk utmattelse bla. ). De vil øke på arbeidsmengde, og jeg jobber allerede 30% og det er tøft nok.

Skrevet

Jeg ble grovt misbrukt som barn, også psykisk og fysisk vold. Og da jeg gikk til behandling for dette. Hadde jeg mareritt som kom igjen og igjen, og det var at jeg gikk inn i et hus og knivstakk hele familien som bodde der, barna og. Drepte de alle sammen. De varte bare en periode. Så vil tro det er normalt og ha noen rare drømmer da man har opplevd grusomme ting.

Anonymous poster hash: 2547b...5a9
Skrevet

Jeg ble grovt misbrukt som barn, også psykisk og fysisk vold. Og da jeg gikk til behandling for dette. Hadde jeg mareritt som kom igjen og igjen, og det var at jeg gikk inn i et hus og knivstakk hele familien som bodde der, barna og. Drepte de alle sammen. De varte bare en periode. Så vil tro det er normalt og ha noen rare drømmer da man har opplevd grusomme ting.

Anonymous poster hash: 2547b...5a9

Godt å høre at det ikke bare er meg som har grusomme mareritt, selv om jeg absolutt ikke unner noen å ha det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...