Gå til innhold

spørsmål ang barn med downs


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å måtte være veldig strenge og brå med dem? Grunnen til at jeg spør er fordi det er en kvinne jeg har tatt bussen med et par ganger som har et barn med Downs der jeg får helt vondt i magen når jeg hører hvordan hun snakker til barnet..

å være streng er jo en ting, men hun er skikkelig ekkel i tonen. Veldig nedlatende og skriker. "SITT ROLIG!" "SETT deg ned! Jeg skal ikke ha deg flyende rundt hr nå!"

"SLUTT! ELLERS BINDER JEG DEG FAST"

barnet har vært i vogn de 3 gangene jeg har truffet på dem. Barnet er vel rundt 5 år Antar jeg.

Da vi var på bussen satt barnet slik at han var vendt mot de 2 setene som kan flippes ned, og hver gang barnet lente seg litt frem for å ta på setet (helt rolig, bare tok på det), drar moren barnet bakover og skriker at han skal sitte stille, er så slitsom osv..

 

Dette kan virkelig ikke være normalt? Jeg vet sånn ca hvor de bor, men hvis jeg tar en tlf til barnevernet kan de finne ut hvem dette gjelder? Moren er ganske oppe i åra og veldig stor så kan ikke være så veldig vanskelig å finne ut hvem det er.kanskje hun er et avlastnjngshjem ogSå. Kun helger jeg har sett den

 

Jeg tenker at når hun er så stygg med barnet i all offentlighet, hvordan er hun hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det vanlig å måtte være veldig strenge og brå med dem? Grunnen til at jeg spør er fordi det er en kvinne jeg har tatt bussen med et par ganger som har et barn med Downs der jeg får helt vondt i magen når jeg hører hvordan hun snakker til barnet..

å være streng er jo en ting, men hun er skikkelig ekkel i tonen. Veldig nedlatende og skriker. "SITT ROLIG!" "SETT deg ned! Jeg skal ikke ha deg flyende rundt hr nå!"

"SLUTT! ELLERS BINDER JEG DEG FAST"

barnet har vært i vogn de 3 gangene jeg har truffet på dem. Barnet er vel rundt 5 år Antar jeg.

Da vi var på bussen satt barnet slik at han var vendt mot de 2 setene som kan flippes ned, og hver gang barnet lente seg litt frem for å ta på setet (helt rolig, bare tok på det), drar moren barnet bakover og skriker at han skal sitte stille, er så slitsom osv..

 

Dette kan virkelig ikke være normalt? Jeg vet sånn ca hvor de bor, men hvis jeg tar en tlf til barnevernet kan de finne ut hvem dette gjelder? Moren er ganske oppe i åra og veldig stor så kan ikke være så veldig vanskelig å finne ut hvem det er.kanskje hun er et avlastnjngshjem ogSå. Kun helger jeg har sett den

 

Jeg tenker at når hun er så stygg med barnet i all offentlighet, hvordan er hun hjemme?

Ville sendt en bekymringsmelding på bakgrunn av det du har observert.

 

Klart det kan være utfordrende med et barn som tøyer grenser og er veldig aktivt, men barnet blir ikke roligere av kjeft. Da må man være tålmodig, men bestemt. Å snakke sånn til et barn er ikke greit bare fordi barnet har downs.

 

 

 

Anonymous poster hash: 427a6...f08

Skrevet

Barn med down syndrom trenger å lære seg normer og regler som alle andre barn. Men dette høres absolutt ikke greit ut. De skal da behandles med respekt som alle andre! Hadde ringt barnevernet og forhørt meg om hvordan du kan gå fram for å melde din bekymring.

 

Anonymous poster hash: c09db...89d

Skrevet

Takk. Barnet var faktisk rolig og gjorde ingenting galt. Bare bøyde seg litt frem bare. Tonefallet til moren var helt forferdelig. Hun snakket som om hun snakket til en drapsdøMT fange eller noe.

Skrevet

Det er bekymringsverdig.

 

Barnevernet vil kunne finne ut hvilket barn det er snakk om dersom du kan finne en mer eksakt adresse.



Anonymous poster hash: 7f87c...995
Skrevet

Skal man melde til barnevernet fordi man ikke liker tonefallet en manns bruker til barnet sitt??

 

Anonymous poster hash: 9aa44...c5d

Skrevet

Skal man melde til barnevernet fordi man ikke liker tonefallet en manns bruker til barnet sitt??

 

Anonymous poster hash: 9aa44...c5d

Man skal melde bekymring til BV hvis man er bekymret over omsorgen til barnet. Om det er tonefall, ordbruk eller annet er irrelevant. Er man bekymret tar man en telefon og forteller hva som er skjedd, og så blir det opp til BV å vurdere om det er grunnlag for å gå videre med saken.

Skrevet

Nå har ikke jeg erfaring med spes ped, men både som pedagog i barnehage og som mamma vil jeg si at dette ikke er tegn på en reflektert, omsorgsfull, eller glad mamma...

 

Når jeg selv blir veldig sliten, utfordret, er sulten (!) eller har mye bekymringer, kjenner jeg at jeg får lyst å snakke hardt og være brå med utfordrende barn, men forskjellen ligger i hva man kjenner man VIL gjøre/si, og det man VELGER å gjøre/si....

 

Dersom man senker seg ned, ser barnet i øynene på en behersket og tydelig måte og sier med lav stemme at "på bussen må vi sitte på plassen vår" eller hva det nå er vi ønsker å formidle, så når det mye sterkere gjennom.

 

Dessuten er jeg ikke veldig tilhenger av å henge ut barn offentlig ved å høylytt korrigere eller kjefte, med mindre de er veldig langt unna og MÅ få en advarsel.

Ofte holder det å si navnet deres, eller få blikkontakt, og riste bestemt på hodet, de vet ofte utmerket godt at det de er i ferd med å gjøre ikke er greit :-)

 

Anonymous poster hash: 07f88...a77

Skrevet

Jeg kan også bli sliten å bli litt brå i stemmen uten at jeg egentlig vil. Men dette gjelder først 7-8 minutter på holdeplassen, etterfulgt at 10 min på bussen, ved 3 forskjellige anledninger. Og det er samme stygge oppførsel hver gang. tar kontakt i morgen så får jeg høre hva de mener

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Dette synes jeg faktisk er en grunn for å melde fra om en bekymring, enten til barnevernet eller til helsestasjonen om man vet  hvor vedkommende tilhører.  Det kan være veldig krevende med et barn med Downs Syndrom og det kan være at denne moren trenger litt hjelp.  Kanskje har hun bare en dårlig dag og er litt ekstra gretten, men det kan også være et symptom på at noe er galt / bekymringsverdig.  

Skrevet

Min erfaring er at barn med Downs trenger en voksen som ser de for den de er, man må prate til de på en helt annen måte enn man gjør til friske barn, og hadde denne moren snakket rett til barnet sitt så kanskje barnet hadde sluttet, jeg kan og bli sliten av mine barn som er funksjons friske og snakke til dem på bussen og toget og butikken, men da har de og gjerne fått beskjed 2 og 3 ganger!

Følg magefølelse din og ring bv om du tenker det er rett.

Skrevet

Det skal ikke være nødvendig å snakke sånn til et barn med downs. De trenger kanskje å høre beskjeden klart og tydelig,

men ikke med nedlatende og sint stemme.

Om hørselen er nedsatt, må man snakke tydelig og se direkte på barnet.

Hjelper så lite og frese ut trusler.

Skrevet

Min erfaring er at barn med Downs trenger en voksen som ser de for den de er, man må prate til de på en helt annen måte enn man gjør til friske barn, og hadde denne moren snakket rett til barnet sitt så kanskje barnet hadde sluttet, jeg kan og bli sliten av mine barn som er funksjons friske og snakke til dem på bussen og toget og butikken, men da har de og gjerne fått beskjed 2 og 3 ganger!

Følg magefølelse din og ring bv om du tenker det er rett.

Har sendt inn en bekymring nå.

Føler at jeg må gjøre det lille jeg kan. Det kan jo hende hun bare trenger litt veiledning, eller kanskje avlastning. Jeg vet jo egentlig svært lite. Men som sagt så fikk jeg direkte vondt i magen. Og den magefølelsen velger  jeg stole på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...