Gå til innhold

Petekkier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som plutselig har fått mange slike? Hva var i så fall årsaken?

Jeg hadde en eneste petekkie inntil for ett år siden. På siste året har jeg fått minst 100 i tillegg, men de aller fleste veldig små.

Jeg har også fått mer og mer spindel angioma på beina, kommet ca siste ett - halvannet år.

Anonymous poster hash: 6a255...2d0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det?

Anonymous poster hash: 60713...a7e

Skrevet

Sønnen min fikk mange på underarmen. Tok han til lege og fikk tatt blodprøver, da helst med tanke på leukemi. De forsvant dagen etter. Vi vet ikke hvorfor, men det kan ha vært en allergisk reaksjon. Han har aldri hatt andre allergiske reaksjoner.

Anonymous poster hash: 1de71...c4e

Skrevet

Sønnen min fikk mange på underarmen. Tok han til lege og fikk tatt blodprøver, da helst med tanke på leukemi. De forsvant dagen etter. Vi vet ikke hvorfor, men det kan ha vært en allergisk reaksjon. Han har aldri hatt andre allergiske reaksjoner.

Mine går ikke bort, det er det som er så rart. Og jeg godtar ikke svaret "kommer med alderen" når alle (bortsett fra én) har kommet i løpet av siste året, og fortsetter å komme sammen med en del andre hudendringer.

Skrevet

Og du har tatt blodprøver? Henvist videre til spesialisthelsetjenesten?

Skrevet

Og du har tatt blodprøver? Henvist videre til spesialisthelsetjenesten?

Joda, men spesialisthelsetjenesten tar ikke en gang en klinisk undersøkelse av meg, så kommer ingen vei der. Spurte siste lege om han ville se dem, da var svaret nei.

Har en del blodprøver utenfor normalen, men de påstår at alt er normale set-point utenfor referanseverdier.

Jeg synes det er pussig når jeg får mer og mer symptomer som svarer til blodprøvene som tas, og likevel anses alt å være normalt. Så jeg bare lurer på hva andre har hatt for diagnoser som har hatt dette.

Skrevet

Dvs. jeg har kalt det petekkier etter at en lege nevnte det, men det er vel de som går bort (har noen få av de også).

Det er vel kanskje riktigere å kalle det cherry angioma, det jeg har. Bare så rart det går fra én til over hundre på under ett år.

Skrevet

Har de tatt blodutstryk for å se hvordan trombocyttene dine ser ut?

Selv om du er i grei form, så må det være lov å ønske seg svar på hvorfor du får så mange petekkier.

Skrevet

Selv om du er i grei form, så må det være lov å ønske seg svar på hvorfor du får så mange petekkier.

Ja, trombocyttene er innenfor normalverdiene (173 når ref.omr. er 145-390). Har noe lave verdier av leukocytter.

Skrevet

Ja, trombocyttene er innenfor normalverdiene (173 når ref.omr. er 145-390). Har noe lave verdier av leukocytter.

Jeg mener ikke antallet, men utseendet på trombocyttene, og gjerne andre celler for den saks skyld. Laboratoriet kan foreta blodutstryk som ses på i mikroskop.

Skrevet

Dersom ingen hører på deg, bør du vurdere om det finnes private legesentre som kanskje vil kunne undersøke deg skikkelig. Det burde jo ikke være nødvendig. Fastlegen din er ok?

Skrevet

Dvs. jeg har kalt det petekkier etter at en lege nevnte det, men det er vel de som går bort (har noen få av de også).

Det er vel kanskje riktigere å kalle det cherry angioma, det jeg har. Bare så rart det går fra én til over hundre på under ett år.

Mannen min har mange slike. Det feiler ham ingenting. Frisk og rask.

Anonymous poster hash: e1f38...524

Skrevet

Dersom ingen hører på deg, bør du vurdere om det finnes private legesentre som kanskje vil kunne undersøke deg skikkelig. Det burde jo ikke være nødvendig. Fastlegen din er ok?

Takk for svar. Ja, fastlegen er heldigvis ok. Jeg har tatt dette opp på sykehus hvor jeg er under utredning for noe som jeg vet kan gi hudforandringer, men de vil ikke en gang se på det eller vurdere det, dette til tross for at alle hudendringer har skjedd i siste året - halvannet (har også andre hudendringer enn de nevnt her).

Men får ta det med fastlegen neste gang jeg skal dit, han ser i hvert fall helheten, noe sykehuset ikke gjør. Tror ikke det er gjort blodutstryk. Vet du hvordan dette merkes på prøvearkene? (Jeg har kopi av blodprøvene/testene som er tatt på sykehuset.)

Skrevet

Takk for svar. Ja, fastlegen er heldigvis ok. Jeg har tatt dette opp på sykehus hvor jeg er under utredning for noe som jeg vet kan gi hudforandringer, men de vil ikke en gang se på det eller vurdere det, dette til tross for at alle hudendringer har skjedd i siste året - halvannet (har også andre hudendringer enn de nevnt her).

Men får ta det med fastlegen neste gang jeg skal dit, han ser i hvert fall helheten, noe sykehuset ikke gjør. Tror ikke det er gjort blodutstryk. Vet du hvordan dette merkes på prøvearkene? (Jeg har kopi av blodprøvene/testene som er tatt på sykehuset.)

Litt usikker på hvordan dette føres. Hør med dem om de kan utføre dette. Det burde være aktuelt siden du har petekkier, samt at blodprøvene dine ikke er helt innafor og ingen vet hvorfor du har dette. Det er også lov å be om henvisning til annet sykehus. Det er tross alt fritt sykehusvalg. Noen ønsker å reise en ekstra time eller to, dersom de kommer til et sykehus med mer spisskompetanse.

Skrevet
Litt usikker på hvordan dette føres. Hør med dem om de kan utføre dette. Det burde være aktuelt siden du har petekkier, samt at blodprøvene dine ikke er helt innafor og ingen vet hvorfor du har dette. Det er også lov å be om henvisning til annet sykehus. Det er tross alt fritt sykehusvalg. Noen ønsker å reise en ekstra time eller to, dersom de kommer til et sykehus med mer spisskompetanse.

Takk igjen. Tenker jeg får ta det med fastlegen neste gang, for han følger i hvert fall opp. Jeg er ved et av landets største sykehus, men er kommet feil ut fordi første lege journalførte mye feil. Selv om dette ble rettet så er det likevel det andre leger ser på og baserer konklusjoner og håndtering videre på.

Men, får ta det med fastlegen. Tenkte bare høre her hva andre ev. hadde hatt som diagnoser med slike hudendringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...